* * * MAALISMASUT VK 5 * * *
JÄLLEEN UUTEEN VIIKKOON! TERVETULOA UUDETKIN!
sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS
AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS
kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)
maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS
mammutter---3.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL
Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS
Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS
sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS
ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS
Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS
Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???
Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS
hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS
Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL
Alfiina---9.3.---6.---Pääkaupunkiseutu---31/32---NKL
keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS
Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS
Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi
eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS
Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS
Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS
kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa
kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi
Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi
veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS
inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS
Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS
Piiperö-78---21.3.---3.---Pohjois-Karjala---29/32---P-KKS
Särki1---21.3.---2.---Mikkeli---29/32---MKS
LillaMy---22.3.---2.---Ulvila---25/26---SatKS
Nasse75---22.3.---2.---Pirkanmaa---33/34---TAYS
Kinde71---23.3.---5.---Joensuun lähistö---34/46---P-KKS
sallap84---24.3.---2.---Nurmijärvi---24/27---Hysa
Kaarna@laiva---24.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
Kaisa_kissa---24.3.---1.---Joensuu---22/44---P-KKS
Nasuliini---24.3.---2.---Keski-Suomi---25/34---K-SKS
annika73---24.3.---3.---Pohjanmaa---35/38---MTHA
Daim---25.3.---2.---Tampere---26/30---TAYS
iiiik---25.3.---3.---Keski-Suomi---30/32---K-SKS
kupla3---25.3.---3.---Pori---30/38---SatKS
jatta78---26.3.---1.---Espoo---30/30---Jorvi
Maria08---28.3.---1.---Kemijärvi---26/30---LKS
Milli75---28.3.---2.---Rovaniemi---33/35---LKS
JA LINKKI VIELÄ EDELLISEEN VIIKKOON! ILOISTA TALVISTA VIIKKOA KAIKILLE!
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (41)
Hyvää alkanutta viikkoa!
Mä odotin niin innoissani, että pääsen tänään neuvolaan ja saadaan ehkä nähdä ultralla pienokainen, mutta sitten aamulla soittaa nainen, joka kertoo, että neukkutäti on äkillisen syyn takia poissa koko viikon.
Se siitä ultrasta sitten. Onneksi sain huomiselle ajan keskustan neuvolaan. Ei veny sitten niin pitkäksi tuo väli.
Vaikka en kyllä tiedä ollenkaan miksi siellä neuvolassa pitää alvariinsa juosta. Ihan kivaa se siis on, en sillä sano, mutta...
Miehelle tuli tänään päätös kuntoutustuesta. Pitäisi siis alkaa miettimään, mitä se haluaa tehdä isona. Ainoa huono puoli on, ettei se sisällä lukio- tai yliopisto-opintoja. No pitää mennä johonkin Kelalle, josko ne siellä osaa neuvoa taas tyhmää ihmistä.
Tänään päivän teemana on varmaan imujen ompelu vaippoihin. Ostin käytettynä laatikollisen pieniä vaatteita ja odotan kieli pitkällä, milloin ne tulee postista. Varmaan huomenna. Sitten pitäisi odotella tämä viikko ja jos uutta asuntoa ei ala kuulumaan, pitää laittaa tämä asunto uuteen uskoon. Kaapit pitää siivota ja tietenkin ne uudet vaatteet ja tänään toivottavasti valmistuneet imut pestä ja viikata ja järjestellä kauniisti.
Ensi viikolla mennään hakemaan niitä pinnasänkyjä ja sellaisia tuolta miehen siskon tytöltä.
Vauva voi hyvin ja möyrii mahassa. Oikeastaan olotilassani ei ole tapahtunut muutosta sitten viime kirjoituksien. Tosin flunssa on ehkä tulossa tms. nenän sisäpinta on tosi kipeä ja sitä kirvelee. Hermo menee ainaiseen sairasteluun. Tai sitten mua vaivaa listeria-bakteeri, joka vauva-lehden mukaan aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita. Pitäisiköhän huolestua?
Mutta hauskaa viikkoa teille kaikille ja voikaa hyvin mahojenne kanssa!
Terveisin
Kaisa_kissa ja Reijo rv 31+6
Äitiysloma meinaan. Tänään on ensimmäinen päivä äitiyslomaa.. Kamala miten nopeaan aika menee.. Tuntuu että ihan just vasta tää raskauskin alkoi.
