Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruoaksi, kun esikoinen ei syö lihaa, mies ei kalaa ja äiti olisi kaikkiruokainen? Ov

Vierailija
11.02.2009 |

Niin, tuossa otsikossa se oikeastaan tulikin.

Tyttö 5v. aloitti tämän nirsoilun noin kaksi vuotta sitten. Ensin ei kelvannut kokoliha, eikä suikaleet, sen jälkeen ei jauheliha ja lopulta myös nakit, makkara, nugetit, kaupan lihapullat ja nyt myös kana. Kanaa ja nakkeja menee JOSKUS, mutta harvoin. Kalaa söisi, mutta sille taas mies on allerginen. Minä söisin lähes mitä vain. Mies inhoaa kasvisruokaa, tyttö söisi vain sitä.

Ruokaideoita? Alkaa loppua minulta ainakin. Tähän asti olen tehnyt pääosin kanaruokia, koska niistä saa ne kananpalat noukittua pois, toisin kuin esim. jauhelihaa. Alkaa vain tulemaan tuo kana korvista jo pihalle ja olisi kiva syödä jotain muutakin.

Kiitos, jos joku viitsii vastata! :)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis enhän minä sanonut, että mies ei syö kasviksia ollenkaan! Hän syö kyllä joka kerta ruoan kanssa salaattia ja keitettyjä vihanneksia, niinkuin kaikki muutkin. Sanoin, ettei hän välitä KASVISRUOISTA! Eli pinaattikeitto, porkkanalätyt jne., enkä minäkään niitä nyt päivästä toiseen jaksaisi syödä. Miten tyttö nyt tästä on voinut päätellä, että luovunpa kaikista lempiruoistani?! Sitäpaitsi meillä ei ole mitään jälkiruokia kuin joskus viikonloppuisin.

Ja toinen juttu; miten niin tytöllä on/tulee olemaan syömishäiriö, jos hänelle ei liha maistu? Tarkoittaako se sitten, että kaikilla kasvissyöjillä on syömishäiriö? En minä nyt noita kahta asiaa ihan yhdistäisi toisiinsa. Minulla on tuttu, joka alkoi samalla tavalla karttaa lihaa 4-vuotiaana ja on vielä tänä päivänäkin (30v.) kasvissyöjä.

Voisiko joku kertoa, että mille tuo soijarouhe maistuu? Entä tofu? Tyttö on kyllä aika hankala maistamaan uusia makuja, mutta kyllä yleensä saan suostuteltua, jos kyse ei vain ole lihasta.

Kiitos vastauksista!

Ap

Vierailija
2/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä saa proteiinia. tai soijasuikaleita.

ja mies tehköön itse ne lihansa, lähde lapsen lähtökohdista. hän ei osaa tehdä ruokaa, miehesi osaa, tai ainakin pitäisi osata itsekin.

tai mies lopettakoon nirsoilun ja syököön kasvisruokia, näyttää lapsellekin esimerkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko kommentoida, että en ymmärrä miksi pitäisi pakottaa syömään lihaa, kun ekologisestikin olisi parempi korvata se kasvisvaihtoehdoilla. Ja ei, en ole itse kasvissyöjä. Tunnen ihmisiä, jotka eivät ole koskaan saattaneet syödä lihaa ilman etttä se aiheuttaisi pahoinvointia ja vatsavaivoja, joillekin lihan syöminen todellakin on ongelma. Pakottaminen on mielestäni huono ratkaisu.

Suosittelen perehtymään monipuolisten kasvisruokien valmistamiseen, ja nimenomaa varmistamaan että tästä ruuasta saa myös ne ravintoaineet joita lihasta saa. Kasvisruuan lisukkeeksi sitten paistat miehelle lihaa, ja mikset joskus lapsellesi ja itsellese kalaa. Esimerkiksi erilaisia wokkipatoja on helppo tehdä näin.

Vierailija
4/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä soijatuotteita monipuolisesti.

Osta vaaleaa soijarouhetta ja kokeile yhtä lajia kerrallaan ja sitten lisäät pikkuhiljaa. Palkoviljaa, vihreitä kasviksia, manteleita ja pähkinöitä. Hyviä proteiinin lähteitä joilla liha korvataan.

Vierailija
6/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä kasvisruokailijalle

* Käytä monipuolisesti herneitä, papuja, soijavalmisteita ja maitovalmisteita

* Yhdistä samaan ateriaan viljavalmisteita tai palkokasveja ja juureksia, kasviksia sekä marjoja ja hedelmiä. Käytä ruoka-aineita monipuolisesti sekä raakoina että kypsennettyinä.

* Suosi täysjyväviljaa.

* Suosi ruuanvalmistuksessa kasviöljyjä.

* Käytä suolaa ja sokeria kohtuudella.

* Siirry kasvisruokavalioon vähitellen, jotta suolisto ehtii tottua kuituun.

* Juo riittävästi vettä päivän mittaan.

* Hanki hyvä kasviskeittokirja ja tutustu kasvis-, vilja-, papu-, siemen- ja pähkinävalikoimaan. Opettele käyttämään niitä monipuolisesti.

* Älä juo jatkuvasti happamia juomia.

* Vältä kovien ruokien pureskelua happaman juoman kanssa.

* Älä harjaa hampaita heti hapanta juomaa tai ruokaa syötyäsi.

* Pureskele juustopala happaman juoman jälkeen ja aterian päätteeksi.

Vierailija
7/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei edes tule tietämään, ettei se ole lihaa.

Mun mielestä on hullua, että aikuinen mies voi kiukutella tuollein.

Minä olen kasvissyöjä ja lapsenikin on. Mies syö lihaa, mutta jos minä teen ruokaa, niin mukisematta syö kasvisruuat ja vastaavat.

Olen jopa huijannut vieraita syömällä soijarouhetta...Luulivat,e ttä olin tullut hulluksi syömällä jauhelihaa.

Vierailija
8/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei todellakaan syö lihaa olisi ruokavalioon pakko lisätä proteiiniä.

Lapsi syö mielellään ruisleipää, näkkileipää, täysjyväriisiä- ja pastaa, perunoita, kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, kalaa ja maitotuotteita (ja joskus harvoin nakkia ja kanaa).

Olen puhunut tästä sekä 4v., että 5v. neuvolassa ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että koska tyttö kasvaa niin hyvin, niin ei ole syytä olla huolissaan. Tyttö on siis ikäisiään isompi, n. 121cm pitkä.

Eikä tyttöä kuitenkaan mitenkään palkita, että jos et nyt tuota syö, niin ota välipalaa, vaan seuraava ruoka on iltapala, söi tai ei.

Ap

Vierailija
9/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja PIAN! Kyllä kasvava lapsi tarvitsee myös proteiiniä.

Vierailija
10/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään kasviksia sisältävässä ruokavaliossa joidenkin ravintoaineiden saanti voi jäädä puutteelliseksi erityisesti energian, proteiinien, joidenkin vitamiinien (B12, B2, D-vitamiini) ja tiettyjen kivennäisaineiden (kalsium, rauta ja sinkki) osalta.

Lapsille turvallisin on lakto-ovovegetaarista ruokavaliota, jolloin kasvisten lisäksi ruokavalio sisältää maitotuotteita ja kansanmunaa . Välttämättömien proteiinien saanti voidaan turvata lisäämällä papuja, soijaa ja viljatuotteita.

Ja tässä yksi hyvä resepti kokeiltavaksesi. Kelpaa koko meidän perheelle vaikka ns sekasyöjiä olemmekin.

Raejuustokiusaus

- perunasuikaleita

- porkkanasuikaleita

- iso purkki raejuusto

- munamaitoa

Uuniin n 200 astetta 1h.

Vierailija
11/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa esim

http://www.ruokatieto.fi/finfood/ff2.nsf/0/975645C698B78F9BC2256F96004E…

Siellä on hyviä lakto-ovovegetaristille sopivia ruokia vaikka kuinka paljon. Meidän perheen suosikki on

Parsakaali-vuohenjuustolasagne

6 kpl lasagnelevyjä

1 rkl öljyä

2 sipulia

2 - 3 valkosipulin kynttä

1 kesäkurpitsa

200 g tuoretta tai pakasteparsakaalia

0,5 tl suolaa

1 tl basilikaa

0,5 tl viherpippuria rouheena

Maitokastikkeeseen:

3 rkl margariinia

0,75 dl vehnäjauhoja

7 dl maitoa

0,5 tl suolaa

0,25 tl muskottipähkinää

120 g vuohenjuustoa

Pinnalle:

1 dl juustoraastetta

Vierailija
12/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kaikkia joille sitä tarjonnut. kukaan ei tiennyt ettei ole lihaa ennenkuin kerroin.

