Vinkkejä hyvään täytteeseen täytekakkuun?
Kommentit (19)
kinuski päälle vai reunoille kermat?
kiitos ohjeesta, teen kyllä toistekin.
Laitoin oikeaa kermaa, en floraa..
Ja varmasti toimii tavallisella kermallakin. Minä olen vain niin tottunut käyttämään sitä Floran vispiä ja siitä saa tosi kovan vaahdon. Silloin tuo rahkatäytekin pysyy hyvin kakun välissä, vaikka sitä tuleekin paksu kerros.
Opin itse tämän täytteen yli viisi vuotta sitten, enkä sen jälkeen ole muita kakkuja viitsinyt tehdä. Tai ehkä kerran vuodessa olen testannut, muttei se ole ollut yhtä hyvää. Ja niinpä meidän perheen vähintään seitsemät synttärit vuoden aikana menevät kaikki tällä kakulla.
Teen kuuden munan perinteisen kakkupohjan. Sekoitan 2dl fariinisokeria ja 2tl vaniljasokeria 2prk:in rasvatonta maitorahkaa. Vatkaan Floran vispiä 1,5prk vaahdoksi ja sekoitan edellisiin.
Leikkaan kakun kolmeen tai neljään osaan. Hilloksi laitan Apetitin omenamarmeladia yhden purkillisen ja joka väliin lisäksi tuota rahkaa. Päälle keitän kinuskin ja reunoille pursotan kermaa.
Kokeile, et kadu!
viimeks tais olla mansikka rahkaa ja murskattuja ranskanpastilleja molemmissa väleissä, ja oli kyllä hyvää..
Miten muuten teet kinuskia? Kerran kokeilin ja se imeytyi kakun sisään :(
Tuo omenahillo sopii vielä tähän täydellisesti. Olen kyllä tehnyt myös vadelmamarmeladilla joskus, eikä pahaa ole sekään!
Kannattaa kokeilla, niin huomaat itsekin.
huh eikö ole liian makea, fariinisokeria 2dl?.
Tuo omenahillo sopii vielä tähän täydellisesti. Olen kyllä tehnyt myös vadelmamarmeladilla joskus, eikä pahaa ole sekään!
Kannattaa kokeilla, niin huomaat itsekin.
huh eikö ole liian makea, fariinisokeria 2dl?.
nyt kauppaan fariinisokerin ostoon!
Miten muuten teet kinuskia? Kerran kokeilin ja se imeytyi kakun sisään :(
Se kinuski onkin ihan henkimaailman juttuja =)
Teen aina samalla tavalla ja samalla kattilalla, silti joskus saan aikaiseksi sellaista hyvää leikattavaa kinuskia ja joskus, juuri sunnuntaina oli sellaista pehmeää kakkulapioon tarttuvaa kinuskia. Mutta molemmat kyllä maistuvat ihan samalta ja näyttävät hyvältä kakun päällä.
Laitan pieneen teräskattilaan 1,3dl fariinisokeria ja purkin kuohukermaa. Levy täysille kunnes kiehuu, sitten pienennän niin, että kuohuu koko ajan kunnolla, ei vain hiukan poreile. Vartin ainakin annan kiehua, sekoitan ehkä pari kertaa, mutten kaavi reunoilta sitä paksumpaa tahnaa sinne sekaan. Sitten pois levyltä, vaniljasokeria n. tl ja voita rkl sekaan ja sekoitus. Annan hetken (riippuu miten kiire on saada kakku valmiiksi) seistä ja jäähtyä ja kaadan kakulle keskeltä aloittaen ja etenen spiraalina reunoille päin.
Pidän kakun jääkaapissa kylmenemässä sen aikaa kun keittelen kinuskia, niin se jähmettyy (tai sitten ei.. =)) nopeammin siihen kylmän kakun päälle.
Teen muuten pursotuksetkin sillä floran vispillä, kun siitä saa vatkattua kunnon paksua vaahtoa. Näkyy tähtityllalla pursotetut raidat paljon paremmin kuin 'oikealla' kermavaahdolla tehdyt. Maustan sen vain vaniljasokerilla, en laita lainkaan tavallista sokeria kermavaahtoon, niin se ei enää ole niin makeaa.
Sekin on hyvää! Mieheni sisko tekee tuota samaa kakkua ja laittaa useimmiten vadelmaa, eikä kinuskia, vaan ihan kermaa päälle ja vaikka suklaarusinoita tai -nappeja siihen päälle.
Oma siskonikin tekee synttärikakut samalla ohjeella, joten voitte kuvitella miten usein tuota kakkua syömme... Eikä vielä olla kyllästytty!
meillä on omena allergisia,joten omenaa en voi käyttää
ap
Olen niin onnellinen kun olen tämän reseptin aikanaan löytänyt, että mielelläni jakelen sitä jokaiselle kysyjälle. Ja kyllä kysyjiä onkin riittänyt. Joka kerta kun kakkua on tarjolla joku kysyy ohjetta.
maustamatonta tuorejuustoa ja vispikermaa+marianne rouhetta ja mangososetta. oli tosi hyvää ja raikasta
Mulla tulee fariinisokerista mieleen sellainen iso ruskea tahmea möykky:) Täytyy tota joka tapauksessa kokeilla, jos kerta on niin hyvää!
että meidän neidillä on synttärit parin viikon päästä, pääsee heti kokeilemaan :-)
Sekoitan ensin sokerin rahkaan ja laitan sen siksi aikaa jääkaappiin kun vatkaan kerman. Sitten vielä sekoitan ennen kuin lisään sen kerman, siinä vaiheessa huomaa että sokeri on sulanut.
Sulaako se fariinisokeri tohon rahkan sekaan?
Mulla tulee fariinisokerista mieleen sellainen iso ruskea tahmea möykky:) Täytyy tota joka tapauksessa kokeilla, jos kerta on niin hyvää!
En siis osaa sanoa mitä niistä tulisi. Ne mitä jäätelön päälle ollaan lasten kanssa laitettu on olleet aika paksua kamaa, joten voi olla ettei sitä saa levitettyä kakun päälle.
Kostutan kakun aina maidolla, sellainen muumimukillinen suurinpiirtein menee koko kakkuun. Tosin viimeksi sunnuntaina kiireissäni unohdin päällimmäisestä kerroksesta kostutuksen ja ihan syötävää oli silti =)
Eikä se kinuski edes tuntunut erilaiselta, vaikka pelkäsin kun tajusin sen kostutuksen unohtuneen samalla kun aloin kaataa kinuskia. Ajattelin jo, että jos se jää jotenkin erilailla siihen kuivaan pintaan, mutta ei. Onneksi!
riittäisiköhän 1 prk sitä flora vispiä?