Onko skitsofrenia hoidettavissa?
Kommentit (10)
Oma äitini ei kuntoutunut koskaan, mutta kyllä siitä sairaudesta voi ihan parantuakin, kuten masennuksesta tai ahdistuksesta. Riippuu varmaan paljon henkilön kyvykkyydestä asioiden käsittelyyn, joku syyhän sairauden puhkeamisen taustalla aina on.
Olen skitsofreenikon pikkusisko ja ns. huoltaja. Sen lisäksi veljeni kautta tuttavapiiriin kuuluu skitsofreenikkoja.
2
nim. itsellani kaksisuuntainen mielialahairio,
tosin lieva asteinen,(alkoi ensin pitkallta
vakavalla masennus kierteella,mutta 3v sitten
lopulta todettiin etta minulla iskee valilla myos hypo
maniaan,eli lievempaa kuin pelkka mania)mutta on kuitenkin
se diagnoosi ja olen ollut 2 kertaa mielenterveyden kuntoutusliiton
kuntoutuskursseilla,jotka olleet tosi hyvia,ja siella
ollut myos skitsofreniaan sairastuneita,ja oireet
voi toki lieventya,ja saada hallintaan pitkalti,mutta
siita ei parane,kuten ei kaksisuuntaisesta mieli
ala hairiostakaan. mutta myos 2 suuntaisuuden
voi saada hallintaan, minulla on esim yksi kaveri
kuka kay normaalisti toissa ja tekee vaitoskirjaa
toissaan tutkijana,2 suuntaisuudesta huolimatta.
mutta elaa hyvin kurinalaista saannollista elamaa
ja kayttaa laakkeita,eika enaa alkoholia
ja esim nukkuu hyvin saannollisesti...
Oma äitini ei kuntoutunut koskaan, mutta kyllä siitä sairaudesta voi ihan parantuakin, kuten masennuksesta tai ahdistuksesta. Riippuu varmaan paljon henkilön kyvykkyydestä asioiden käsittelyyn, joku syyhän sairauden puhkeamisen taustalla aina on.
ja hankkinut kolme lasta keinohedelmöityksellä - on siis yksinhuoltaja!!! Tehnyt velkaa helvetisti ja pyytää nyt ennakkoperintää äidiltä. Siinä hyvä äiti!! Noille keinohedelmöitätteville yksinäisille naisille muuten tehdään "psykologinen haastattelu" HAHHAHHAAA!
Mieheni sisko on täysin ulalla elämästä, mitä äiti sanoo, se on laki. Yritti joskus kaupata munasolujaan väestöliittoon, mutta siellä sanottiin ei kiitos!
mutta skitsofreenikko ei parane. Tiedän kolme skitsoa, ainoastaan yksi pystyy normaaliin työhön, mutta hänellä onkin lievempi muoto, eli skitsoaffektiivinen masennusmuotoinen häiriö. Kaksi muuta ovat "suojatyöpaikoissa". Ei siitä parane, eikä varsinkaan vanhemmuuteen ole. Kaikki näistä, jos jättävät lääkityksen pois, ovat pian suljetulla.
Tiedän erään ihmisen joka sairastaa skitsofreniaa. Tällä ihmisellä on perhe, mutta en tiedä kuinka kauan hän on sairastanut... Lääkkeitä hänellä on myös paljon, joidenkin pitäisi lievittää skitsofrenian oireita mutta eihän tämä ihminen niitä lääkkeitä ota.