hei onko kellään kokemusta progesteronin puutteesta?
mulla on ollut vuosia ongelmia kuukautisten kanssa. Siis että niitä ei joko tuu tai ne tulee tosi harvoin ja epäsäännöllisesti. Kävin joskus gynellä asian tiimoilta ja hän sanoi menkkojen puutteen johtuvan progesteronin puutteesta elimistössä. En silloin hakenut lääkemääräystä sillä mua ei oikeastaan edes haitannut se menkkojen puuttuminen.
Nyt mua asia mietityttää sen takia, että olemme alkaneet suunnitella vauvan tekoa mieheni kanssa. Tietääkö kukaan, voiko pelkkä progesteronin syönti "normalisoida" elimistön niin, että hedelmöittyminen on mahdolista?
Siis mähän en ovuloi ollenkaan koska menkat tulee millon sattuu...
Kommentit (10)
ajattelin vaan et onko kellään kokemuksia siitä, että raskaaksi voi tulla vaikka oliskin ollut menkkojen tulemisen kans ongelmia...
Että oletko sä ollut masentunut, masennukseen taipuvaista tyyppiä. On teoria että se voisi johtua myös alhaisesta progesteronin puutteesta. En tiedä varastoituuko se, mutta jos niin olisi tosiaan hyvä hoitaa se kuntoon ennen raskaustta, muuten vois raskauden aikana tippua tosi syviin vesiin.
epäsäännöllisyydellä? Voisin jotain vastata omasta kokemuksestani, jos kerrot kuinka harvoin ne menkat tosiaan tulevat.
T. 2
Tuosta masennus yhteydestä en ole kuullut.
niin pisimmillään mulla on ollu menkat pois jotain 8kk ja sitten ne taas tulee välillä ihan säännöllisesti, mutta silloinkin kierto on jotain 50 päivää...
Mulla saattoi olla menkat vielä 19-20 vuotiaana kuukausiakin pois, mutta sitten 21 -vuotiaasta "säännöllistyivät". Siitä asti kierrot vaihdelleet noin 30-60 vrk, välillä vuoden verran keskimäärin alle 40 ja sitten taas ollut vuosiakin reilusti yli 40, siis keskimäärin. SILTI, olen todistettavasti tullut 5 kertaa raskaaksi ihan ilman apuja, osan kerroista aika "vahingossakin"... Joskin 3 ekaa meni kesken :( Nyt olen raskaana ja hedelmöittyminen on tapahtunut noin kiertopäivä 34, eli olisi ollut lähemmäs 50 päivän kierto. Sekä esikoista odottaessani että tässä raskaudessa olen omasta toiveestani käyttänyt raskauden ekan kolmanneksen keltarauhashormonia, sillä vaikkei progesteronia ole tsekattu, niin sekä outo kiertoni että keskenmenot viittaavat hormonin puutteeseen. Parempi kuitenkin on, että hormonitasot tsekataan, aivan liikaa huolta voi tuottaa jos turhaan yrittä raskautta ja saa sitten vielä keskenmenon/-ja.
synnytyksen jälkeistä masennustakin hormonihoidolla kun masennus johtuu usein siitä kun hormonitasot laskevat raskauden ja imetyksen myötä. Luin jonkun suomalaisen tutkimuksenkin joka oli lääkäri-lehden nettisivuilla. Täältä Av:lta bongasin linkin.
Löysin linkin sivuhistoriastani http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto18_3.pdf
Onkohan kyse samasta asiasta kuin sinulla?
Mulla on aina ollut epäsäännölliset kuukautiset 23-46 päivää. Ollessani 25-v. yritimme vuoden lasta eikä tullut raskaaksi. Sitten pääsin hoitoihin TYKS:iin. Jollei kuukautiset tule säännöllisesti, niin ovuloinnissa on vakaa... Sain Clomifenia 2 tabl. ja ultrassa katsottiin että nyt kypsyy tarpeeksi suuri munasolu. Sitten hormoni /limakalvomittauksissa havaittiin että progeteronia on liian vähän ylläpitämään raskautta. Sitten aloin käyttää Lugesteron-suppoja, joita käytettiin 4 ensimmäistä raskauskuukauttakin, kunnes horminitoiminta siirtyi istukalle. Olin TYKS:n hoidoissa 4 kk ja tulin raskaaksi ja synnytin terveen tyttövauvan... Eli mielstäni kannattaa mennä heti ainakin terveyskeskuslääkärin vastaanotolle, niin saadaa mitattua labrassa horminitasot ja hän ohjaa jatkoon...
Itselläni oli sama vaiva kohta kaksi vuotta sitten. Kuukautiset olivat moneen kertaan poissa puoli vuotta. Kävin gynellä ja minulle määrättiin joku keltarauhashormonivalmiste, joka palautti kierron normaalisti.
Ennen kuin vaivan (tai kuukautisethan ne yleensä se vaiva on, mutta kerran näinkin päin :)) syy selvisi, olin jo ehtinyt monta kertaa itkeä, että en koskaan saa lasta ja pelkäsin jonkun olevan tosi pahasti pielessä. Mutta se "hormonilääke" tosiaan auttoi, ja kaikki on nyt reilassa. Niinkin reilassa, että makuuhuoneessa tuhisee tällä hetkellä 4kk vanha tyttö.:)
Mulla on tosi epäsäännölliset menkat kans. Jos en käytä esim. pillereitä niin tulevat kaksi-kolme kertaa vuodessa.
Raskaaksi olen kuitenkin tullut helposti. Ekalla kerralla lopetin pillerit, ja heti raskaaksi. Toisella kerralla en ollut syönyt pillereitä, ja raskaus yllätti meidät. Olen kai ollut onnekas. Olin nimittäin ihan varma silloin, kun ekaa alettiin yrittämään että se ei tapahdu aivan helposti.. =)
gyneltä :) Mutta, eiväthän epäsäännölliset menkat välttämättä tarkoita, ettei ovulaatiota tapahdu. Mitä sun kohdalla tarkoittaa "millon sattuu"? Siis jos progesteronin puutetta ei ole selvitetty. Progesteronin puute voi kuitenkin vaikeuttaa alkanuttakin raskauttakin, eli asia kannattaa siksikin selvittää.