Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien lihavuus vaarantaa syntyvien lasten terveyden

Vierailija
07.02.2009 |

Äitien lihavuus vaarantaa syntyvien lasten terveyden

7.2.2009 6:39

Lääkärit pelkäävät odottavien äitien lisääntyneen ylipainon vaarantavan myös vauvojen terveyden.

Savon Sanomien mukaan joka neljännellä hyvinvointimaissa raskaaksi tulevalla naisella on ylipainoa. Tutkimustieto on peräisin Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (Kys), jossa äitien lihavuuden on huomattu aiheuttavan jo useita riskisynnytyksiä joka viikko. Kysin äitiyspoliklinikka aikookin esittää, että yhä useampi odottava äiti pääsisi ravitsemusterapeutin luo.

Ylipainoisella on raskausaikana tavallista useammin verenpaine- ja verensokeriongelmia tai raskausmyrkytys. Myös keskenmenoja ja vaikeita synnytyksiä on enemmän. Ylipainoisen riski menettää lapsi kohtuun tai heti synnytyksen jälkeen on jo puolitoistakertainen ja lihavan yli kaksinkertainen normaalipainoiseen verrattuna.

Kysin synnytysklinikan ylilääkärin professori Seppo Heinosen mukaan ylipaino pitäisi hoitaa kuriin viimeistään ennen toista raskautta.

STT

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos on ollut normaalipainoinen raskauden alussa??

Mulle on molemmissa raskaudessa tullut 10-15kg rv15 mennessä..

eli olen nyt ylipainoinen (168/75) ja rv14..

1. tyypin diabetes on ja vaikuttaa asiaan (siis painon nousuun, kun sokerit alhaálla ja joutuu tankkaa tuoremehua pari litraa päivässä).

Olenko minä riski tällä painolla vauvalle?

Vierailija
2/4 |
07.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tankkaisi hitaasti imeytyvillä hiilareilla että sokeritasapaino säilyisi parempana. Kokojyväviljatuotteita kehiin säännöllisesti päivittäin useamman kerran niin ei suuria heilahteluja arvoissa tulisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/4 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painan 198kg. Ja olen raskaana. Syntyykö vauva sitten sairaana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi