Haluaisin lopettaa imetyksen. Neuvoja kaivataan!
Lapsi nyt 11kk. Syö vielä rintaa noin 6 kertaa päivässä aina nukkumaan mennessä ja aterioiden jälkeen. Vaihdanko nukkumaanmeno tissittelyn pulloon? Jos niin millaiseen pulloon? Miten voisin vähentää imettämistä?
Kommentit (9)
lasista en tiedä.. aluksi on juonut mutta sit ei enää oo kiinnostanu
Jätä viimeiseksi tärkein imetys. Meillä se oli iltaimetys kuten teilläkin nähtävästi. Maitoa lasista ja mukista, kyllä lapsi siitä juomaan oppii. Selitä että isot lapset juovat mukista.
Meillä imetyksen lopettamiseen meni yhteensä 3 viikkoa ja imetyksen loppuessa lapsi oli 12 kk.
opettaa enää tuon ikäistä pullolle. Mutta sinä sen tietenkin päätät. Itse kuitenkin näkisin kätevämpänä opetta nokkamukille ja lasille, ne kun peseentyy tiskikoneessa. Tuossa iässä en enää hankkisi ehdoin tahdoin turhaa käsitiskiä.
Itse olen vähentänyt imetystä niin, että aterioilla lapsella on se lautanen, lusikka ja nokkamuksi, eli ruokailukamat niin kuin muullakin perheellä. Sitten annoin kyllä vielä ruuan jälkeen jälkkäriksi rintaa, ettei varmasti jäänyt liian vähälle juomiselle. Mutta meidän lapset sitten ihan pian lopettivat edes pyytämästä sitä rintaa, ja onhan se ihan ymmärrettävää, että helpommin se maito nokkamukista tulee. Ja meidän lapsista on ollut kivaa, kun saa itse juoda.
Iltaimetyksen olen lopettanut viimeisenä. Toisen kanssa sekin kävi kuin itsestään, kun mulla sattui päivän reissu reilun vuoden ikään, ja olin lasten koko hereilläoloajan pois kotoa. Lapsi ei ollut valittanut mitään, nukkui yöllä paremmin kuin kuukausiin, ja siiihen lopetin koko imettämisen, kun huomasin, että sillä sain kadotetut yöuneni takaisin, ja että lapsi pärjäsi hyvin ilmankin.
Annoin rintaa kyllä vielä satunnaisesti, jos lapsi pyysi, mutta ne pyynnöt tuli koko ajan harvemmin, joten lopettaminen kävi aivan itsestään.
Meillä poika tulee kohta 10kk ja on ihan mahdoton tissihirmu.. ;) Syö rintaa tosi useasti päivällä, illalla ennen nukkumaan menoa ja yölläkin varmaan viisi kertaa... Kipuaa syliin, repii paitaa ja hamuaa rintaa suuhun hirmuisella tarmolla... On alkanut kitistä aivan omanlaisella soinnilla kun haluaa rintaa, eli nyt jo tosi hyvin erottaa milloin kitisee maidon perään ja milloin jotain muuta...
Mutta siis asiaan. Minuakin pelottaa miten tullaan ikinä selviämään rinnasta vieroittamisesta! :( Miten ihmeessä saan lapsen nukahtamaan (haaveissa olisi siirtää parin kk:n sisällä lapsi perhepedistä omaan sänkyyn nukkumaan) ilman rintaa?! Ja kun hän yöllä unissaan alkaa hamuta rintaa suuhunsa, sitä ei tulekaan... Tuloksena varmasti aivan silmitön raivari.. :(
Kertoilkaahan kaikki miten teillä on homma sujunut? Ja miten kauan lapsi parkuu sen tissin perään? Pelkään että mun sydän särkyy ja joustan lopulta kuitenkin kun toinen vaan vaatii ja vaatii ja vaatii...
Ehkä lapsesi ei vielä ole valmis luopumaan rinnasta, meillä esikoisen vieroitus ei olisi ikinä onnistunut vuoden iässä ilman huutoa ja sitä en halunnut. Tavismaidon tullessa kuvioihin jätin ensin ateria imetykset pois, sitten vähennettiin imetyskertoja hiljalleen ja lopulta vika iltaimetyskin jäi pois 1v6kk ilman itkuja.
Ja kaikki ovat toimineet ihan hienosti. Esikoisen imetyksen lopetin kun tyttö oli 10kk. Tämä tapahtui kertaheitolla kun jouduin lähtemään työmatkalle. Mies sitten syötti reissun ajan tyttöä pullosta ja kun tulin kotiin ei tissi enää kiinnostanut. Söi pullosta siis iltavellit ja muuten joi tavallisesta mukista ruuilla. Ei suostunut koskaan nokkamukia käyttämään vaikka ostettiin monta erilaista.
Toisen lapsen imetyksen lopetin kun hän oli 1v2kk. Tämä tapahtui pikkuhilja niin etä vähensin ensin päiväimetykset, sitten yöimetyksen ja lopuksi iltaimetyksen. Kesti n. 2kk koko prosessi. Poika ei ollut koskaan huolinut tuttipulloa joten sai sitten maitoa nokkamuksita joka kelpasi hyvin. Joi myös iltamaidot nokkamukista.
Kolmas lapsi oli oikea tissitakiainen ja yritin aluksi päästä eroon yöimetyksistä. Tässä onnistuin pariin kertaan mutta sitten tuli sairastamista yms. ja palattiin taas tissittelyyn. Poika ei suostunut juomaan nokkamuksita, tavallisesta mukista eikä pullosta. Lopulta lopetin koko imetyksen pojan ollessa 1v9kk ihan taas kertaheitolla. Poika ei juonut iltamaitoja tms enää tuon jälkeen.
Neljännen lapsemme imetyksen lopetin 1v2kk iässä kun tissi alkoi olemaan liian tärkeä ja kun poika ei syönyt edes tuttia käytti sitten minua tuttinaan jne. Lopetin aluksi päiväimetyksen, sitten yöminetyksen ja lopuksi iltaimetyksen. Muutamassa viikossa sujui mutta annoin sitten kyllä maitoa sensijaan pullosta. Poika juo myös mukista (nokkamukia ei huoli) mutta vaatii että saa illalla pullollisen maitoa ja toisen aamuyöstä. Päivän aikana juo lähinnä vettä lasista.
Helposti meillä opittu myös noista pulloista pois vaikka onkin myöhäisessä vaiheessa vielä otettu käyttöön.
ihan vaan siksi, että öihin tulisi jotain rotia... Kun on toiminut huvituttina (ei lapsi yöllä rintaa syömällä syö kuin ehkä kerran, lähinnä vaan kaipaa sitä maidon tuoksua ja äidin ihon lämpöä) kyllin pitkään ja nukkunut yönsä sen vuoksi huonosti, alkaa kummasti odottaa aikaa jolloin imettäminen loppuu. En missään nimessä halua lopettaa ennen kuin lapsi tulee vuoden vaikka välillä tuntuukin etten jaksa...
Mutta niin. TIedän, ettei yöimetyksestä päästä eroon niin pitkään kun tissiä yllipäänsä on tarjolla.. Ajattelen asian niin, että lapsen on helpompi ymmärtää että tissiä ei saa mihinkään vuorokauden aikaan.. Jotenkin tosi hankalaa olisi kieltää imeminen yöllä, mutta sallia päivällä ja illalla.. Eihän lapsi sitä ymmärrä? Vai ymmärtääkö muka? En toki halua aliarvioida lastani, hän on kyllä tosi fiksu poika ;)
niin paras tapa lopettaa ei varmaankaan ole lopettaa kertaheitolla. Vähitellen lopettaminen on sellaisen kanssa kivuttomampaa.
Meillä toinen on raivokas tapaus edelleen nelivuotiaana. Ja kyllä se lopettaminen silläkin onnistui niin, että tumppasi vatsan täyteen ruokaa ja tavallista maitoa. Sitten rintaa jälkiruuaksi. Eikä siinä kauan mennyt, kun lapsi ei enää sitä rintaa jaksanut nyhtää, mikä tuntui silloin aivan ihmeelliseltä, sillä tää lapsi oli aina imenyt kerralla 45 minuuttia ja ollut siis oikea tissitakiaisten kuningas. Mutta kun vatsa täyttyy muulla ruualla, niin eipä sitä rintaa sitten enää tarvitakaan.
nokkamukista tai ihan tavallisestakin mukista ja rajoita imetyskerta vaan iltaimetykseen. Sanot lapselle, että äidin tissimaito on loppu eikä riitä kuin illaksi.