Miksi vauvalle annetaan sipsejä?
Miksi jotkut vanhemmat antavat pienille sipsejä ym. vastaavia täysin turhia
maustettuja "höttöjä"?
Vauvan makuaisti kehittyy väärään suuntaan. Sipsit on tehty niin että niissä on
paljon luonnottomia makuaineita, jotka vääristävät makuaistia ja samalla
lapsi opetetaan täysin turhien sipsien syöjäksi.
Itse en koskaan osta mitään lastuja edes itselleni.
Kun lapsi opetetaan syömään esim. sipsejä, niitä osataan vaatia myöhemmin
ruokakaupassa käydessä kun lapsi kasvaa isommaksi.
Olin tässä taannoin järkyttynyt kun vauvalle annettin jotain tällaista hötöä
syötäväksi!
Kommentit (78)
että hän tutustuu kiinteämpään ruokamateriaaliin kuin pelkään soseeseen. Ei ala sitten silkkikurkuksi isompana. Ja samalla oppii myös viemään ruokaa itse omaan suuhunsa.
Maissinaksu käy naposteluruuaksi siinä missä kuiva leipä tai porkkanakin.
silloin kun mun kuopus (eskarilainen) oli naposteluiässä.
onhan leivässäkin suolaa!!
Ja tuskin mahataudissa ja kuumeessa olevalle lapselle kokista juotetaan! Elimistön on kuitenkin jostain saatava niitä suolaja!
2v rakastaa Raffeleita... Tosin on tarjolla vain synttäreillä, mutta niitä onkin seitsemät vuodessa...
onhan leivässäkin suolaa!!
Ja tuskin mahataudissa ja kuumeessa olevalle lapselle kokista juotetaan! Elimistön on kuitenkin jostain saatava niitä suolaja!
----> ts. ihan sama kuin antaisit lapselle tuoretta maissia. Ei säilöntäaineita, ei lisäaineita, ei mitään ylimääräistä. Ovat ihan juustonaksujen näköisiä mutta ilman mitään epäterveellistä (ellei sitten lähde ajatuksesta että maissi itsessään on epäterveellistä). Kaloreita per 100g saman verran kuin tuoreessa maississa. Maissinaksuissa ei ole tukehtumisvaaraa kuten esim. porkkanassa.
Tässä on nyt pieni ongelma: paljonkohan alkuperäisen ruuan ravintoaineista on jäljellä tehtaassa prosessoidussa maissinaksussa. Eli ei ole ihan sama syökö aitoa maissia vai naksutettua. Mutta ei siitä naksusta muuta haittaa ole kuin että pieni lapsi täyttää turhaa mahansa ruualla josta ei saa minkäänlaisia ravintoaineita. Eli käyttäisin itse tämäntyyppisiä herkkuja vain hätätilanteissa, esim. julkisessa liikennevälineessä hiljentäjäksi kun muut keinot on käytetty. Käytämme kuitenkin riisikakkuja mieluummin, nekin ovat samalla tavoin mauttomia.
Ja maissinaksu EI ole sipsi.Hermo menee.
silloin kun mun kuopus (eskarilainen) oli naposteluiässä.
Sain esikoiseni alkuvuodesta 2001 ja joskus syksyllä 2001 alkoi "napostelemaan". Ja todellakin oli maissinaksuja silloin :) Ei toki ihan joka siwassa, mutta oli todellakin.
Nythän Laatupaakarin kilpailijaksi on ilmaantunut Taffelin yms. vastaavia tuotteita.
hän on noita maissinaksuja, Laatupaakarin, vauvana syönyt. Mutta niitä ei ole myynnissä kaikissa kaupoissa.
Ihan samanlailla prosessoituja ne riisikakutkin ovat kuin maissinaksut? Ja riisikakut saavat kakomaan, kuten leipäpala ts. sama antaa leipää?
Ihan samanlailla prosessoituja ne riisikakutkin ovat kuin maissinaksut? Ja riisikakut saavat kakomaan, kuten leipäpala ts. sama antaa leipää?
että hohhoijakkaa taas tätä lätinää ja lässytystä täällä...
Vauvan kärttyillessä tai taaperon roikkuessa lahkeessa, kun yritän laittaa ruokaa, ovat maissinaksut pelastus!!
Ja ihan oikeasti, en tiedä, kuinka selviäisin ilman niitä! =)
Eihän vauvoille saa antaa sormiruokaa, vai puhutteko "taaperoista" vai mitä ne sit onkaan?.
on kofeiinia ja se poistaa nestettä. Tästä syystä sitä ei tulisi vatsataudin yhteydessä juoda. SIpsejä kannattaa antaa lapselle, joka jo osaa pureskella vatsataudin yhteydessä. Niissä on suolaa/suoloja ja kerää nestettä elimistöön.
T. Lasten Infektio-osastolla työskennellyt
Niin ja olettekohan kuulleet siitä porukasta, jotka antaa lapselle sormiruokaa jo 6kk iästä lähtien eikä lainkaan soseita. Meitä on kaikkeen lähtöön. Itse ostin juuri pussinnTaffelin masissinaksuja. Oli rapeampia kuin ne toiset. Nämäkin täysin lisäaineettomia.
Ruoka-aineita tulisi välttää vaan, jos allergiset oireet ovat oikeasti vakavasti haitallisia, esim ripuli tai tietysti anafylaktiset reaktiot. Muuten on parempi siedättää.
Mistähän sitten tuli tämä maitorupi, jota ei ole enää ainakaan samassa mittakaavassa kuin ennen??
.Lapsilla oli ihottumaa ja nenät vuosi tauotta, mitäs siitä, nehän on lapsia. Meilläkin on tuttavaperhe, joiden lapsilla EI ole mitään allaergioita. Yllättäen pienimmäisen nilkatkin on ihan verestävällä ruvella, mutta mitään allergiaa ei ole, eikä sellaista missään nimessä tutkitakaan koska sitä nyt vaan ei ole. Meidän lapsella ei esim iho ole ollut koskaan yhtä kamalassa kunnossa, mutta hänellä on useita allergioita. Mehän ei tiedettäisi noista, ellei lasta olisi viety tutkimuksiin.
Mäkin olen pilannut lapseni ja antanut maissinaksuja. Tänäänkin.
On jo kohta 2v, tykkää tosi paljon.
Sipsejä meillä ei syödä, aikuisetkaan.
27: Ihan vaan tiedoksi, niin meidän lapset eivät ole lihavia, vaikka molemmat ovat maissinaksuja syöneetkin..
Tosiaan mieluummin niitä maissinaksuja annan turvallisuus ja terveellisyyssyistä kuin esim. porkkanaa, omenaa (tukehtumisvaara pienellä jolla ei hampaita ole) tai vaikka keksiä, pullaa, karkkia (joita muut syö kahvipöydässä, mutta en halua vielä antaa pienelle näitä = maissinaksu parempi vaihtoehto kuin sokeri, rasva ja suola).
On se hurja, että tämäkin asia on näin mustavalkoinen :D
Meillä lapset nykyään (5v ja pian 2v) muuten syövät vihanneksia ja hedelmiä joka päivä, ja vielä ihan mielellään! Mitäs siihen sanotte? Mutta vieläkään 2v. ei esim. karkkia saa. Keksiä ja pullaa kyllä. Nyt siitä tulee läski! ;)
Se mukaan olisin kuivunut pystyyn jo 20 vuotta sitten.
cocacolaa ja sipsejä :)