*/*/*/* HEINÄHATUT viikkoon 7 */*/*/*
Tässäpä taas ahkerille uusi pino :)
Ja viimeviikkoiset:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
M ja kuudes rv 20+1
Kommentit (54)
kamalia lääkäreitä kyllä joillain, ainakin sulla sriikka ! Kyselisin tietämättömänä että milloin noista sokeri arvoista pitää olla huolissaan? Mulle ei olla kertaakaan mainittu noista sokeri arvoista missään vaiheessa...
Huoh, mies lähti taas töihin mutta onneksi vaan neljäksi tunniksi.. Tulin tänne muuten vain kirjoittelemaan.. :)
Mitään liikettä ei ole masussa vielä tuntunut :/ koko ajan on pelko että onko siellä masussa enää elämää.. :( ei edes niitä sellaisia kuplia ole tuntunut kuin kerran viikko sitten...
masua kyllä jo on, tänään rv 16+1 :)
Miranna
eilen oli meilläkin ultra, ja hiukan jänskätti, kun oli perjantai ja 13:sta vaikken taikauskoinen olekaan :-)) vauvalle oli kuitenkin kaikki hyvin. oli kasvanut ja kehittynyt, kuten pitääkin. osasi imeä peukkua, hikotella ja juoda, hih, esitteli kaikki taidot äidille, kuten myös hienosti avasi jalkansa ja paljasti sukupuolensa ;-)) eli eihän se salaisuus ole, jotta poihan se siellä olla köllötteli. olipa mahtava kokemus tuo eilinen ultra. esikosta en saanut nauttia samalla tavalla, koska heti np-ultrassa löytyi se liian suuri nt-joten koko ajan elin pelossa. r-ultrankin teki lääkäri ja hän vain perehtyi lapsen ns. tarveydelliseen tilaan, eikä antanut äidille tai isälle mahdollisuutta katsella ja ihastella. eilinen kätilö otti ultrauksen ihanan rauhallisesti, selitti kaiken mitä missäkin näkyi jne. ja ultraus kesti mahtavat 45 minsaa, ja koko visiitti hiukka yli tunnin, joten mahtava kokemus. kätilö oli todella empaattinen ja ammattitaitoinen.
taateliz, sinulla oli ollut kauhea kokemus ultrassa. nyt vain otat yhteyttä osastonhoitajaan tai potilasasiamieheen. ei tuollaisia kätilöitä soisi olevan näinkin herkässä tilanteessa(kokemusta on esikon aikaisesta raskaudesta) eivät kaikki odottavat äidit ole laihoja, toisilla sitä vatsanpeitettä on enemmän ja toisilla vähemmän, mutta se ei oikeuta loukkaavaan ja satuttavaan käytökseen. olen todella pahoillani !!!!
mutta muutoin on kaikilla ollut ihan hyviä kokemuksia ja kaikilla asiat hyvin, vauvat voivat hyvin ja kovasti kasvavat ja kehittyvät.
niin ja joku kirjoitti synnytyspelosta. esikon aikaan en osannut pelätä, koska sitä kipua ei edes osaa kuvitella miltä se tuntuu, ja toisen kertomanakaan se ei anna todellista tuntumaa. muistan miten kipeä olin ja synnytykseni kesto oli 13h, mikä sinällään nyt ei ole aika mitään, mutta itseltäni meinasivat voimat loppua. lopulta haettiin lääkäri paikalle ja hän avitti synnytystä imukupilla ja lopulta vauva syntyi. oli se työn ja tuskan takana. itse ponnistusvaihe kesti melkein 3h, joten olihan siinä urakkaa kerrakseen :-//
täälläkin ollaan esikolle koitettu kertoa vauvasta ja näyetty masua ja ultra-kuvia jne. mutta neiti kyllä silittää masua, mutta kun kysyy missä vauva on niin hän tokaisee, mammi ja osoittaa itseään, eli hän se vauva on :-)) murmelskalla on aika samanikäinen kuin meidänkin tyttö (1v10kk)
no poistun taka vasemmalle sairastamaan flunssaa, ja tulen taas kertoilemaan kuulumisia. kaikille hyvää odotusta ! emmi rv-20+5 + tyttö 1v10kk
kyllä vauva on siellä masussa ja voi hyvin. liikkeitä tuntee välillä enemmän ja välillä vähemmän, vauvakin huilaa aika paljon. kunhan hän saa enemmän pituutta ja painoa niin sitten se melskaaminen alkaa :-)) ja asiaan vaikuttaa myös istukan sijainti, itselläni oli esikosta edessä, ja liikkeet olivat vaisummat ja alkoivat tuntua monta viikkoa myöhemmin kuin nyt. nyt istukka takaseinässä, ja liikkeet selviä ja ne tuntuvat hyvin. t.emmi
tiedosta, itselläni muistaakseni istukka on just edessä jospa siksi ei tunnu vielä mitään. sitä vain yksinään miettii kaikkea turhaa :D
Täällä ei kummempia masu kasvaa ja rakenneultra on maanantaina!!
Vähän jännittää muttei pahasti!! Liikkeitä tuntuu jo satunnaisesti mutta kun on koko ajan liikkeessä niin ei niitä edes tajua!! Mutta kyllä kai se siellä molskii!! :)
Ikävä kuulla toisten huonoja kokemuksia ultrista!!
Mulla aina ultraaja olleet ihan mukavia!!
Neuvola käynneistä sen verran että meillä käydään kuukauden välein vaikka koitin ehdottaa että kun kolmatta vartoon että käynnit vois olla harvemmin!!
Mutta poika heräs täytyy mennä....
Ansku rv20
Täällä ei mitään ihmeempiä, nyt on alkanut liikkeitä tuntumaan :)
MIRANNA, mulla oli ihan samanlaista epäilystä tuosta kun ei liikkeitä tuntunu vielä viikolla 18. Nyt vasta (rv20) tuntuu jo päivittäin eikä vieläkään mitään voimakkaita. Itsekin silloin kovin mietin et onko masussa enää mitään elämää, mut sit oli neuvola viikolla 19 ja oli mahtavaa kuulla sydänäänet. Joten kyllä sullakin ne liikkeet siellä alkaa tuntumaan, ymmärrän kyllä että odottaa ei malttais ja sitä aina miettii kaikenlaista. Ja istukka on mullakin edessä niin vaimentaa liikkeitä vielä enemmän.
Varasin ajan jo 4D ultraan joka on nyt sitten huhtikuun alussa jolloin viikkoja mulla reilu 26. Tulipa ajoissa varattua kun en rakenneultrassakaan vielä käyny, mut miehen työaikojen takia oli pakko olla ajoissa et sai myöhäsen iltaajan ni päästään sinne molemmat sitten pojan kera.
No nyt ei kerkii enempää kirjoittelemaan kun poika kaipaa iltapalaa ja nukuttajaa :)
Jeevi rv20 tasan puolessavälissä!! :)
Hatsiu vaan täältä.
Tunsin enemmän masussa eloa muutamia viikkoja sitten. Sellaista hipsintää ja muuta..nyt on ollut selkästi hiljaisempaa ja harvinaisempaa tuntemukset..toisaalta..kuten jo kirjoitin niin aika laiskasti seuraan. Tänä aamuna miehen kanssa köllöteltiin jo tunnusteltiin olisiko siellä mitään eloa ja kas ..kaveri potkaista poksautti niin, että isukkikin tunsi..ei iso tuntemus mutta erotti hänkin saman kuin minä :) siellä se on.
Koska niitä liikkeitä muuten pitäisi alkaa ihan oikeasti seuraamaan...en muista enää. ..heh ja taas poks.
miranna: normaali paastoarvo on alle 6 ja 2h arvo sokerilitkun juomisesta alle 7.8
Mutta etpä sä oikein voi olla huolissaankaan jos ei niitä edes mitata :) Ylipainoisilla (myös lievästi) niitä seurataan, tulee herkästi jättiläisvauva jos äidin sokerit on korkealla. Mulla ei viimeks tehty rasitusta mutta synnärillä olivat sitä mieltä että on siinä ja siinä että onko sokerivauva... Mä kyllä olen taipuvainen lihomaan hirveästi raskausaikana :( Missä vaiheessa muilla sokerirasitus on tehty kun mulla ei vielä ja jo vko 16 menossa, onko terkka unohtanut...
Viime viikolla jossain vaiheessa kirjoittelin,mut pitkä kirjoitus häipyi jonnekin bittiavaruuteen.
Täällä masu kasvanut mukavasti ja tiistaina olisi rakenneultra jota kovasti odotellaan.
Minäkin pääsen jossain vaiheessa sinne sokerirasituskokeeseen. Voi olla,että jo seuraavalla kerralla varataan aika sinne.
Jossain vaiheessa joku teki jotain ikägalluppia. Itse olen vauvan syntyessä 33 v ja esikoisen syntyessä olin 26 eli synnytyksestä on jonkin verran aikaa. Seuraavalla neuvolakerralla saankin tarvittavat paperit Kelaa varten ja pakkauksen otan varmasti. Se rahasumma on niin pieni,että ennemmin pakkaus.
Täällä odotellaan kovin huomista ja sitä,että saa TAAS soittaa hammaslääkärille. Viime viikolla alkoi järkyttävä hammaskipu. Tosrtaina hammasta hiukan hioiltiin ja perjantaina oli pakko aloittaa juurihoito. Nyt naama on kuin olisi turpiin saanut eli turvottaa tosi paljon ja särky on jotain aivan järkyttävää. Joka yö olen herännyt ottamaan lisää särkylääkettä ja siirtynyt samalla sohvalle nukkumaan hiukan istuvampaan asentoon. Antibiootti ei tunnu purevan ja HALUAN jotain helpotusta tähän huomenna. Täälläpäin viikonloppuisin ei ole päivystystä,joten Turkuun asti tulisi lähteä. Kai sitä nyt jotenkin huomiseen asti jaksaa =(
helpotti kuulla etten ole ainut joka ei tunne liikkeitä sillä kaikilla odottavilla kavereillani on tuntunut jo tässä vaiheessa..
Melkein teillä kaikilla on rakenne ultrat nyt tai nyt ollut, mulle ei ole vielä edes aikaa tullut.. No ehkä se jossai vaihees tulee.
Ihanaa, tänä aamuna huomasin että onpas masu kasvanu kun heräsin ja kokeilin massua nii ei olekaa maha enää mikää lauta vaan pyöreä :>> Että siis se on nyt ihan oikeasti kasvanut, kun mulla helposti vatsa turpoaa kun syön lämpimän ruoan nii nyt se on siel enemmän turvonnut... :)
Huomenna maanantaina käymme kirjoittamassa kauppakirjat ja sitten alkaa asunnossa vauvan huoneen maalaus ja uusien kalusteiden osto :D Ihanaa, sinne saan sitten laittaa pinnasängyn ja hoitopöydän ja muut.. :))
tosiaan ei mulle olla mitää neuvolas edes puhuttu sokereista. Tosin olen hoikka ihminen ja painoindeksini oli 19 ennen raskauttani nyt on painoa tullut noin4 kg luultavastikin, viimeksi oli n3kg yhteensä kaiken kaikkiaan. Ja se kaikki tullut reisiin, peppuun ja mahaan :F
noh ne siitä pienenee kun pääsemme vauvan kanssa kesällä sitten liikenteeseen :D
Sriikka, mulle terkka kirjoitti keskiviikkona nlakorttiin että rasitus rv 26-27. Esikosta oli joskus rv 25. Aika varataan ens kuussa. Tosiaan esikon aikaan ainakin täällä paaston raja oli 4.8, nyt on jotain 5.3.
Nyt ei muista muuta, pitäis alkaa siivoomaan kun tytön kummit tulee ens viikolla kylään ja tää kämppä on kuin pommin jäljiltä! Ja täällä paistaa taas ihanasti aurinko, kiva laittaa tyttö parvekkeelle nukkuu..
Bejpi ja Tiuhti 17+5
Erilaisia arvoja vilisee ja paljon ihmetellään miksi kukakin on rasitukseen joutunut. Hoitosuositukset on muuttuneet 2007 vuodesta jolloin viimeksi kamppailin tämän aiheen kanssa. Raja-arvoja on vähän nostettu ja rasitukseen passitetaan herkemmin..
Kotimittausten raja-arvot ovat erilaiset kuin labrassa otetuissa näytteissä. Johtuu siitä,että labra ottaa laskimonäytteen.
Kotimittauksissa aamun ensimmäinen reijitys alle 5,5 ja tunti aamiaisesta arvon pitää olla alle 7,8. Sama peli pätee läpi päivän.
Sokerirasituksessa otetaan kolme näytettä tunnin välein ja niissä raja-arvot.
* 0 t 5,3 mmol/l (paasto)
* 1 t 10,0 mmol/l 1h
* 2 t 8,6 mmol/l 2h
Tässä vielä linkki sivulle jossa on erään sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita. Ne on siis hoitavalle henkilökunnalle mutta tarjoaa tietoa meille yhtälailla.
Kotihoito-ohjeethan on tylsät ja yksinkertaiset: Syö terveellisesti suosimalla kokojyvää ja tummia viljoja, muista tämä pastojen, riisien ja leipien kohdalla. Syö monipuolisesti kasviksia, syö mieluummin usein pieniä aterioita kuin harvoin isoja. Valitse vähäsokerisia tai sokerittomia tuotteita.Älä mässytä makeaa. Liikunta auttaa arvoihin kauttaaltaan ja antaa hivenen liikkumatilaa ruokavaliossa.
Tässä vielä linkki sivulle jossa on erään sairaanhoitopiirin hoito-ohjeita. Ne on siis hoitavalle henkilökunnalle mutta tarjoaa tietoa meille yhtälailla.
[http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirj...|http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.naytaartikkeli?p_arti…]
Ja jos joku on nyt nasahtanut rasituksessa niin en tiedä toimiiko tämä muilla mutta minulla toimii: Jätän 4-5 päiväksi hiilihydraatit minimiin. Syön lähinnä, lihaa, ja kasviksia vältellen perunaa, pastaa, riisiä. Leivistäkäytän tuolloin vain realia ja sitäkin vähän. Maitoa en lipitä ruualla vaan vaihdan sen veteen tai sokerittomaan mehuun, danone jugurtti on sokeritonta. Kun saan sokerit laskemaan niin asteittain lepsutan ruokavaliota siten, että voin syödä normaalisti mutta välttelen silti vaaleaa viljaa ja suuria hiilarimääriä. Kannattaa olla kriittinen tämän dietin suhteen ennen kuin kokeilee. Viimeraskaudessa en tehnyt näin mutta ruoka-ainevalikoima kapeni samaa vauhtia kuin vatsa kasvoi..aloin reagoida voimakkaasti perunaan, puuroon, leipään, maitoon, nje..Tämä on erittäin kyseenalainen konsti ja huomio sinänsä mutta jos ruuassa on paljon hiilareita ja vähän rasvaa reagoin siihen herkemmin kuin jos hiilaripommissa on rasvaa jonkunverran..se ilmeisesti siirtyy etiäpäin hitaammin ja tästä johtuen nousu ei ole niin nopea..että erikoistilanteissa..:) ihmisen on joskus saatava pizzaa.
unohdin vastata että täällä ainakin yksi rasitukseen menijä, diagnoosilla MBI 25 ja edellinen vauva 4450gr. Hyvähän se on tutkia niin saa samalla tietää vähän omasta elimistöstään, jos paastoarvot koholla raskausaikana-se yleensä viittaa siihen että on suuri riski sairastua myöhemmin elämässä diabetekseen ja tässä vaiheessa siihen voi hyvin vaikuttaa vielä painonlaskulla, ravinnolla ja liikunnalla!