Mikä on kätevin vaatetus 1,5 vuotiaalle päiväkotiin?
paita vai body, housut vai potkarit... Ihan käytännöllisyyttä ajattelen hoitohenkilökunnan näkökulmasta.
Kommentit (3)
ainakaan housuvaippoja, ne on hankalat. nimikoikaa kaikki, myös varavaatteet ja sukat, tutit jne. katsokaa että vaatteet on tarpeeksi isot ja ehjät. ja sellaiset että ei haittaa jos tulee sotkua. body on parempi kun pelkkä paita. golleget siihen päälle niin hyvä tulee.
tämän kirjoitti äippälomalla oleva lastenhoitaja hyppivä vauva sylissä, siinä syy jos tekstiin on hyppivää.
Tuo paita- vai bodykysymys riippuu aika lailla lapsen pottailuaktiivisuudesta. Meillä käytettiin noin 2-vuotiaaksi asti bodya lapsella, mutta sitten kun neiti alkoi itse juosta vähän väliä potalla, siirryimme paitoihin, jotta se bodyn "häntä" ei olisi aina potassa! Samaan aikaan, kun kotona siirryimme bodeista pois, teimme niin myös päivähoidossa.
Lappuhaalarit eivät varmaan ole pk-henkilökunnalle kaikkein mukavin vaihtoehto, kun lapsi ei saa itse niitä riisuttua eikä puettua (vaikka toki 1,5-vuotiasta autetaankin).
Meillä 2-vuotiaalla on aina päiväkodissa lyhythihainen aluspaita ja pikkuhousut, sukkahousut + sukat, pitkähihainen trikoopaita, housut, kylmemmällä säällä myös collegepaita tai neule. Ulkovarustuksena villahaalarit (jonka alta sitten monesti poistetaan se paksumpi pusero), ohuet villasukat, villalapaset, toppahaalari, talvisaappaat, rukkaset, villainen kypärämyssymallinen pipo + alulakki. Ainakin yksi vaihtosisävaatekerta reppuun mukaan.
olen kotona suosinut lappuhaalareita ja body+puolipotkari/sukkahousu-yhdistelmää, mutta lienee aika hankala päiväkodissa.
Olen siis yrittänyt valita vaatteet niin, ettei avattavia nappeja/neppejä olisi ihan tuhottomasti ja housutkin voisi jättää nilkkoihin potalla istumisen ajaksi.