Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitojen riskit lapselle.

27.01.2009 |

Hei!

Kertokaa ihmeessä minulle hedelmöityshoitojen (koeputki- ja mikroinjektiohedelmöitys) mahdollisista riskeitä syntyvää lasta ajatellen. Tuntuu, että olen tämän asian suhteen ihan pihalla. Aika paljon väitetään, että riskejä ei ole, mutta sitten kun hakee netistä tietoa, aukeaa ties millaisia linkkejä. Olisko jollain esim. linkkiä joihinkin tutkimusartikkeleihin tai kenties omakohtaisia kokemuksia?

Meille tuli "tuomio", että hoitoja tulisi jatkaa mikroinjektiolla. Mieheni pelkää hoitoja juuri noiden riskien vuoksi, eikä ole halukas niihin. Itse kierin tuskissani pohjattoman vauvankaipuun kanssa...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole sinulle linkkejä, ainoastaan mututuntumasta ja omasta kokemuksesta kirjoitan. Eli en nyt muista mitään tarkkoja lukuja, mutta esim. epämuodostumien riski hedelmöityshoitoalkuisella vauvalla on jnkv suurempi kuin ns. luomuvauvalla, mutta muistaakseni ero oli kuitenkin melkoisen mitätön. Kovasti noita lukuja välillä uutisoidaan, mutta ei anneta vertailun vuoksi luomuvauvojen lukuja, joten luvut saattavat näyttää suurilta vaikka eivät sitä todellisuudessa olisi. Ja sama mielestäni on ollut kaikkien muidenkin riskien kohdalla.

Sitten toki monikkoraskaudet lisäävät riskejä, mutta niinhän riskit kasvavat luomumonikkoraskauksissakin.

Ja kovastihan väitellään siitä, että mihin nämä riskit perustuvat. Eli onko riskien syynä ollenkaan itse hoitomuoto vai lapsettomuuden aiheuttava alkuperäinen syy. Meidän lääkärimme nkl:lla ainakin on jälkimmäisen kannalla. Eli vaikka lapsettomuudesta kärsivä tulisi yllättäen luomusti raskaaksi, niin hänen raskaudessaan saattaa olla samat riskit (jotka siis kuitenkin ovat pienet) riippumatta siitä millä tavoin raskaus sai alkunsa.

Minulla on vaikea endo ja hoitoja on takuttu vuosia läpi. Esikoisemme sai lopulta monen siirron jälkeen alkunsa passista. Hän syntyi keskosena tai tarkemmin pienipainoisena viikoihin nähden. Hän oli aluksi huono syömään (tai no, on sitä vieläkin kahden vuoden iässä), veltto, aukileet olivat suuret ja niitä seurattiin, sydämestä kuuluu vieläkin sivuääniä (ei onneksi vakavaa, läpät vain hieman vuotavat) jne. Lääkärimme on siis sitä mieltä, että on erittäin suuri todennäköisyys, että poikamme olisi syntynyt ennenaikaisena ja olisimme kohdanneet samat ongelmat vaikka olisin tullutkin luomusti raskaaksi. Varmaa vastaustahan emme tietenkään saa, mutta itse olen taipuvainen ajattelemaan samalla tavalla.

Eli jossakin määrin riskejä on, mistä ne sitten johtuvat, niin sitä ei tiede vielä tunne. Mutta elämässä on riskejä muutenkin ja eihän kukaan takaa kenellekään tervettä vauvaa, on sen alkuperä mikä tahansa. Aina on kuitenkin reilusti suuremmat mahdollisuudet saada täysin terve lapsi.

Jutelkaa vielä miehesi kanssa, toivon mukaan pelot väistyvät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan