Onko täällä ketään Längelmäeltä?
Tai siis osa Orivettä ja Jämsäähän se nyt on, mutta asuuko kukaan sattumoisin siellä Längelmäen kylällä tai sen lähettyvillä?
Jos niin kertoisitko ONKO siellä MITÄÄN??? Harkitsemme erään talon ostoa Längelmäen kirkonkylältä ja lähin keskittymä siinä on Längelmäen kylän keskusta. Onko lapsiperheen ihan järjenköyhää muuttaa sinne????
Kommentit (5)
siellä voi tehdä mielenkiintoisia löytöjä maastosta...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901299001268_uu.shtml
Pieni paikkahan se on, mutta löytyy peruspalvelut ja pikkupuoteja. Me haemme satamasta juomavettä mökkireissuille ja käymme lauantaisin kesätorilla.
Pienellä paikkakunnalla "kaikki tuntevat kaikki", ja on oletettavaa että lapset lähtevät jo lukioon jonnekin isompiin kaupunkeihin.
Mustikkametsiä ja sieniä löytyy hyvin. :)
Längelmäen kirkonkylä on tosiaan ihan eri asia.
2
en ole längelmäeltä, mutta tiedän paikan.
Noin yleisesti eräs tuttavaperheeni koki maalla-asuessaan juuri sitä, että yhteisöön ei päässyt sisään. Maalla voi toki kysyä että mihin yhteisöön, kun talo hakee toistaan. Mutta tarkoitti sitä, että kun toiset on vähintään viidennen polven paikkakuntalaisia, niin joku voi tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Mieti häiritseekö tuo.
Tiedän omalta paikkakunnalta (ei niin kaukana längelmäeltä), että paikkakunnalle muuttanut on päässyt hyvin sisään piireihin, kun on ollut itse kovin aktiivinen. Vaan kaiki ei ole sellaisia eikä edes halua olla.
Itse asun maalla ja olen päässyt piireihin mukaan ajan kanssa. Toisaalta mulla ei ole niin suuri vaatimustaso, eli monenlainen seura kelpaa ja ajan kanssa saa lisää sitä seuraa, minkä kanssa itse parhaiten viihtyy.
M
itse asiassa en niin kovinkaan kaukan L-mäen kirkonkylältä. Silloin ei kyllä vielä itselläni ollut omaa perhettä, mutta nyt perheellisenä en kyllä noin sivukylille muuttaisi.
Täyttä maaseutuahan se on, ja meininki yleisesti ottaen sisäänpäinlämpiävää. Jos teillä on kokemusta maalla asumisesta aiemmin, niin sitten varmaan tiedätte millaista on, kun koko kylä tietää asianne, ja osaatteko olla siitä välittämättä. Mutta kaunista maisemaa, järvenrantaa, rauhaa, jne. löytyy, eli riippuu paljon perheestä viihtyykö maalla. Lapsille ei myöskään ole lähellä erityisemmin aktiviteetteja ja koulumatka menee sitten koulukyydeillä, etenkin yläkoululaisilla se on pitkä.