Miten teidän 4-vuotiaat pukee?
Olimme eilen 4-vuotiaan pojan varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelussa. Siinä hoitaja kiinnitti tavattomasti huomiota siihen, että pojalla on pukemisen kanssa ongelmaa. Näin talvella, kun pitää laittaa villahaalari ja toppahaalari ym. kampetta, pukeminen ei meinaa sujua. Poika odottaa apua ja jää kesken pukemisen unelmoimaan. Hoitaja kuulemma jää pitämään jotain pukemissulkeisia eteiseen, kun muut ovat jo menneet ulos. Sisävaatteet poika pukee ihan OK, samoin toppahaalari menee ihan hienosti. Mutta jos siis on tuollaisia kerroksia, asiat ei suju niin hyvin. Ja pojalla on haalari, jossa on lumilukot, jotka on tosiaan aika vaikeat laittaa Kuomien päälle.
Poikani on aika pitkä ikäisekseen, n. 110 cm (täyttänyt juuri 4 v) ja ehkä hiukan kömpelö. Minusta hoitaja on vähän ankara, koska poika on kuitenkin vasta 4. En muista, puinko itsekään sen ikäisenä ulos itse.
Miten teillä muilla? Miten lapset pukee? Ja onko tullut vastaavaa palautetta hoitopaikasta?
Kommentit (6)
joten palautetta ei mistään saada pukemiseen liittyen. Molemmat lapset pukevat kyllä suurimman osan ulkovaatteista itse ja reippaasti. Esikoisen (poika) opetin 2,5-vuotiaana (talvi) pukemaan, kun odotin viimeisillään kuopusta ja poika oppikin aika nopeasti pukemaan vaikeimpia vaatteita lukuunottamatta vaatteet päälle. Kuopus (tyttö) sen sijaan opetteli ihan itse ja oma-aloitteisesti pukemaan 1,5-vuotiaasta alkaen ja viime talvena 2-vuotiaana puki jo suurimman osan vaatteista itse. Nyt poika on reilu 5,5 ja tyttö kohta 3 ja molemmat pukevat suurin piirtein yhtä hyvin. Tyttö ei saa lahkeita (tiukat) talvikenkien päälle, eikä niitä lahkeiden lenksuja, eikä hanskoja kunnolla, kun laittaa ne vikana (että saa muut vaatteet puettua). Kaiken muun saa itsenäisesti päälle, myös villapuvut jne. Poika taas saa lahkeet (mutta ei lenksuja), mutta se mikä musta on hassua, ei saa itse kypärämyssyä päähän. Aiempina talvina on saanut, mutta nyt ei ole enää muistanut, miten päin se menee, eikä yhtään hiffaa sitä. Hanskat laitan sitten lopuksi paremmin, ettei mene lunta niihin sisälle. Jos pojalla on toppahousut ja takki, on niiden pukeminen huomattavasti vaikeampaa. Siksi tykkääkin tosta haalarista. Välikausivaatteet on hänellä vaan housuja (henkselimallisia) ja takkeja, joten niiden kanssa on joskus ongelmia.
Itse olen ollut ennen omia lapsia pk:ssa töissä ja 2-3-vuotiaat siellä harjoittelivat ihan tosissaan tuota pukemista ja 3-4-vuotiaat sen yleensä jo osasivat. Tietty just noi lahkeet, lenksut, napit jne. on vanhemmillekin vielä vaikeita. Pukeeko ap:n lapsi ulkovaatteet päälle hanskat kädessä? Sillä tavallahan hanskat tietty jää kätevästi haalarin hihojen sisäpuolelle, mutta koska musta on tärkeämpää, että lapsi saa helpoimmin puettua vaatteet päälle, laittaa meidän lapset hanskat käteen vasta vikana. Mä sitten välillä laitan ne hihojen alle tai joskus annan olla siinä hihojen päällä. Onko ap:n pojan haalarissa liukas vuori vai esim. fleecevuori? Onko haalari tilava? Pienehkön haalarin pukeminen on aina vaikeampaa kuin tilavan. Ja joillekin lapsille pukeminen on vaan hankalampaa kuin toisille (yleensä tytöt ovat tässä asiassa parempia kuin pojat). Meidän pojalla on sitten muita asioita, jotka ovat hänelle vaikeita (esim. tasapaino).
Meidän poika on aina ollut tosi huono keskittymään esim. pukemiseen ja yleensä ehtii jo hävittämään vaatteet ennen kuin saa ne päälleen. Nyt tämä talvi on mennyt poikkeuksellisen hyvin ja poika pukee todella nopeasti, mutta aikaisemmin mun piti yleensä tehdä niin, että annoin pojalle yhden vaatteen kerrallaan, mikä piti laittaa päälle. Pk:ssa yleensä heitetään lapselle kaikki ulkovaatteet kasaan lattialle ja niin teen nykyään kotonakin, mutta kaikilla lapsilla se ei kerta kaikkiaan toimi. Jos poikasi pk:ssa on noin, pyydä, että antavat hänelle yhden vaatteen kerrallaan, jos pukeminen onnistuisi paremmin. Tietenkin pk:ssa on vähemmän resursseja tuossa pukemistilanteessa, mutta jollain tavalla heidän pitäisi pystyä tuo ongelma ratkaisemaan ilman, että syyllistetään poikaa siitä, ettei hänellä suju. Ja noita lahkeita en ainakaan itse vaatisi, että 4-vuotias osaa laittaa. Toki sitä(kin) harjoitellaan, mutta varsinkin hanskat kädessä se voi olla ihan mahdotonta.
Meillä on kolme tyttöä ja kaikilla on ollut ihan erilainen pukemisen tahti. Vanhin neiti on oppinut pukemaan 2-ikävuoden lopulla hyvin, mutta kaiken on aina pitänyt olla ihan täydellisesti. Eli on aina säätänyt ja säätää edelleen murrosikäisenäkin sukanvarsiaan suoriksi, oikoo sisähousujen lahkeita tai hameen helmoja. Eniten aikaa pukemisessa on aina vienyt peilin edessä juokseminen, jotta kaikki näyttää todella hyvältä. Ja äidiltä on mennyt hermot.
Keskimmäinen neitimme on ollut ja on edelleen sitä sorttia, joka onnistuu moneen kertaan hukkaamaan vaatteensa (ja joskus itsensäkin) ennen kuin ne on päällä. Sähäkkä tapaus joka suhteessa, myös pukemisessa. Hän on oppinut myös 2-vuotiaana periaatteessa pukemisen taidon, jos vain vaatteet ja muisti pysyvät tallella operaation aikana. Likka on nyt 11-vuotias ja just viime viikolla nauroin itseni kipeäksi, kun neiti huomasi vasta luistinradalla, että toppahousut olivat unohtuneet päältä. Eli edelleen täysin vahdittava tapaus, mikäli pitää oikeasti olla yllä toppavaatteet, pipo ja molemmat hanskat. Jatkuvasti hukkaa koululle vaatteitaan ja tulee puolipukeissa kotiin. Itse ei välttämättä edes huomaa koko asiaa. Ja taas äidiltä menee välillä hermot.
Nuorimmaisemme on nyt 4-vuotias ja hän osaa pukeutua oikein hyvin, yleensä liiankin hyvin. Jos olemme lähdössä mukavaan paikkaan, niin tyttö on oma-aloitteisesti kaikki toppavaatteet päällä puoli tuntia ennen lähtöä. Sitten vinkuu ovella, että mennään jo, koska me mennään, mulla tulee kuuma, mennään jo, koska me mennään, mulla tulee kuuma... Tätä kun kuuntelee puoli tuntia, yksi juoksee peilin edessä ja yhdellä on kaikki hukassa, niin taas menee hermot.
Ammattilaisten arvioita meillä ei kenestäkään ole enkä usko että tämän laatiminen ketään ilahduttaisi tai vavahduttaisi. Kukin tyylillään!
Helpottaa jo, tuntui, että hoitaja oli melkein sitä mieltä, että pojassa on jotain vikaa, kun ei pue. Minusta itsestäni nuo toppavaatteet, renksut ym. ON aika hankalia, ja kun ulos tietysti haluaa äkkiä päästä leikkimään, niiden kanssa voi turhautua ja toivoa, että hoitaja/äiti/isi laittaisi, niin pääsisi äkkiä. Luulen, että meillä on aika paljon tästä kyse. En itse tekisi asiasta noin suurta numeroa, kun pojalta muut jutut sujuu oikeinkin hyvin. Kerhosta hän sai aikoinaan tosi hyvää palautetta.
Meidän tyttö ei ole vielä kahtakaan, mutta kiskoo vaatteet päälleen tosi reippaasti. Vetoketjuista saa auttaa alun, mutta lopun tyttö vetääkin itse. Hän on alusta lähtien ollut hommasta kiinnostunut ja tykkää muutenkin pukemisesta ja riisumisesta, on kiinnostunut vaatteista siis.
Pojalla on myös vähän sellaista täydellisyyteen pyrkimistä, eli sukkien pitää olla ihan oikein, lahkeiden suorassa ja hyvin. Ja ehkä sekin sitten tekee pukemisesta hankalampaa ja hän odottaa siinä apua. Kun siis aikuinen pukee niin hyvin ja hän itse huonommin.
Täytyy kyllä sanoa, että olen aika pettynyt koko keskusteluun. Odotin sellaista vähän syvemmältä luotaavaa keskustelua lapsen vahvuuksista ja heikkouksista ja jotenkin sellaista välittävämpää asennetta. Sen sijaan käytiinkin vain läpi sitä, miten tuon pukemisen saisi sujumaan. En loppujen lopuksi tunne yhtäkään ihmistä, joka ei osaisi pukea. Eli eiköhän jokainen sen loppujen lopuksi kuitenkin opi, toiset nopeammin ja toiset hitaammin.
Ja poika on sellainen haaveilija ja ihana sellaisena. Arvioijana ei itse asiassa ollut ihan ammatti-ihminen vaan perhepäivähoitaja. Poika on ryhmiksessä hoidossa, ja hoitajina perhepäivähoitajat. En ole itse asiassa varma, onko heillä lainkaan alan koulutusta, molemmat jo vanhemman polven väkeä.
Meillä lokakuussa 4v täyttänyt poika ja on päivähoidossa. Siellä pukee niin villavaatteet kun toppavaatteet (housut+takki) ja laittaa kengät sekä jalka lenksut sinne alle. Myös vetoketjun saa kiinni.
Mutta kotona jopa pikkukalsarit tuottaa suunnatonta vaikeutta. Itse olen töissä pk:ssa ja pääsääntöisesti 4v pukee itse, mutta en mä nyt mitään sulkeisia pidä vaan tarvittaessa autan. Kunhan sit koulussa saa kamppeet niskaan.
Meillä poika on kotihoidossa, joten muilta palautetta ei ole tullut, mutta hohhoijaa meidän lähtöjä... Siis pukeminen sinänsä sujuisi, mutta kun sen aikana keksitään niin monen moista muuta tekemistä ja nimenomaan tuota haaveilemista... :D
Hankalaa on haalarien punttien laittaminen kengän päälle (tiukat lahkeensuut) ja toppahanska kun toinen on jo kädessä. Jotkin napit ja vetoketjut saattavat olla hankalia (vetoketjut lähinnä jos jotain meinaa jäädä väliin). Ja jos päälle pitää laittaa jotain ekstraa, esim. fleecetakki, pitää siitä huomauttaa erikseen, ei se siitä vaatepinosta muuten päälle eksy.
Muuten pukeminen siis sujuisi, jos vaan malttaa muilta touhuiltaan. Välillä tosi hermostuttavia meidän lähdöt (kun puettavana on myös pikkusisko), mutta toisaalta aika normaalia 4v pojan meininkiä... Tällä hetkellä eteisen seinässä tarrataulu kannustamassa... ;)