Vierailija
13/38 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minustakin nuo viestit tyyliin "pakko syödä lihaa" ovat kamalia! Itse olin lapsena aina se viimeisenä hoitopaikan pöydässä istuva, kun oli pakko syödä kokolihaa, enkä yksinkertaisesti saanut sitä alas, juuttui kurkkuun. Kotona asiasta ei tehty koskaan numeroa. 15-vuotiaana lopetin lihan syönnin kokonaan, kalaa, maitoa ja munia käytän. Olen kolmen lapsen äiti, ja lapseni saavat sitten itse päättää mitä isona syövät, heille kyllä lihaa tarjotaan, vaikka mies ja minä emme syö. Miehellä loppuivat omituiset vatsakivut kun hän 11 vuotta sitten lopetti lihan syönnin, eikä ole lihaa haikaillut hänkään, tuo valinta oli kyllä täysin oma, ei painostusta!

Tyttäresi ruokavalio on muuten mielestäni monipuolinen, että jos vaan proteiinia tulee muusta, en murehtisi. Meillä ongelma on se, että allergioiden ja nirsoilun takia eivät esikoiselle oikein vihannekset tai hedelmät maistu, keskimmäinen on myös allergikko mutta tykkäisi hedelmistä, ja sitten kun on vielä näitä erilaisia ruokavalioita, on välillä aika väsyttävää miettiä ruokajuttuja, on vähän niinkuin ilo mennyt ruuanlaitosta.

Vierailija
14/38 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mielestäni lapsesi ruokavalio kuulostaa terveelliseltä ja järkevältä, ja olisi täysin tarpeetonta pakottaa hänet syömään makkaroita ja eineslihapullia, etenkin jos hän niistä oksentaa! Itse söin lapsena kanaa ja kalaa, punaista lihaa en pystynyt syömään ja silloin tämä oli OK neuvolan tädin mielestä, kun sain kuitenkin proteiineja riittävästi. (80-luvulla.) En syö punaista lihaa nykyäänkään, kanankin olen jättänyt pois ja voin hyvin.

Jos pelkäät proteiinin vajausta, niin ainakin raejuustolla, pavuilla, soijarouheella ja tofulla sitä voi paikata.

Etnisistä ruokakaupoista saa edullista ja hyvänmakuista tuoretofua, parempaa kuin suomimarkettien kalliit ja pienet tofupötköt. Kun tofun paloittelee ja marinoi yön yli ja sitten wokkaa pannulla, niin varmasti maistuu.

Vierailija
15/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi sitten kukin koostaa mieleisensä aterian...

Vierailija
16/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista ruokavaliota. Jos jollakin aterialla ei ruoka maistu, niin sitten ollaan nälissään. Miehen tehtävä on näyttää esimerkkiä lapsille. Eri asia on allergiat, mutta niistä ei ilmeisesti ole kyse. Koulussa ei nirsoilu onnistu vaan kaikkea pitää maistaa. Tuosta tulee suuria ongelmia tulevaisuudessa, jos et nyt katkaise kierrettä.

Vierailija
17/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostuttelet syömään aina vaikka yhden nakkipalan.

Vierailija
18/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse ainakin tekisin ihan sitä ruokaa mitä mieleni tekee. Tyttö saisi sitten olla syömättä tai jättää annoksesta syömättä makkarat, lihat tms. Kalaakin tekisin, jos kyse ei ole allergiasta. Olkoon mies sitten syömättä.

Meilläkään ei mies pidä ollenkaan kalasta, mutta teen kalaruokia ja kyllä hän niitä aina pienen annoksen syö.

Vierailija
19/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat otetaan huomioon se on päivänselvää.

Nirsoilu pitää saada loppumaan, olkoon nälässä jos ruoka ei maistu. Lapsellasi on syömishäiriö, hakeudu hänen kanssaan lääkäriin/ravitsemusterapeutille.

Vierailija
20/38 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä keitän keittoon yhden valmiin pohjan, paistan yhdellä pannulla jauhelihaa ja toisella kanaa.. otan keiton kahteen osaan ja lisään toiseen lihan ja toiseen osaan kanan. Samalla kun paistaa sitä jl:aa tai kanaa, niin paistaa kahdeksi päiväksi kerralla.. Osa jääkaappiin, ja sitten seuraavana päivänä pääsee tosi helpolla kun keittää vain esim. pastan ja tekee kastikkeen, niin siihen saa kukin ottaa lisukkeeksi sellaista lihaa kuin kykenee syömään.. jne..

Ilmeisesti grilliin tarkoitettuja ohuita leikkeitä paistan uunipellillä kanat ja lihat yhtäaikaa.. kun laittaa leivinpaperin pellille keskeltä vähän ryppyyn, niin eivät maut pääse sekoittumaan..

En mä tuon kummempia vinkkejä osaa antaa, meillä on pärjäilty sillä että tehdään kerralla isompia satseja eri ruokia, ja sitten lämmitellään pakastimesta kullekin sopivaa.. kuitenkin aina samantyylistä, siis esim kiusausta eri fyllingeillä jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän