Kiero työkaveri
Pakko saada marista jonnekin tätä elämän epäoikeudenmukaisuutta. Mulla on uusi työkaveri joka on ollu talossa useamman vuoden mutta meidän osastolla vasta jonkin aikaa. Naisesta kuuluu pelkkää pahaa joka puolelta, kellään ei ole hyvää sanottavaa hänestä.
Olen mielestäni yrittänyt ottaa hänet avoimin mielin vastaan, mutta nyt alan saada esimakua niistä metkuista mitä hänen on kerrottukin harrastavan. Viimeisin on viime viikolta jolloin hän oli puhunut pomollemme selkäni takana ja valehdellut minun tehneen/sanoneen asioita joissa ei ole mitään perää ja kaiken tämän hän on takuulla tehnyt niin että on itse näyttänyt todella rehdiltä ja reilulta. Minua suututtaa, ihana työpaikka ja työrauha taitaa olla menneen talven lumia. mietin tässä miten menetelläm puhunko pomolle suoraan silläkin uhalla että vaikutan ns. juorulta?
Kommentit (7)
Tuollaisen työkaverin kanssa auttaa vain rehellisyys ja asioiden selvittely kasvotusten todistajien läsnäollessa.
sen naisen hyvinvointi, mua vaan mietityttää se joudunko itse huonoon valoon jos menen kyselemään perään ja ns. kantelemaan. Naisen kanssa aion ilman muuta puhua, mutta pitäisikö ensin puhua pomolle jotta ristiriitatilanteessa olen itse ns. ehtinyt edelle? Tämä on juuri sellaista helvetin pelaamista mitä inhoan ja mitä olen aina pyrkinyt välttämään mutta tässä sitä nyt ollaan. Ahdistaa.
Valehteli ummet ja lammet pomoille etten tee töitäni vaan istun vain ja hän tekee kaikki. Pomot tietysti uskoivat kun muidu on ollut talossa kauan.
Edessä päin oli niin kaveria ja soitteli vapaa-aikanakin.
Meillä oli juuri tuollainen tyyppi töissä. Onneksi muutama vuosi sitten vaihtoi talon sisällä toisiin tehtäviin.
Kipitti esimiehen pakeille joka ikisestä epäkohdasta yms. Ja esimies uskoi. Muut saatiin sitten kuulla kunniamme esimieheltä milloin mistäkin, eikä esimies ottanut kuuleviin korviinsa kun yritimme puolustautua. En enää muista mikä avasi esimiehen silmät, mutta niin vain tajusi lopulta missä mennään. Ja tämä juoruilija hakeutui muihin tehtäviin. Ihanaa, että tuosta pääsimme, surullista uuden osaston puolesta nyt kuulemma siellä sama meno tämän tyypin suhteen.
Puhu esimiehellesi, ei tuollaista tarvitse sietää loputtomiin.
onko sulla kollegoita, jotka työskentelevät myös tämän uuden tyypin kanssa?
Puhukaapa ensin keskenänne. Ota asia mitenkään ketään syyllistämättä ja hienovaraisesti esille muiden työkavereiden kanssa (erityisesti sen kaikkein luotetuimpasi). Ehkä myös joku toinen työkaveri avautuu vastaavasta asiasta. Kun teitä on riittävän monta, voitte paremmin mielin puhua asiastanne luottamuksellisesti esimiehellenne.
Meillä oli organisaatio uudistus viime kesänä ja jouduin kieron tyypin kanssa samaan ryhmään, viimeksi tänään kieroili ja puhui paskaa minusta selkäni takana työpaikan puhelinkopissa esimiehelle.
Minulla on vastaava työkaveri, joka on ollut talossa jo 15 vuotta. Hän kertoo selän takana kaikista pelkkiä valheita ja ikäviä asioita - samalla ylentäen itseään.
Hän on ollut esimiesasemessa, joten puuttuminen on ollut äärimmäisen vaikeaa. Puoli vuotta sitten nousi eräs uusi työntekijä häntä vastaan julkisesti, asia selvitettiin ja tämä juoruilija paljasti todella pikkumaisen ja ikävän luonteensa asian selvittelyn yhteydessä.
Asia oli sinänsä vähäpätöinen, mutta se vaikutti juoruilijaan huomattavasti voimakkaammin kuin kukaan osasi arvata/toivoa/kuvitella. Nyt hän on sairaslomalla psyykkisten syiden vuoksi, joiden hän kertoo olevan työperäisiä. Totuutta ei tiedä kukaan muu kuin lääkäri ja hän itse.
Summa summarum, kertominen kannatti, koska se auttoi työyhteisöä, mutta yksilön kannalta lopputulos oli surullisempi...tässä tapauksessa työyhteisön hyvinvointi meni etusijalle.