siskoni kertoi
että oli nähnyt ja kuullut ala-asteen liikuntakentällä kun lapset olivat opettajan ohjauksesa leikkineet "kuka pelkää mustaa miestä"
pikkusen juntti opettaja. ei tuota enää saa leikkiä. oli siinä kuulemma useampi muukin silmät pyöreinä kattellut sitä touhua
Kommentit (15)
ihan säännöissä on että tuota ei saa enä leikkiä kyseisessäkin koulussa todella paljon tummiakin lapsia.. ehkä jotakuta voi vähän ihmetyttää miksi heitä tai heidän isiään pitäisi pelätä.
En nyt vaan muista mikä se oli, mutta joku ihan erilainen kuin tuo "musta mies". Musta on kyllä tosi hyvä että ovat muuttaneet sen nimen, onhan se nykypäivänä aika sopimaton.
kuka pelkää leijonaa tm nimellä?
mutta minä en lapsena kyllä koskaan ajatellut kyseessä olevan tummaihoisen miehen. Se vaan oli sanonta, ja piti juosta karkuun. Ei jättänyt traumoja, uskaltauduin jopa naimisiin ulkomaalaisen miehen kanssa :D.
Mutta toisaalta, onhan se aika rasistinen leikki vaikke lapset sitä itse edes tajuaisi.
että nykyisin nimi on muutettu, kun on monikulttuurisempaa muutenkin. Itse lapsuudessani 80-luvun alkupuolella kuvittelin leikin 'mustan miehen' joksikin huppu ja viitta -tyypiksi, vähän niin kuin joku naamioitunut rosvo tai joku, mutta nykymuksuille 'musta mies' tarkoittaa varmaan jo muuta.
Onhan niitä kaikenmaailman leikkejä ja mitä tahansa pelättäviä asioita korvaamaan tuo 'musta mies' (itsekin muistan kuulleeni "virallisen" muunnoksen leikin huudoksi, mutten muista nyt sitä), joten miksi pitäisi leikkiä leikkejä, jotka ovat kyseenalaisia - vaikkei joka muksu sitä sen pitempiä ihmettelisikään.
mä en oo koskaa ajatellu et se ois tummaihoinen. Ihan tähän päivään asti olen kuvitellut että se on joku mustiin pukeutunut, kaapu-ukkeli, tai joku muu sellainen vastaava.;)
No kaiken oppii av:ltä. Kiitos tästäkin tiedosta.
Ja 2, kiitos nauruista!
Pienena kuvittelin sen miehen joksikin kaapumieheksi. Toisaalta silloin en ollut ikina nahnyt mustaihoista ihmista, paitsi telkkarissa. Nykylapsilla mielleyhtymat voivat olla erilaisia, kun mustia miehia nakyy kylla jokaisen lahiymparistossa. Eli ymmarran kylla, miksi nimi on muutettu.
Lasten päiväkodin versiossa on metsämies, aika hyvä muunnos minusta.
"Kuka pelkää ethnieltään valtaväestöstä poikkeavaa miespuolista henkilöä, joka on aivan yhtä arvokas yksilö kuin muutkin vaikka hänen orvasketensä pigmentti sattuukin olemaan hiukan tummempi kuin väestöllä keskimäärin. Hänen sukupuolensakaan ei ole parempi eikä huonompi kuin se olisi jos hän olisi nainen". Ongelmana on vaan että ihan ekaluokkalaiset ei meinaa millään muistaa tuota huutoa ja nopeimmat ehtii juosta toiselle seinällä turvaan ennen kuin "Etninen henkilö" ehtii huutaa sen...