Esiteinillä taito tehdä äidille surkea mieli....(
Kommentit (13)
Siis miten tuo esiteini osakin pahoittaa äidin mielen!
Olen tehnyt viimeiset pari viikkoa todella poikkeuksellisen paljon töitä. Työtäni teen kotona, joten se, että olen sulkeutuneena työhuoneeseen yötä päivää, näkyy lapsille aika selvästi. Tämä on vain lyhyt urakka, joka loppuu viikon päästä ja lapsille se on kerrottu. Olen myös luvannut palkita jaksamisen urakan jälkeen esim. kylypyläreissulla. Siitä huolimatta työputkeni taitaa käydä raskaaksi paitsi itselleni (olen käsittämättömän väsynyt) ja puolisolleni (jolle kaikki kotityöt kaatuvat), myös lapsille. Tiedän, että lapsen voi olla vaikea ymmärtää, kun äiti on väsynyt eikä hänellä olekaan aina aikaa kuunnella ja osallistua. Ja koululaiset joutuvat osallistumaan tavallista enemmän kotitöihin, mieskin on ollut sairaana.
Silti tuli todella paha mieli, kun esiteini antoi tänään kuulua... Teen kuulemma AINA vaan töitä, en KOSKAAN mitään hänen kanssaan jne. jne. ja hän todella INHOAA ja VIHAA minua! Järjellä ajatellen ymmärrän purkauksen johtuvan tämänhetkisestä tilanteesta, mutta erityisesti näin järkyttävän väsyneenä (muutaman tunnin yöunilla viimeiset 2 viikkoa) kaikkea tuota on vaikea niellä. Se tuntuu jotenkin niin epäreilulta, kun oman perheen vuoksi otin ison työurakan (jolla tuplaan tai triplaan kuukausiansiot), ja lapsi ei muutamaa viikkoa jaksa!!!
No, heti helpotti olo, kun sain purkaa mieltä tänne. Ei tarvinnut huutaa tenaville!
t.ap
Mutta jos yhtään lohduttaa, niin ei ne sitä tarkoita. Itsekin kun muistelee, niin olin ainakin ihan kamala äidilleni teini-iässä, mutta nyt kaduttaa ihan hirveästi koska en tarkoittanut loukata. Jos yhtään lohduttaa, niin se on vain se ikä mikä tekee tota. Hormonit hyrrää ja kaikki välillä kiukuttaa. Kyllä ne äitiä rakastaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin.
Ei esiteiniltä voi vielä edellyttää että hän osaisi asettua äitinsä nahkoihin ja katsella ja arvioida asioita aikuisen lailla, esiteinin aivokapasiteetti ei siihen vielä pysty. joten ihan turhasta ap pahoitti mielensä, esiteini sen sijaan ei.
...toi kuulostaa ihan tutulta. Olin itse juuri tuollainen ja huusin äidille että vihaan ja inhoan. Mä hekilökohtaisesti TAKAAN sinulle, että hän ei tarkoita mitään tuosta mitä hän sanoo. Päinvastoin, hän yrittää saada huomiotasi, koska rakastaa sinua niin paljon.
Ja mielestäni et ole itsekäs, jos otit hetkellisesti paljon töitä jos se on rahallisesti todella kannattavaa. Joskus on vain pakko tehdä paljon töitä, ei sille mitään voi.
Älä huolehdi liikaa teinistäsi, niin vaikealta kuin se kuulostaa niin nuo puheet pitää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tee työsi loppuun ja ota sitten yhteistä aikaa. Kyllä äiti-lapsi-rakkaus sen kestää, älä huoli.
Kohta se sunkin esiteini ottaa päiväkännejä ja syö masennuslääkkeitä, ihan vaan sen takia, ettei vanhemmilla ole aikaa, kun raha on tärkeämpi.
Ja ehkä ne ei arvosta sun kylpyläreissujas, ei lapsia sillä lailla osteta.
Tiedän erään tuttavan, joka on tosi harvoin lasten kanssa kotona, jos joskus vapaata on, niin sitten lähtevät reissuun, yrittää sillä lailla lapsia palkita, lapsia vaan ei kiinnosta lähteä minnekkään, vaan viettää tavallista iltaa perheen kanssa.
Ei esiteiniltä voi vielä edellyttää että hän osaisi asettua äitinsä nahkoihin ja katsella ja arvioida asioita aikuisen lailla, esiteinin aivokapasiteetti ei siihen vielä pysty. joten ihan turhasta ap pahoitti mielensä, esiteini sen sijaan ei.
äiditkin on vain ihmisiä....eikös juu?
ap
...toi kuulostaa ihan tutulta. Olin itse juuri tuollainen ja huusin äidille että vihaan ja inhoan. Mä hekilökohtaisesti TAKAAN sinulle, että hän ei tarkoita mitään tuosta mitä hän sanoo. Päinvastoin, hän yrittää saada huomiotasi, koska rakastaa sinua niin paljon.
Ja mielestäni et ole itsekäs, jos otit hetkellisesti paljon töitä jos se on rahallisesti todella kannattavaa. Joskus on vain pakko tehdä paljon töitä, ei sille mitään voi.
Älä huolehdi liikaa teinistäsi, niin vaikealta kuin se kuulostaa niin nuo puheet pitää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tee työsi loppuun ja ota sitten yhteistä aikaa. Kyllä äiti-lapsi-rakkaus sen kestää, älä huoli.
Sanoisin tuolle yhdelle aikaisemmalle rahan tärkeydestä valittajalle, että meillä tämä työurakkani on todella poikkeus! Yleensä olen paljon lasten kanssa, siksi se varmaan teinistä niin pahalta ja oudolta tuntuukin...
Mutta onhan se niinkin, että itse minä vastuun omista päätöksistäni kannan. Mitäs otin liian ison urakan!
ap
Joskus vaan on ajateltava sitä rahaakin ja eikö tuo ole vain väliaikaista joten turhaa joku siellä huutelee päiväkänneistä yms.
Mutta joo käyppäs halaa sitä teiniäs ja sano että kaikesta huolimatta rakastat häntä vaikka hän tällä hetkellä vihaakin :)
enkä edes kotona. Mutta meidän esiteini ei piittaa siitä pätkääkään! Kaiket illat luuhaisi kaverin luona, siis myös niinäkin päivinä kun minä olen kotona. Eikä koskaan halua kertoa omista asioistaan, iloistaan, murheistaan, ei eds läksyistä. Ja on siis vasta 9 vuotias! Joten arvaa vain, surettaako minua! Sulla on asiat ihan hyvin; työkiireet loppuu, pääset hyvittämään kaiken lapsellesi ja sitten kaikki on taas hyvin. Lapsesi kiukkuttelu on merkki siitä, että hän todella kaipaa ja rakastaa sinua.
Sen verran sinullakin on iltaisin aikaa, että voit mennä hänen sänkynsä luokse kun hän käy nukkumaan, halata, toivottaa hyvää yötä ja sanaoa, että rakastat ja ikävöit häntä, että sua harmittaa kun yhteistä aikaa ei nyt ole. Minulta ei aina onnistu edes sekään, kun kotiudun vasta kun lapset ovat jo nukkumassa.
että vihaan häntä kun hän tekee aina vaan töitä niin KYLLÄ tarkoitin sitä. en IKINÄ, ikinä vie töitä kotiin, koska muistan mille se itestä tuntui.
Onko työhuoneessa yksin yötä vasten valvominen, lapsesi juttuja kuuntelematta sen arvoista että saat tuplapalkan? Mitä hyötyä on kylpyläreissusta jos sen takia joutuu sietämään kärttyistä, väsynyttä äitiä? Sitten sinäkin tulet tänne riehumaan kun koko perhe oli naamat mutrussa vaikka olit kovasti tehnyt töitä kylpylän eteen...
Kyllä sitä välillä tunteet roihahtaa.
Otan silloin sen kannan, että menen huoneeseen perässä ja istun lattialle ja annan murkun huutaa.
Sen jälkeen alan puhua rauhallisesti ja selitän oman kantani. Myönnän olevani väärässä jos on aihetta.
Yleensä kun purkaus on ohi, murkku rauhoittuu ja yleensä tulee eufoorisen hyvä olo hänelle kun on saanut paineet purkaa ulos.
Mene murkkusi luo ja kerro, että hän on oikeassa, että olet ollut aivan liian vähän hänen kanssaan. Mutta joskus aikuisten on tehtävä sellaisia päätöksiä. mitkä ei tunnu keneltäkään hyvältä. Kehu häntä, että hän on niin hyvin jaksanut kantaa vastuuta kotitöistä ja kerro, että olet ylpeä hänestä. Kerro, että itseäsikin harmittaa kun tämän työn takia et voi viettää aikaa hänen kanssaan enemmän.
Murkut on fiksuja ja ymmärtävät kyllä puhetta.
Niin ja näille, jotka tuomitsee parin viikon projektin. Joskus nyt vain voi olla sellaisia tilanteita, että ylimääräiselle rahalle on käyttöä. Kaikilla kun ei ole rikkaita vanhempia ja perintöjä odottamassa. Itse ainakin olen paiskinut joskus ylitöitä ihan sen takia, että saimme remonttiin tienattua rahaa ja ei tarvinnut ottaa lainaa.
Hänelle on siis läsnäolollasi merkitystä ja paha mieli menee hänelläkin varmasti ohi kunnes olet saanut uuvuttavan urakkasi päätökseen. Jaksamista!