Uskaltaisikohan sitä yrittää vielä vauvaa vai meneeköhän multa henki?
Ikää on nyt 35v. 2 lastani olen saanut 27-29vuotiaana. Molemmissa raskauksissa mulle tuli paha raskausmyrkytys. Millähän todennäköisyydellä kolmannella kerrallakin tulisi? Paheneeko raskausmyrkytykset iän ja synnytysten myötä?
Äidilläni on ollut jokaisessa 3 raskaudessa raskausmyrkytys.
Kommentit (8)
mutta vauvan syntyminen ennenaikaisesti on mitä todennäköisintä.
raskaudessa...ennustaminen on mahdotonta siis, mutta kyllä varmaan yli 50% todennäköisyydellä raskausmyrkytys olisi tiedossa tälläkin kertaa.
(alle 5v tauko synnytysten välillä vähentää riskiä).
Millä viikoilla lapsesi syntyivät? Se vaikuttaisi varmaankin itselläni päätökseen.
Jos kestät mahdollisen sairaalalevon, pelon sekä muut hankalat tunteet niin mikä ettei, minusta et ainakaan vielä ole "liian vanha".
Ikää lisää riskiä raskausmyrkytykseen...
syntyneet sektiolla kohdunseinämän vahvuus voi olla vähentynyt. Luulisin, että usein raskausmyrkytyksen alkamisajankohta varhenee raskauskerrasta toiseen.
Helppo tietysti sanoa, mutta itse jos olisin sinun tilassasi jättäisin lapsen tekemättä :( Niin suruliselta kun se kuulostaakin, mutta ehkä nyt pitää ajatella järjellä eikä tunteella. Tiedän että viime hetket ehkä kohdallasi koittavat, mutta ehkä nyt olisi syytä eskittyä olemassa oleviin lapsiin ja olla tyytyväinen ettei mikään ole pahemmin mennyt vikaan.
Minä en tuossa vaiheessa enää haluasi hoidettavaksi kasvista, joka elää 10 vuotiaaksi, haluatko sinä ??
- En tahdo olla julma, mutta näin voi käydä varsinkin tuolla riskillä. Enkä halua propakandaa heille jolla on "vammainen" lapsi, mutta itse en jaksaisi (olen vierestä seurannut kun näin on käynyt) Enkä toki olisi lastani pois antanut, jos itselle olisi näin käynyt, mutta juuri tämän takia jättäisin tuon tekemättä...
" toivottavasti ymmärrät pointtini"
Jos kolmannessa raskaudessa lapsella tulee olemaan sama isä niin riski raskausmyrkytykseen silläkin kertaa on hyvin suuri. Raskausmyrkytys itsessään voi olla yhtä paha, pahempi tai lievempikin, sitä ei pysty ennalta sanomaan.
Kannattaisi ap varmaan keskustella jonkun asiaan perehtyneen lääkärin kanssa.