lastenhoitajan palkkaaminen kotiin
Onko jollain kokemusta yksityisen hoitajan palkkaamisesta kotiin?
Minkä kokoista palkkaa olette maksaneet?
Ollaan harkittu työttömän sukulaisen jeesaamista palkkaamalla hänet meidän pikkuisen hoitajaksi, mutta mietityttää kuinka paljon olisi kohteliasta minimissään maksaa?
Kommentit (23)
Tämä asenne aiheuttaa Suomessa hurjia vaikutuksia työllistymiseen, valitettavasti. Työhaluja ei saisi olla vaan aina naristaan jostain ja se joka tarjoaa työtä on riistäjä. Eikö yrityskin aina tarjoa töitä että hyötyisi työntekijän työpanoksesta jotenkin ja maksaa korvausta siten kun kokee korvauksen olevan yritykselle hyödyttävää?
Mutta, me asuimme Glasgowssa vuosi sitten ja siellä maksoin 1000 puntaa/kk nannylle joka hoiti lasta ja teki kevyitä kotitöitä (lapsen pyykit, ruuan lämmitys jne). Työaika 8-18, yksi lapsi, viiden viikon palkallinen loma, kännykkä sekä maksoin luonnollisesti työnanatajamaksut (n 300/kk). Verotukseen tai maksuihin ei tietysti voi vaikuttaa mutta mieti tarkkaan työaika sekä tehtävät niin saat paremman kuvan palkkatasosta ja mieti myös lastenhoitajan koulutusta,alan kokemus ja koulutus kun ratkaisevat muissakin hommissa.
Palkkasimme äitini marraskuussa hoitamaan kolmea alle kouluikäistä lastamme sekä yhtä tokaluokkalaista. Meillä vuorotyö.
Äitini ryhtyi yksityiseksi pph:ksi joten hän huolehtii itse kaikista maksuista. Tämä helpottaa meidän työtä ja oli kunnan toivomus.
Kelalta hoitaja saa 160e/kk/lapsi eli alle kouluikäisistä lapsista. Kunta maksaa Kuntalisän korotettuna koska hoitaja on meillä hoitamassa. Tämäkin suoraan hoitajalle. Me maksetaan sitten loppu palkka. Hoitjalle kiinteä palkka 1500e/kk ja siihen kunta maksaa vielä mahdolliset vuorotyönlisät päälle. Eli hoitaja saa ainakin tuon 1500e/kk lasten hoitamisesta jos lisä ei tule. Yleensä niitä tulee jolloin palkka nousee jopa yli 200e:n. Hoitopäiviä on maks 14/kk mutta yleensä vähemmän. Hoitopäivä voi olla 2-24h kerrallaan riippuen meidän vuoroista.
arvasin et moitetta tulee. vastuu lapsistani on aina minulla, hoitipa heitä kuka tahansa. lapsia hoitaas joskus myös mummo tai pappa ym. mutta vastuu on aina minulla. sinäkin saatat joskus relata ja antaa lapsesi toisen hoitoon ja oletan, että hoitaja on joku sukulainen. vai palkkaatko aina jonkun ammattitaitoisen hoitajan kotiisi vai vietkö peräti päiväkotiin? Joo ja itse asiassa en ole ollut koskaan poissa kotoa, vaan siis sairaslomalla ollessani, kun en ole saanut nostaa mitään kahvipannua painavampaa, olen ollut siis itse kotona ja hoitaja on ollut lisäkseni meillä, jos tarvii nostella lapsia ym. niin hän tekee sen. Itse olen ollut samalla kotona ja leikkinyt ja lukenut lapsille. En vaan ole voinut pestä pyllyjä ym. joskus olen myös pitänyt esim. leivonta tai siivouspäiviä ja hoitaja on ollut lasteni kanssa tässä kotona ja minä olen ollut kotona, olen siis aina siinä läsnä ja vastuu on minun. Anteeksi, etten heti tätä kotona olo tarkennusta hoksannut tehdä. Jään taas kohta 5 viikon sairaslomalle ja taas sama sääntö, en saa nostaa kahvipannua painavampaa. Nyt on vaan ongelma, ettei sukulaisia ole hoitamaan....