Kannattaako ostaa kuivausrumpu?!
Kerro minulle, joka ei ole ikinä käyttänyt rumpua, että kannattaako sellainen hankkia, mitä tulee ottaa huomioon ja tekeekö se vaatteille mitään (kutistaako tms.)?
Mikä kuivausrumpu on paras ja käykö ne meidän pesukoneen päälle torniksi (jos siis ovat eri merkkiset)?
Kiitos, jos viitsit vastailla!
(Nimittäin mistään teknisistä tiedoista ei ole niin paljon hyötyä, kuin käyttökokemuksista). :)
Kommentit (41)
totta kai se kuluttaa vaatteita,jo ihan fysiikan
lain mukaan rummussa syntyy kuitenkin jonkun
verran kitkaa seka sahkovarausta,sain juuri sakarin kun viikkasin
rummusta tulleita vaatteita, ja kyllahan vaatteet siella pollyavat
toisiaan vasten seka metallikehikkoa vasten...muutenkin ja ilman rumpua se olisi huoneilmassa? Ilmeisesti ette.
Olen samoja vaatteita rummuttanut jo kohta 7 vuotta eikä ne kyllä mihinkään sen enempää ole kuluneet.
Käyttäkää tarpeeksi alhaista lämpötilaa, säästätte niitä vaatteitanne.
Ja eipä ole valittamista. Kutistumista en ole huomannut, enkä vaatteiden kulumista. Ei ne kyllä myöskään ole rypistyneet! Ainoastaan sitten on lakanat rypyssä myös kuivausrummusta tullessa, jos ne on ensin pesukoneessa lingonnu 1400 kierroksessa, niin niitä ei sillon pelasta enää mikään muu ku silitysrauta/mankeli.
Sähkölaskusta en tiedä... B-energialuokka oli tämä meidän kone ja varmaan syö sitä sähköä siinä missä muidenkin kuivausrummut. Mulla on tapana kuitenkin pestä pari koneellista pyykkiä, jotka laitan kuivuriin sitte yhtäaikaa. Mitään pieniä määriä en ala siellä pyörittelemään koskaan.
Ollaan ihan älyttömän tyytyväisiä. En käytä rumpua kaikkien pyykkien kuivaamiseen mutta pyyhkeet ja lakanat ym kuivatan aina rummussa.
Tuossa joku kauhisteli sitä nukan määrää joko irtoaa sinne nukka sihtiin. Oletkos ajatellut ennen se jäi niihin lakanoihin niitä sitten nuuhkuttelit kaiket yöt keuhkot täyteen.
Meidän perheessä kaikenlaiset flunssat ovat vähentyneet huimasti kuivausrummun jälkeen. Pelkäsin kovasti viime syksyä kun esikoinen meni kouluun pöpöjä oli tulossa niin koulusta kun tarhastakin vaan katin kontit meidän perheessä minä olen ainoastaan sairastanut yhden flunssan viimeisen puolen vuoden aikana.
Rumpu ei taida olla kyllä mikään ekologinen vaihtoehto, mutta kesällä usein kuivatankin ulkona pyykkejä talvella sisälle ei mahdu kuivumaan ne kaikki pyykit mitä meidän perhe tuottaa. Jos perheessä on kovasti allergisia niin he eivät välttämättä pystykkään kuivattamaan pyykkejä ulkona siitepölyn takia.
joten erityisesti lakanoiden kuivaajana rumpu on ihana. Rumpu tekee hyvää myös esim. untuvapeitoille ja -takeille.
Meillä on niin tuulinen paikka talolla, että vaikka olisi tyynikin ilma, tuuli piiskaa kaikki ulos kuivumaan laitetut pyykit alta kahden tunnin ojaan ja pitkin pientareita.
En millään enää luopuisi kuivausrummusta.
Jotkut vaattet kutistuu aika paljon (esim fleece) mutta suurimman osan voi kuivata.
Se nukka joka rumpuun kerääntyy olisi narulla kuivatuissa vaatteissa kiinni. Lääkärin suositus meille allergiselle perheelle oli siis kuivaajan hankkiminen. Vaatteissa on paljon vähemmän pölyä ja nukkaa.
Ja itse en ole ainakaan huomannut että kuluttaisi vaatteita.
Ja joku valitti, että tulee ulos niin ryppisinä. Päinvastoin. Miehen paidatkin on siis siistejä että tosi kevyt silitys riittää. Mutta rumpua ei saa tunkea liian täyteen.
Mutta meidänkin 5 hengen perheessä olisi kyllä jatkuva pyykkiliputus ilman rumpua. Monesta muusta luopuisin ennen kuin kuivausrummustani.
Ensinnäkin se auttaa jo siinäkin, että ei tarvitse enää silittää! Heti kun ohjelma on loppunut niin ottaa vaatteet vaan pois ,ja tulevat ihanan sileinä. Lisäksi itse en todellakaan jaksaisi ripustella vaatteita, ärsyttävintä mitä tiedän (silityksen lisäksi). Joku untuvatakkikin on tosi helppo pestä kotona kun voi laittaa kuivausrumpuun, muutenhan siinä kestäisi päiväkaudet että se kuivuu! Ihan ehdoton laite, en ymmärrä, jos joku ei sellaista nykypäivänä hanki.
Pyykkiä tulee enemmän kuin laki sallii ja talvisin kaikki pitää kuivata sisällä -> telineitä pitkin kämppää, mikä tekee kodin epäsiistin näköiseksi. Lisäksi ripustaminen on rasittavaa :D... Ainoa mikä mietityttää on tuo ekologisuus. Lösin jonkun tutkimuksenkin, jonka mukaan narukuivatus on kaikin puolin edullisempaa.
Meille hankittiin kuivausrumpu viime syksyllä. Muutettiin tähän asuntoon siis viime keväällä, ja keväällä ja kesällä kuivattiin pyykit poikkeuksetta aina pihalla narulla. Syksyn tullen huomasin, etteivätpä ne pyykit enää siellä kuivu vaikka kuinka montaa päivää roikkuisi. Sisällä ei ole mitään mahdollisuutta kuivattaa pyykkiä, joten päätettiin hankkia kuivausrumpu. Oli kyllä loistava hankinta!
Olen kyllä aivan samaa mieltä kauppiaankin kanssa, että ihan sitä halvinta rumpua ei kannata hankkia, vaan katsoa sellainen, jossa on energialuokka ainakin b. Sitä en osaa sanoa meneekö teiän pesukoneen päälle mikä tahansa kuivausrumpu, ehkä kannattaa ottaa se merkki ylös enne ku menee kauppaan ja sanoa myyjälle että yksi valintakriteeri on että se rumpu sopii teiän pesukoneen päälle. Kuivausrumpu kannattaa sijoittaa hyvin tuulettuvaan tilaan, se nimittäin puhaltaa aikas kuumaa ilmaa kuivatessaan. Meillä on ainakin kodinhoitohuoneen ovi aina silloin auki ja koko kämppä lämpiää mukavasti samalla. Mikäli päädytte ostamaan rummun, suosittelen sen ikakertaista pikahuoltoa, eli siis nukkasäiliön puhdistusta, sillä kun se alkaa olemaan "täynnä" rumpu käyttää enemmän energiaa.
Kuivausrumpua ostaessa kannattaa myös katsoa, että sen täyttömäärä on sama tai isompi kuin pesukoneen. Tarkoitan, että jos pesukoneeseenne mahtuu se 8 kiloa pyykkiä ja kuivausrumpuun vain 5, täysi pyykkikoneellinen ei kauheen hyvin mahdu kuivausrumpuun ja vielä huonommin kuivuu siinä. itse en ole huomannut, että rumpu tekisi vaatteille mitään erikoista epätoivottua. Vaatteet eivät toki tuoksu ihanalle kuten silloin kun niitä kuivattaa pihalla, vaikka käyttäisikin huuhteluainetta. Mutta eipä se kutistakkaan vaatteita, jos siis käyttää rumpua ohjeiden mukaisesti. Villasukat toki pienenee kun niitä kuivaa muun pyykin kanssa korkeissa lämpötiloissa, mutta venyvät takaisin omiin mittoihinsa, kun venyttää niitä heti koneesta oton jälkeen. Ja olen kyllä sitä mieltä, että kulutus ja nimenomaan pyykin pesu, ei kuivaus ovat ne jotka vaatteita kuluttavat.
Sähköäkin vie suurinpiirtein saman verran kuin huoneeseen ripustaminen (lämmityskulut nousevat kun ilmankosteus kasvaa).
Tällä logiikalla ilmankostuttimet ovat ihan kamalia sähkösyöppöjä, vai ?
Entä tarvitseeko rumpu muuta liitäntää kuin pistorasian? Kuivausrumpu harkinnassa..
Mun ja miehen vaatevarasto meni kokonaan uusiksi, sitten yritin ostaa isompaa kokoa olevia vaatteita jolloin niistä tuli ihme roikkuvia lörppöjä. Enää en käytä, muuta kuin pyyhkeille ja lakanoille, koska hyvin istuvat ja siistit vaatteet ovat meille tärkeitä. EHkä sit jos ei ole niin tarkka niin voi kuivatella vaatteetkin siellä.
Mun ja miehen vaatevarasto meni kokonaan uusiksi, sitten yritin ostaa isompaa kokoa olevia vaatteita jolloin niistä tuli ihme roikkuvia lörppöjä. Enää en käytä, muuta kuin pyyhkeille ja lakanoille, koska hyvin istuvat ja siistit vaatteet ovat meille tärkeitä. EHkä sit jos ei ole niin tarkka niin voi kuivatella vaatteetkin siellä.
aluksi laitoin tosi varovasti vaattteita sinne, mutta nyt yhä enemmän, sillä ei niille mitään pahempaa siellä käy.
kannattaa muuten ostaa pesukoneen ja rummun väliin sellainen ulos vedettävä taso, jonka päällä voi viikata pyökit suoraan rummusta
Mä en kauheesti vaatteita kuivaile, mutta aina kaikki lakanat ja pyyhkeet.
- kuluttaa älyttömästi sähkö, mikä on a)kallista omalle kukkarolle ja b)huono asia ympäristön kannalta
- kuluttaa vaatteita
- kutistaa vaatteita
- jos kuivaa vaan vähän vaatteita, niin että eivät kuluisi ja kutistuisi niin paljon, niin joutuu tekemään tuplatyön eli kuivurin jälkeen VIELÄ LISÄKSI ripustamaan ne samaiset pyykit narulle
- tekee mustista vaatteista harmaita
Ihan kiva ehkä pyyhkeille ja lakanoille, mutta muuten en suosittele.
ja pesuohjeessa luki että käytettävä kuivausrumpua
koska harvaa vaatetta sinne saa laittaa
mutta lakanat laitan koska sitten ei tarvi silittää, pyyhkeet laitan, peitot ja tyynyt ja untsikat on pakkokin laittaa.
syö sähköä mutta antaa sen takaisin lämpönä eli plusmiinusnolla. jos kuivaat narulla vie se saman verran enemmän huonelämpöä kuivaamiseen, eli ekologisesti kuivausrumpu ON hyvä vaihtoehto.
vaatteista lähtee pöly. ei tarvi niin paljon kuivatustilaa.
on hyvä laite.
te vaatteet ym kaappikuivaksi rummussa? Minä käytän kuivausrumpu ja silti levitän vielä pyykit telineeseen... Eli pyöritän pyykit piemimmällä ohjelmalla eli otan ne nihkeinä pois ja laitan narulle/henkareihin. Pyykeistä tulee suht sileitä, pystyn pesemään useita koneellisia päivässä ja pyykeistä tulee mukavan tuntuisia. Eikä sähköä kulu ihan niin paljoa. Ja se järkyttävä pölymäärä ei päädy huoneilmaan! Nauroin ennen anoppia joka toimi näin ja kun itse sain kuivausrummun, huomasin tekeväni ihan samalla tavalla =o)
Rumpuun laitan lähes kaikki, vaikka pesuohje toista sanoisikin. Lasten sukkahousut ja strech-vaatteet taitavat olla ainoita jotka ei rumpuun päädy. Enkä ole siltikään onnistunut yhtäkään vaatetta pilaamaan! Eikä ne minusta kyllä ole edes kutistuneet. Ja mitä tuohon vaatteiden kulumiseen tulee, jostain juuri luin että selkeästi suurin rasitus vaatteille on itse käyttö, pesu tuli toisena ja rumpukuivaus oli tosi pienessä osassa.