Mitäs mieltä olette tästä asiasta? Saako teidän lapsia kommentaa, jos itse olet paikalla? ov
Ohjaan kahta lapsiryhmää ja pienempien lasten ryhmässä on pari äitiä, mummo ja isä katsomassa (eivät viitsi mennä kotiinkaan, koska ehtisivät olla siellä viisitoista minuuttia..).
Noh, ongelma on sellainen, että ryhmässä on myöskin pari "nätisti sanottuna" vallattonta lasta, jotka kyllä kuuntelevat, kun sille päälle sattuvat, mutta jotka melkeinpä aina juoksevat pitkin seiniä/käyvät toisten niskaan kiinni/tekevät kaikkea muuta, mitä pyydetään.
Mitä itse odotatte? Haluatteko, että jos teidän lapsenne olisi tuollainen ja itse olette paikalla, että ohjaaja keskittää huomionsa lapseenne (vaikka ryhmässä olisi 15 muutakin lasta) ja käyttää puolet ajasta siihen, että saisi lapsenne kuriin vai menettekö itse väliin ja komennatte lastanne, jos huomaatte, ettei ohjaajan sana tehoa?
Tuli tässä mieleen, kun yksi äiti veti selvästikkin herneet nenäänsä, kun sanoin hänen kullanmurulleen kaksi kertaa nätisti, että lopettaisi sen kaverin niskassa riippumisen ja kuuntelisi ohjeita ja lopuksi korotin ääneni kunnolla ja käskin lapsen vähäksi aikaa istumaan jäähyllä (kyse oli n. viisivuotiaasta). Ja äiti tietty istua nakitti tasa pyllyllään eikä tehnyt mitään asian suhteen.
Kommentit (6)
itsekin pitäisi asiaan puuttua, jos oma lapsi "häiriköi". Mihin tämä maailma on menossa. Mielestäni näitä "vapaan kasvatuksen" herranterttuja on ihan liikaa.
en minäkään tietäisi tuollaisessa tilanteessa, haluaako ohjaaja pitää itse langat käsissään vai odottaako hän vanhempien tekevän jotain myös.
Esim. uimakoulussa on tehty hyvin selväksi, että vanhemmat ovat paikalla katsomassa ja ohjaajat hoitavat loput. Siitä ei tulisi mitään, jos jokainen mamma tai pappa huutelisi lapsille käskyjään, jotka saattavat vielä olla ristiriidassa ohjaajien tavoitteiden kanssa.
Päiväkodissa on vähän sama homma: kyllä minä oletan, että vaikka olisin jo tullut lapsia hakemaan, niin opet ensisijaisesti hoitavat mahdolliset ristiriitatilanteet. Toki minäkin voisin jotain sanoa, jos lapseni selvästi vaikka löisi toista nähteni. Mutta minusta asiani ei ole komentaa lastani "Maija, annapas Villenkin laskea liukumäestä" - _koska en tiedä, millaiset sopimukset ja säännöt päiväkodissa on asian suhteen, ja miten henkilökunnalla on ollut tapana ne tilanteet hoitaa._
Suosittelen, että otat tämän asian reilusti puheeksi ryhmiesi lasten vanhempien kanssa! Kun sovitte yhteiset pelisäännöt, on kaikilla helpompaa.
mutta kaverin muksuja (ja miestä) :D olen kyllä komentanut ja isosti.
Useinhan uskovat paremmin kun että vanhempi tuollaisessa tilanteessa komentaa.
Itelläni menis varmaan hermo katsellessa vierestä, joten poistuisin "takavasemmalle." Turha meikeläisen olis siihen jäädä hyenana huutamaan pennulle.
Sanon yleensä ihan kyläillessäkin että meidän lasta saa kyllä komentaa. Onneksi isäntä on "muualta", joten niissä piireissä on ainakin ihan tavallista että kaikki katsoo lasten perään ja myös komentaa jos on aihetta eikä kukaan sitä nyrpistele.
sehan ois outoa jos ulkopuolinen siihen sekaantuis, vai? Toki, ei sitten saa puttua ollenkaan, eli ei myoskaan valittaa komennuksesta. Siis ihanteellisesti tulisi olla siella niin kuin ei olisikaan.
Kotioloissa on erijuttu: minusta esim. kylailemassa on vanhempien tehtava vahtia omia lapsiaan, vaikka emantaa/isantakin saa tietenkin sanoa jos on sanomisen tarvetta.