Närästyslääkkeistä
Olen raskaus viikolla 9, ja joka päivä närästys käy pahemmaksi. Luin rennie pakkausta eikä siinä kielletä tai mainita mitään saako imeskellä jos on raskaana,no tänään oli pakko ottaa rennie tähän älyttömään oloon. Joka puolella vaan sanotaan että jäämurskaa tai jäätelöä närästykseen muttei puhuta mitään närästyslääkkeistä. ?:|
Miten näin varhain ylipäänsä närästää?poikaa odottaessa ei ollut mitään närästyksiä ja nyt alkaa jo näin varhain... X-(
Kommentit (4)
Voipi johtua liiasta tuoremehusta siis,juon joka aamu pari lasia kun kahvia en jostain syystä saa enään edes alas (ja närästää se kahvikin). Tuoremehuhan on hapanta.. Koko päivä tässä menee taas turvonneena ja äkäisenä :/
Närästyksen estämiseksi on tosiaan monia konsteja ja kannattaa välttää sellaisia ruokalajeja joista närästystä ilmenee. Rennietä kuitenkin voit ottaa raskaana ollessasi, jos närästys tosiaan vaivaa. Itse imeskelen rennietä useinkin iltaisin ja helpottaa heti. Muutamia muitakin sallittuja närästyslääkkeitä on, mutta jos rennie auttaa niin siitä vaan. Kohtuus tietenkin kaikessa. :)
Kyllä Rennietä kestää syödä, itellä kans alko närästys vaivaamaan jo viikolla 10. Neuvolasta suosittelivat Cavisconia, joka on kuulemma tehokkaampaa kuin Rennie. Mulle se ei kuitenkaan auttanut, joten rv 16 lääkäri määräsi Lanzoa, jota olen sitten joka ilta syönyt tähän saakka. Nyt viikkoja 36+..
Löysin sulle linkin aiheesta...http://www.hiilaritietoiset.net/vatsavaivat.htm
NÄRÄSTYS
Närästys on epämääräinen ja polttava tunne rintalastan takana. Oireisiin saattaa liittyä epämukavaa turvotuksen tunnetta, ilmavaivoja ja hapan maku suussa. Närästys on usein lievä oire, jota tilapäisesti esiintyy terveilläkin. Iän myötä närästys ja refluksioireilu, happaman mahan sisällön nousu ruokatorveen, lisääntyvät. Epäsäännöllinen ruokailu, alkoholinkäyttö ja tupakanpoltto aiheuttavat närästystä ja pahentavat oireita. Närästystä provosoivat usein myös kylmä tai kuuma juoma tai sitrusmehu (tai muu hapan mehu).
Närästys liittyy tavallisesti mahalaukun liikahappoisuuteen. Mahan tai pohjukaissuolen limakalvo saattaa tulehtua liian happamuuden tai ruuansulatusnesteiden vaikutuksesta. Joskus taas hapanta mahanestettä pääsee karkaamaan mahalaukusta ruokatorveen.
Närästyksen oireita voidaan helpottaa muuttamalla ruokailu- ja elämäntapoja. Tutkimattomia närästys- ja ylävatsaoireita ei kuitenkaan saa hoitaa pitkään itse. Mene lääkäriin, jos närästykseen liittyy kovaa kipua, oksentelua, laihtumista, verta ulosteessa, nielemisvaikeuksia, huomattavaa laihtumista.
Kotikonstit
- Vältä närästysoireita aiheuttavia ruokia, kuten rasvaista ruokaa, kahvia, suklaata, tomaattia, sitrushedelmiä ja piparminttua. Pidä kirjaa ruoka-aineista, jotka aiheuttavat oireita, jotta muistat välttää niitä.
- Syö usein ja pieniä aterioita.
- Vältä iltasyömistä.
- Älä pidä kiristäviä vaatteita.
- Kohota sängyn päätyä noin 15 cm yöllisten refluksioireiden estämiseksi.
- Vältä tulehduskipulääkkeitä, jotka sisältävät asetyylisalisyylihappoa, deksibuprofeenia, ibuprofeenia tai ketoprofeenia. Käytä kipulääkkeenä parasetamolia sisältäviä valmisteita, jos on pakko.
- Lopeta tupakointi.
- Jos olet ylipainoinen, laihduta.
- Rajoita liiallista alkoholinkäyttöä.