Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä seuraa, jos ei anna vauvalle D-vitamiinia?ov

Vierailija
04.02.2009 |

Olin ystävälläni eilen kylässä ja hänellä on lähes samanikäinen vauva kuin minulla. Puhuimme niitä näitä ja kysyin sitten häneltä, että miten sinä muistat joka päivä antaa nuo tipat (itselläni saattaa joskus unohtua, siksi olen laittanut kännykkään muistutuksen joka päivälle) ja hän ilmoitti, ettei anna niitä ollenkaan. Ihmettelin tätä hiukan, niin hän perusteli, että "niitä on niin hankala antaa, eikä ne nyt niin pakollisia ole, sitäpaitsi niistä voi tulla vatsavaivoja". Yritin jotain sanoa, että tuskin ne neuvolasta niitä nyt kiusallaan antaa, mutta hän oli sitä mieltä, ettei ne ole välttämättömät. Vauva on kyllä korvikkeella, eli saahan hän siitä jonkin verran D-vitamiinia.

Mitä siitä voi seurata, jos ei anna noita tippoja?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalsium tarvitsee imeytyäkseen D-vitamiinia.

Vierailija
2/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä määrin kuin imetetyt 5 tippaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravinnon kalsiumi imeytyy huonosti jos d-vitamiininpuutetta.

Niitä harvoja puutossairauksia joita pohjoismaissa voi esiintyä, sillä ravinto muuten yltäkylläistä ja sitä on riittävästi (!), mutta pitkä pimeä kausi aiheuttaa ettei d-vitamiinia edes muodostu ihossa.

Tuskin etelä-euroopassa annetaan d-vitamiinia, mutta siellä lapset saavatkin enemmän valoa ympäri vuoden.

Oma lääkärini sanoi joskus, että jos muuten välillä unohtelet jotain, niin koita muistaa kuitenkin ne D-vitamiinitipat. Ja olen muistanut. Mä en usko siihen, että niistä tulisi vatsavaivoja. 3 lasta.

Korvikevauvalla d-lisäannos on pienempi, mutta korvikevauvakin tarvitsee sitä. Mukavuudenhaluinen kaveri sinulla.

Vierailija
4/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo suosituksetkin on muuttuneet paljon suuntaan ja toiseen. Se tarve on osin yksilöllistäkin. Jos ulkoilee paljon keskipäivällä siinäkin saa jo annoksen.

Vierailija
5/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä kerroin unohtaneeni tipat melko useasti ettei se vauvaan vaikuta. Hoitaja sanoi että vain siinä tapauksessa jos menee kuukausia ettei vauva saa tippoja, maitoa jossa d-vitamiinia tai muutakaan vastaavaa tuotetta,voi alkaa miettimään että tuleekohan vauvalle d-vitamiinin puutetta.

Vierailija
6/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 10 mikrogrammaa suositellaan, että päivässä vähintään pitäisi saada.

Niinpä 7 dl korviketta riittää jo tähän.

Vierailija
7/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoi tunnilla, että nykyisin joka kevät tuodaan sairaalaan kouristelevia vauvoja. Kun asiaa tutkitaan todetaan että d-vitamiini on jäänyt antamatta ja kun lapsi sitten alkaa luontaisesti saada sitä auringosta hänen elimistönsä voi reagoida näin. Ja tässä on sitten kyseessä vauvat jotka ovat säännöllisesti olleet saamatta d-vitamiinia, eli ei vauvasi joudu sairaalaan jos toissapäivänä jäi tipat saamatta ; )

Vierailija
9/9 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot varmaan nähnyt kuvan länkisäärisistä lapsista. Sitä seuraa totaalisesta d-vitamiinin puutoksesta, luiden pehmenemistä.

Maidossa nykyään on.

Pitää itekin ryhdistäytyä kun kuopuksella aina unohtuu antaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme