Pystyisinkö/kannattaisiko jäädä kotiäidiksi?
Tällä hetkellä palkastani jää verojen jälkeen käteen n.1400€, josta maksan lasten hoitomaksua n.400€/kk.
Lapset ovat 3- ja 5-vuotiaita, kolmas lapsi syntyy kesäkuussa.
Jos jäisin pois työelämästä äitiysloman jälkeen, minkähänlaisia tukia voisin saada? "Perstuntumalta" voisin kuvitella ettei olisi paljon eroa (taloudellisessa mielessä) sillä käynkö töissä vai olenko kotona lasten kanssa.
Minulla on ammatillinen koulutus eli työttömyyskorvausta saisin. Töissä olen ollut yhtenäisesti 2 vuotta ennen kuin nyt keväällä jään ä-lomalle.
Puolison nettotulot n.2500€.
Kommentit (3)
Jotenkin hankalasti asioista kerrottu Kelan sivuilla..
ap
niin suosittelisin sitä hoitovapaata. Kotihoidontuki on varmaan vähän pienempi, mutta silloin sulla säilyy sentään työpaikka etkä joudu jännäämään, pistetäänkö sua kursseille tai tarjotaanko työtä, jota et sitten haluakaan ottaa vastaan. Työttömän kun pitää kuitenkin olla halukas töihin ja työllistämistoimenpiteisiin, muuten voi tulla lisää karenssia. Ja jos kahden vuoden jälkeen haluat edelleen olla kotona, voit sitten valita sen työttömyyden ja nostaa työttömyyskorvausta vielä 500 päivää.
Jos saisit ansiosidonnaista, ero tuloissa on tietysti suurempi ja työttömyys voisi karenssista huolimatta kannattaa. Laske itse noita summia: Kelan sivuilta selviää perusosat, liiton sivuilta löytyy yleensä laskurit päivärahoille. Tulojakin tärkeämpää on tietenkin tietää menot. Sun miehellä on sen verran hyvät tulot, että kyllä noilla pitäisi pärjätä, jos niskassa ei ole valtavaa lainaa.
Kotihoidontuesta saisit luultavasti vain perustuen, et hoitolisää, koska puolisolla aika isot tulot. Kelahan katsoo bruttotuloja, ei netto.