Mistä tietää, onko päiväkoti riittävän hyvä?
Mitkä ovat sellaisia tekijöitä, joihin teidän mielestä pitäisi puuttua ja muuttaa jos niitä näkyy päiväkodin arjessa?
Kommentit (14)
Henkilökunnan vaihtuvuus on myös selkeä merkki.
Kuinka vanhemmat ei ihmettele mitään, jos joka vuosi vauhtuu uudet "tätit" ja kesken vuodenkin. Miksi he lähtevät?
hoitohenkilökunta tervehtii ja kertoo palautetta rakentavasti lapsen päivästä
tieto kulkee
Se, että lapset menevät mielellään aamulla hoitoon, on paras merkki. Myös avoin keskustelu henkilökunnan kanssa. Meillä on tosi kivoja hoitajia, jos on kyllä pari sellaistakin, joiden kanssa mulla henk.koht ei oikein synkkaa.
Meidän pk:ssa itse asiassa on ollut tosi iso vaihtuvuus parina viime vuotena, mutta todella monet on kyllä lähteneet opiskelemaan lisää.
Naisvaltaisella alalla on paljon äitiys- ja hoitovapaita. Siksi on paljon sijaisia, sijaiset taas eivät välttämättä pysy sen takia, että saattavat saada vakituisen paikan, jolloin päiväkotiin taas uusi sijainen...
Eli yksi ja sama lomittaa useampaa.
jostain syystä minusta tuntuu että minusta tai lapsestamme ei pidetä. Hoitajat kuulemma kovasti juttelee miehelleni, mutta mulle saavat sanottua hädintuskin huomenen jos käyn itse sanomassa. Mitään kuulumisia ei ole kertaakaan kerrottu, kysyttäessa sanotaan että ihan hyvin menee.
Nyt tuli paperilla viestiä jos sais jumppavaatteet kun ei ole kiva jumpata ilman erikseen siihen tarkoitettuja kuteita. En edes tienny että jumppaavat. Väki vaihtuu, ja en edes tiedä kuka on lapsemme oma hoitaja.
Ja yksi hoitajan paikka on ollut lähes koko lukuvuoden täytettynä pelkillä sijaisilla. Kuulumisia kysellessä kaikki on mennyt ihan kivasti, harvoin kukaan tietää onko lapsi nukkunut tai miten syönyt. No hyvä että muistavat lapsen nimen sentään...
Sinäkö todellakin jäisit roikkumaan johonkin paikkaan siinä toivossa, että saisit olla sijaisena aina vaan, kun joku on sairaslomalla, äitiyslomalla tms. vaikka vaihtoehtona olisi vakituinen paikka jossakin muualla.
Se on totta, että hyviä sijaisia käytetään ja pyydetään uudestaankin sijaiseksi, muttei kukaan voi jäädä roikkumaan mihinkään työpaikkaan pelkkien sijaisuuksien toivossa...
Eli vaikka olisi isokin lapsiryhmä, se on jaettu pienempiin osaryhmiin, jolla on jokaisella oma vastuukasvattajansa ja nämä pienryhmät sitten tekevät vuorollaan jotakin yhdessä esim. yksi pienryhmä retkeilee samaan aikaan kun toinen pienryhmä askartelee jne.
Mikäli henkilökunnan vaihtuvuus on suurta herää kyllä kysymys mikä mättää. Joukossa voi olla se 20 vuotta alalla ollut vanhoihin kaavoihin kangitunut hoitaja tai vaikka ikävä pomo, jotka voivat pilata hyvää henkeä. Näistä asioista vanhemmat eivät voi tietää kuin aistimalla.
Sijaiset ovat vakituisia työntekijöitä. Siis joku työskentelee aina sijaisena siellä missä tarvitaan.
Miksette te vanhemmat puutu asioihin? Mun mielestä olisi täysin kestämätön tilanne, jos lapsen hoitaja ei tietäisi miten lapseni on nukkunut tai syönyt.
Vanhemmat vain katsoivat kummeksuen.
Hoitajat vaihtuvat tiuhaan ja lapsemme ei viihdy ryhmässään.
Olen itse ollut muutamissa päiväkodeissa töissä nyt noin neljä vuotta. Viimein olen löytänyt päiväkodin, missä arvot on kohdallaan (lapsen parasta ajatellaan ensin, siedetään lasten erilaisuutta jne) ja on todella kehittävä ote työhön. Tässä päiväkodissa haluan olla töissä, koska tavasta tehdä työtä saa niin paljon ja itselle tulee hyvä mieli kun tietää että asiat on kohdallaan. Mutta tässä päiväkodissa on suuri vaihtuvuus työntekijöissä tai ainakin sijaisissa. Osaksi sen takia että eteenpäin menevä ja kehittämishenkinen henkilökunta opiskelee lisää ja osaksi sen takia, että pomo oikeasti miettii sitä kuka sopii meidän taloon töihin ja kuka ei. Eli niitä kokeilijoita käy, mutta kaikkien työsopimukset eivät sitten vain jatku, koska oikeasti mietitään sitä mitä kyseinen tyyppi tuo työyhteisöön tai että kykeneekö tekemään töitä talon tapaan. Arvostan pomoani suuresti!
Se että henkilökunta pysyy samana vuosikaudet kuulostaa minusta lähinnä pelottavalta!
Henkilökunnan vaihtuvuus on myös selkeä merkki.