8 vrk ikäisen pulloruokinta, paljonko maitoa annetaan kerrallaan?
Eli synnäriltä sain ohjeet, että lisään ruokaa hiljalleen. Synnärillä sitä lisättiin 10 ml/päivä.
Nyt vauvalla ikää 8 vrk ja maitoa olen lisännyt nyt siten, että syötöllä menee 60-70 milliä. Syöttöväli on 3-4 tuntia. Lapsi ei mielestäni ole jäänyt nälkäiseksi ja ruokahalu on ollut hyvä, eli tuputtaa ei ole tarvinnut.
Tämän kaavan mukaan vauvan ollessa 11 vuorokautta, hän syö kerralla noin 1 dl ja kun ikää on 21 vuorokautta, niin kerralla menisi jo 2 dl...eihän sinne mahaan nyt niin paljoa voi mahtua 3-4 tunnin välein vai voiko tosiaan?
Kommentit (7)
meillä samanikäiselle laskettiin 80 ml / syöttö 3-4 tunnin välein.
tuonikäiselle ennenaikaisesti syntyneelle antoivat teholla 120ml
voi vaikka kuinka paljon, mutta älä tuputa sitä 200ml kolmen viikon ikäiselle.
Vauva tietää tarpeensa imiessään rinnasta. Kun on masu täynnä, lopettaa sellaisen "ruuaksi" imemisen ja kenties nauttii vain lopuksi puoli unessa imemisestä...
Korviketta voi antaa sen verran kun jaksaa juoda, aivan kuten rintamaidosssakin, jolloin äiti kyselee välillä vauvalta - etkö enää halua, tai - annetaan vielä toisesta rinnasta kun noin ahneesti imet jne.
Heitä kuitenkin pulloon jääny lämmitetty korvike pois. Lämmitä lisää näin alkuun vaikka pari kertaaa pienempi tilkka, niin ei mene hukkaan.
On kyllä sellaisia vauvoja jotka kyllä ahmivat ja pulauttavat loput maidot, mutta oman lapsensa konstit alkaa oppimaan.
Aina vauvan kitinä ei ole merkki nälästä.
Ilmavaivatkin mahdollisia. Kannatta laittaa vaikka vihkoon ylös maitomäärä ja kellonajat näin alkuun, mittapullostahan näkee. Siitä huomaa ajat ja määrän, osaa lisätä jos piankin kitisee ja juo maitoa.
Sellaista se on alkuun vauvelin kanssa, miettii täytyykö antaa esim. pulauttelun tilalle lisää maitoa - vai pulauttiko liiat pois jne. Mutta maalaisjärjellä ja seuraamalla vauvaa oppii asioita piankin. Mukavia ensipäiviä vauvanne kanssa!
siinä vaiheessa kun maitomäärä on n.80 ml aterialla, aterian koon kasvu hidastuu.Ei 3 vko:n ikäisen vatsa vedä yli 2 dl aterialla.
Niin paljon kuin kerralla juo ja niin usein kuin nälkä on.
Se on vaan sellainen aloitusohje. Mä oon tehnyt sillä tavalla, että kokeilen pikkuhiljaa laittaa vähän enemmän. Ja aina olen antanut lisää, jos vauva olisi vielä halunnut. Eli sitten vasta, kun se ei enää imenyt, lopetin. Eihän se mitenkään kolmen viikon vanhana kahta desiä vetäse. hyvä kun mun 10 kk vanha juo sen verran kerralla. :)