Mulla on ihan vatsatauti olo. Kaverin perhe on aivan kamalassa taudissa, niillä alkoi pojalla tauti keskiviikkona ja kaveri kävi itsekseen meillä kylässä perjantaina.. Ja hänellä ja miehellään alkoi raju tauti sit lauantaina.. Toivon, että tää on muuten vaan heikotusta, en todellakaan tahdo sitä ripuli-oksennustautia tänne.
Tilailin postimyynnistä jo kesävaatteita, oli hassua kokeilla niitä ison mahan kanssa. Ja vielä hassumpaa on ajatella että kohta näkee taas oman alapäänsäkin :) Se on aina yhtä suuri järkytys.. Ja vielä hassumpaa on ajatella että kohta ei enää kädet ja jalat puudu eikä henkeä ahdista. Eikä ole liitoskipuja. Ihanaa. Sitten on vain suloinen vauva ja pieni maha *tuuletuksia*. En kuulu siihen ryhmään joka jäisi mahaansa ikävöimään. Onhan se toki ihanaa kun tuntee liikkeet ja hikat jne. mut vielä ihanampaa on ihastella sitä mahan ulkopuolella :)
Täytyy varmaan mennä lepäilemään.. HUONO OLO.. Tissitkin on taas kipeät ja niistä tihkuu maitoa, lähinnä silloin kun saunaan tai lämpimään suihkuun menee..
Mukavaa tammikuun viimeistä viikkoa kaikille. Meillä on ensi viikolla tiedossa kahden päivän kylpyläloma koko perheelle, toivottavasti maha-asukki pysyy kyydissä reissun yli. Ihanaa päästä virtahepoilemaan..
-kolmekamua & Käpy rv 35 tasan
Mä sain äsken pitkän sepustuksen kirjoitettua ja sit tää tyhmä systeemi tilttas ja joudun kirjottaa uusiks ne mitä muistan/jaksan...
Mulla vallitseva olotila on kyllästyminen tähän raskauteen. Kivut nivusissa ja häpyluussa on niin hirmuiset et en vaan enää jaksa. Yöt on tuskaa kun hyvää asentoa ei ole ja asennon vaihtaminen sattuu, eli siis kivutonta hetkeä ei yöllä ole... Aikaisemmin useat tyynyt auttoi kun niitä oli joka paikassa tukemassa mut ei niistäkään enää iloa ole. Eikä asiaa helpota et pissalle pitää nousta vähintään kahden tunnin välein. Alkaa väsymys painaa unettomien öiden takia...
Ja ärsyttää se et en osaa ku valittaa vaan koko ajan...
Ja kun viime viikolla peittojen heilumisesta kirjoittelitte, niin meillä ne ei kyllä heilu yhtään, tai tosi harvoin. Mies kyllä haluaa ja vonkaa koko ajan mut mä en vaan jaksa ja jalkoväliin sattuu muutenki koko ajan niin ei sellaista kivutonta asentoa ole miten olis hommat mukava hoitaa. Ja kun on niin väsynytkin koko ajan. Ja ei toi jatkuva vonkaus lisää mun haluja yhtään... En ymmärrä miks se ei voi edes yrittää ymmärtää mua...
Väsymyksestä johtuen alkaa olla välillä tosi raskasta poitsun (9kk) kanssa. Ja huono oma tunto kun saa poika leikkiä yksin lattialla kun äiti makaa sohvalla...
Vaik on kyllä ollu aivan ihanaa saada olla koko raskausaika kotona, äippälomien väliin tuli 1kk hoitovapaata jolla olen nyt. En kyllä varmasti olis jaksanutkaan olla loppuun asti töissä, kyllä nää kivut on niin kovia välillä et ei edes kävellä pysty...
Miten olette muuten kertoneet ihan pienimmille tuleville isosiskoille ja -veljille masuasukkaasta? Mä olen kovasti pojalle puhunut siitä mitä äitin mahassa on mut eihän tuo mitään ymmärrä... Poika juo vielä maitonsa pullosta "vauva-asennossa" sylissä maaten ja mahavauva on silloin aina tosi villinä, yrittää isoveljelle jotain sieltä mahasta viestittää. Mut eipä taida poika tajuta et joku sitä tuuppii sieltä äitin mahasta, kaipa se on ihan normaalia et äitin maha liikkuu ja muljuu. :)
Onko kaikki tarvittava hankittu jo vauvalle? Meijän ei tarvitse hankkia muuta uutta kuin toinen pinnasänky ja tuplarattaat, muuten kaikki on esikoiselta valmiina. Pinnasänky saadaan miehen äidiltä kun hän ostaa nuorimmaiselleen sellaisen pitenevän lastensängyn niin pinnasänky on sit siellä ylimääräinen. Tuplarattaita ollaan paljon käyty kattelee ja ollaan päädytty ostaa brion double wave rattaat. Mulla olis jo kiire käydä ne ostaa mut miehen mielestä täs on viel hyvin aikaa... Ollaan myös mietitty et jos esikoiselle ostais matkarattaat niin saisi vauva esikoisen yhdistelmät niin sit ku ollaan yhdessä miehen kanssa liikkeellä niin saisi vauva olla rauhassa omissa vaunuissaan.
Mä odotan hirveesti synnytystapa ja kokoarviota joka on meillä kahden viikon päästä. Alan itse kallistua koko ajan enemmän sektion puoleen, mut toi käynti ratkaisee asian. Neuvolassa terveydenhoitaja on vaan kovasti veikannut et iso vauva tulee ja niin veikkasivat neuvolassa esikoisestakin. Poika oli siis 54cm 4480g päänymp. 38cm ja mä olen itse 155cm enkä ole tilava. Poika syntyi kiireellisellä sektiolla, kätilö sanoi ettei olis mahtunut syntymään alakautta. Esikoisesta ultrat vaan arvioi painon koko ajan alhaiseksi niin siksi luotan nyt enemmän neuvolan terveydenhoitajaan kuin ultriin.
Olis se aika jännä saada vaikka jo tietää päivä jolloin meijän pieni syntyy. :)
Ootteko jo saaneet jotain painoarvioita?
Mut nyt poika ilmottelee itsestään et on heräilly aamupäikkäreiltään enkä mä ehtinyt edes pukea vaatteita itselleni vielä päälle...
Hyviä vointeja kaikille!
T: Salla rv 31+6
Viime yö meni sitten enemmän ja vähemmän valvoessa. Toissa päivänä oli 12,5 h töissä eli aamu 5.30: een. Nukuin silloinkin aamupäivän huonosti ja nukahdin tietty eilen illalla klo 20 n. ½ tunniksi. Menin 00 nukkumaan ja heräsin 2.30. JES! Valvoin sit 5.30.een ja heräsin sitten tunnin välein.
Kello oli soimassa 7.30, kun vein tytöt päiväkodille 8.30:ksi. Tuli sitten noottia, kun pitäis kuulemma tuoda aikaisemmin, että ehtivät aamupalalle. Minun käsittääkseni se aamupala on just puol ysiltä. No, en tiedä. Tytöillä on enää tällä viikolla 2 päivää hoitoa. Sitten jäävät mamman kans kotia, kun meillä on muutto edessä toiselle paikkakunnalle.
Sekin vielä... Joitain laatikoita on jo viety uuteen asuntoon. 16. päivään menessä pitää olla tästä pois. Uusi omistaja jo hiillostaa niskaan, että milloin lähdette. Ärsyttää sekin välillä. Se on jo ostellut kaikkea sisustustavaraa tänne ihan intona. Vähän sille on sitten kauhee pettymys, kun tähän pääsee. Kun tämäkin on vain talo. Se on aivan raivostuttavuuteen asti innokas.
Neuvolassa kävin aamulla. Käsittämätöntä! Painoa ei ollut tullut yhtään. Aivan ennenkuulumatonta. Sf-mittakaan ei ollut vissiin kasvanut, ei th muistanut merkitä sitä korttiin niin en osaa sanoa. Mutta jotain sen suuntaista jupisi.Syke 129, liekö tyttö vai poika???
Melkein kaikki on hankittu. Ne vaunut jos jaksais Oulusta hakea.
Kaukalon tilasin Kidsroom.de-sivustolta. Onko kukaan muu sieltä koskaan tilannut? Mulle kävi nyt niin, että tilasin jo 29. joulukuuta. Alkoivat toimittamaan 5. tammikuuta. Tilasin Maxi-Cosin kaukalon+ alustan ja keskimmäiselle Rodi turvavyöistuimen.
No siellä sivulla sanotaan, että varaavat maksun vasta kun tavara lähetetään. Luottokortti laskussa kyllä näkyy ostokset, mutta tavaroita eivät vain ole saaneet toimitettua. Kaukalo heillä ilm. on, alusta tulee kuulemman tällä viikolla ja Rodia ei sitä väriä saa. Aika shittiä asiakaspalvelua. Eivät ilmoittaneet mitään itsestään ennenkuin aloin kyselee. Korttilaskukin pitäs maksaa 30. päivä. Mukava maksella sellaista mitä ei ole.
Närästää...kaikki = )
Emilii
Juuh eli tänään kävin neuvolassa ja paino oli 82,4 ja painoa on tullut viikossa +674g Verenpaine mulla oli 130/89 ja pissassa oli leukkarit yhdellä plussalla, ei kuulemma ole hälyyttävää, mut jos ensi kerralla on vielä pissassa leukkareita niin sitten pitää viedä näyte labraan. Hemppa mulla oli 137 se oli vähän laskennut. Sf mitta oli 34. Poika on edelleen raivotarjonnassa ja liikkui kovasti ja sydänäänet olivat hyvät. :)
Että tällä kertaa tällaiset kuulumiset, 9.2.09 olis sitten lääkäri ja se on samalla synnytystapa-arvio että näin. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille ja tervetuloa uudet odottajat!
Hanttu82 ja Poju rv 34+2
Nyt se sitten tapahtui...jouduin jäämään sairaslomalle. Kivut alavatsassa ja liitoksissa on äityneet niin pahoiksi, ettei tuosta lasten kanssa koulussa pyörimisestä tule enää yhtikäs mitään. Harmittaa kyllä, mutta yritän repiä tästä nyt ilon irti. Ei enää aamuherätyksiä :) kuuteen viikkoon... :)
Ja saapahan nyt antaa aikaansa noille vanhemmille kultasille, kun vauvan synnyttyä se kuitenkin vie aluksi ison osan äidin ajasta. Muuten kaikki ennallaan. Ei kivutonta hetkeä...
Piiperö rv 32+2
Eipä ole tultua kirjoiteltua pitkään aikaan. Joskus alkuraskaudessa muistaakseni viimeksi, mutta luettu on sitäkin ahkerammin joka päivä =)
Mulla siis la 13.3, toista odotan (tyttölupaus), synnärinä KOS, iät 27/39.
Viralliseen äitiysloman alkuun olisi siis vielä 1½ viikkoa, mutta viime torstaina työpaikkalääkärillä käydessä tuli saikkulappu kouraan loppuajaksi.
Täällä pk-seudulla kun tuppaa nuo työmatkat venähtämään mulla 1,5 h pitkiksi (vien esikoisen ensin eskariin ja sen jälkeen julkisilla töihin) ja tämän jälkeen pitäisi vielä töitä tehdä se 8h ja sama matka kotiin ja on päivällä mittaa.
Liitoskivut, selkäkivut on ja pysyy, mutta supistelut on nyt kurissa levon avulla.
Nyt vain odotellaan koska prinsessa sitten syntyy.
Täällä ei peittoja heilutella. Muuten varmaan heiluteltaisikin, mutta koska on kivat pukamat alapäässä, niin ei siinä sitten tee paljoa mieli paikkoja levitellä.
Ajattelin vielä tänään käydä apteekissa ja jos ei helpotusta löydy niin sitten yksityiselle hoidattamaan.
On tää niin kipeä vaiva, ettei tätä kellekään sois!
Kaikki tavarat alkaa olla hankittuna.
Ostettiin lastentarvikkeesta Emmaljungan city cerox 360. Niissä on ne pienet kääntyvät etupyörät, mutta myyjän mukaan ovat ok täällä, koska lunta ei pahemmin ole. Ja mun tuurilla mukula syntyy kuitenkin yliaikaisena (kuten esikkokin 42+1) niin silloin ollaan jo pitkälle keväässä =)
Kaukalo on Gracon Logico S ja tuolla se on laatikossa odottelemassa tulokasta.
Aika paljon ollaan ostettu pikku hiljaa kun on alennuksia sattunut kohdalle.
Esikoiselta kun ei ole mitään enää tallessa.
Pinnasänky on kasattu ja patja enää uupuu.
Ajattelin ostaa sellaisen patjan jossa on kovempi puoli vauvalle ja pehmeä puoli sitten sitä varten kun kasvaa ja painoa tulee lisää.
Hmm... nyt ei äkkiseltään tule muuta mieleen mistä täällä on ollut puhetta. Huomaa kyllä ettei pää ole entisellään nyt raskausaikana ;)
Kellohelma 33+3
Pitkästä aikaa, taas..
Nyt toinen yritys saada jotain tekstiä näkyviin, eka hävisi jonnekin taivaan tuuliin niin tavallisen vauvapalstan palvelinvian takia.. Äh, jos ei nyt onnistu niin luovutan. Muutenkin käyn täällä niin kovin harvoin.
Mutta kylläpä viikot rientää! Ä-loma on alkamassa ja pikkuhiljaa alkaa tajuta, mitä on oikein tullut tehtyä ja mitä kaikkea siis edessä..:) Tässä raskaudessa on ollut ihan eri tavalla kaikkea vaivaa, mitä esikoisen kanssa oli, ja tuskinpa olo nyt viimeisinä viikkoina ainakaan kovasti helpottaa. Joku (anteeksi surkea nimimuistini) kirjoitti mm. nivus- ja liitoskivuista, ja voin kyllä todeta että tiedän tunteen! Tai omat vaivani ei ehkä niinkään ole liitoskipua, mutta "jossain tuolla alakerrassa" pakottaa ja painaa niin vietävästi, ja ties monennettako viikkoa. Makuuasento on parempi kuin pystyssä oleminen, mutta pahana päivänä ei siinäkään ole hyvä olla. Ja osaatte kuvitella, että kun maha on kireä ja alapäässä painaa, niin pinnakin on kireällä.. Neuvolantäti ymmärtää vaivani ja kannustaakin ihanasti, mutta samaan hengenvetoon toteaa, että vaiva tuskin helpottaa ennen kuin vauva syntyy. No, enää maksimissaan 7 viikkoa..;)
Vähitellen kaikki vauvan tarvikkeet ja vaatteet alkaa olla kasassa ja järjestyksessä. Tarvikkeita on ollutkin hyvin tallella entuudestaan, samoin myös vaatteita, joten kovin paljoa ei ole tarvinnut hankkia. Tuplarattaat on tulossa, niitä ilman kun tuskin pärjään neuvolareissuja ja lenkkejä vilkkaan esikoisen kanssa. Nyt kun kaikkien vaivojen takia liikkuminen on jäänyt kovin vähälle, kovasti odotan, että pääsen kunnon lenkille lasten kanssa.
Mutta eipä taaskaan tämän kummempaa. Synnytystapa-lääkäri on parin viikon päästä, ja jonkinlainen etappi taas sekin. Näkee ainakin kunnolla, missä asennossa tulokas on ja vähän sitä kokoakin, nyt kun tuntuisi jotenkin olevan (paljon) isompi kuin esikoinen. Mutta se siis jää nähtäväksi.
Mukavaa alkanutta viikkoa ja hyviä vointeja kaikille! Ja tsemppiä viimeisille viikoille!
Terveisin, Kumkwatti rv 34+risat
Ja voi kuusipuu jos tää kone nyt väittää et ei ole keskustelut käytössä.....!!!Eilen sen TAAS teki.
Mä oisin jo ihan kypsä saamaan tän lapsen ulos.On niin pallo olo ja ei nää vaivat kyllä oo mitään herkkua.Yöt on tosi katkonaisia vessareissujen takia ja kun toisella kyljellä maatessa painaa kylkeä vauvan selkä,ja toisella puolella sen kädet tuntuu kovina palloina niin nuku siinä sitten,ja se oikein kaivertaa niillä kätösillä,et se ihan sattuu!=)ja selällään nyt ei voi kuvitellakkaan olevansa kun tulee ihan kamala olo,varmaan taju lähtis jos tarpeeks kauan siinä makais.Ens viikon to on tasan samat viikot kun esikko synty.Siitäkin varmaan johtuu tää hoppu synnytykseen....
Hahhah,eilen en meinannu päästä saunan lauteille,kun maha on niin matalalla ettei jalka nouse tarpeeksi!ihan outoa....Ja sitten kun valitin ja känisin miehelle et ei tule paikkojen sheivailustakaan mitään kun en nää tonne alakertaan,niin sehän oli heti vapaaehtosena tekemään sen mun puolesta.Jospa nyt ei kuitenkaan....Antaa paikkojen reuhottaa...
Nyt en ees kirjota pitempään kun jos tää yhteys ei kuitenkaan toimi...
Sunny 34+3
Meillä kans on tuo paikkojen sheivaus tuottanut ongelmia... Ja miehet tuntuu olevan moisessa asiassa varsin avuliaita :) Saatiin hyvät naurut kerran suihkussa, kun yritettiin. Mua nauratti niin ettei siitä mitään tullu!!! Sitten vaan toivottiin pari viikkoa etten VAAN synnytä tai joudu onnettomuuteen... Siinnois kätilölläki ollu pokassa pitelemistä :)
Sen jälkeen päätettiin jättää asia ens kesälle...
Mä kyllä yritin salaa mieheltä tehdä sitä touhua...aattelin et kai mä sentään jostain ite selviän...ja mitä vielä...yritin toisella kädellä nostaa mahaa et näkisin jotain ku yritin kurkottaa...eipä tullut mitään joo...jätin sit sikseen...
Neuvolassa tänään tuli käytyä. Olen opetellut juomaan kun tuo paino vaan nousee ja nousee...turvotusta reilusti edelleen mutta viikkonousu oli vaan 54g =) ei huono! Eli siis juominen ihan selkeästi auttaa, syönyt olen meinaan ihan samalla tavalla kokoajan...
hb oli vähän laskenu, mut vissiin jotain flunssaa täs pukkaa päälle niin se taitaa vaikuttaa, ilman rautaa kuitenkin vielä ku nyt oli 122. Verenpaine oli noussu reilusti...oon kyl ottanu stressiä asiasta jos toisesta eli en yhtään ihmetelly! Ja maha menee niin tasaisesti keskikäyrää että neuvolantätikin sanoi, ettei tuollaista olekaan! =)
Lunta satelee, ihanaa kun tänne eteläänkin saatiin talvi. Lapset on ihan innoissaan kun pääsee luistelemaan ja hiihtämään ja laskemaan mäkeä! Kyllä sitä on odotettukin...
Tänään aion syödä ihan itsekseni kalapuikkoja ja riisiä! On tehny jo monta päivää mieli ja meillä ei isäntä riisistä välitä niin hyvä herkutella sillä täällä itsekseen ja rauhassa.
No siinä tämän tiistain vuodatukset =)
Äiti1983 ja Alma 34+0
En oo saanu pitkään aikaan aikaseks kirjottaa, ei oo kummempia kuulumisia ollutkaan.
Tänään kävin neuvolassa, kaikki oli ok. Paino vaan noussu 900g viikossa, turvotusta meinaa olla. Pitäs itelläki yrittää juoda enemmän, jospa se auttas. Hb oli laskenut 113, aiemmin ollu koko ajan yli 135.
Vointi on kyllä ollu hyvä, ei mitään närästystä kummempia kipuja(: Pe alkaa äitiysloma, saikulla oon ollu jo yli kk:n.
Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa odotusta!!
..Tuon alapää karvoituksen suhteen meinaan.. Minä oon myös yrittäny ite hoitaa hommaa mahaa ylöspäin nostamalla.. No hölmömpikin sen tietty tajuaa ettei sitä mahaa nostamalla saa edestä pois. Oon sitten suosiolla antanu miehen hoitaa karvojen ajelun. Se täytyy tosiaan vaan aina ajoittaa sellaisen ajankohtaan ettei ole ainakaan mitään etukäteen suunniteltuja lääkärikäyntejä tms tiedossa.. Viimeksikin kun sanoin että "siistit vaan, sieltä sivuilta enimmäkseen.." niin järkytys olikin suuri kun karvoja jäi jäljelle vain vähäsen.. No, se etu tässä on ettei itse näe, minkälaisen parturoinnin mies on milloinkin tehnyt.. Joten voi sitä autuutta kun maha häviää ja voi hoitaa senkin homman ihan itse!!
Häpyluut on täälläkin kipeenä.. Välillä tuntuu että ne olis ihan poikki katki kun pistää ja viiltää niin helve*****. MUTTA, vajaa 5 vkoa niin laskettu aika tuli ja meni.. Sitä siis odotellessa..
-kolmekamua & Käpy rv 35+1
Miten teillä noin mahtavan hyvät hb:t???? Mä kävin tänään neuvolassa ja oli 92, vaikka rautaa oon syönyt jo monta viikkoa! Kävin sit labrassa antamassa pvk:n ja odottelen huomiseen vastausta. Mulla on normaalisti älyn hyvä, mut näköjään raskausaikana ei..
Mulla oli paino tippunu reilussa kahdessa viikossa 200g. Niin ajattelinkin, kun oon viikolla syöny tosi terveellisesti ja vaan viikonloppuna hyvää..
Eilen kävin pitkästä aikaa kunnon kävelyllä. Loppumatkasta jalat oli aika tönköt, mut muuten oli tosi hyvä olo eikä edes pahasti supistellu. Ihanaa!
Nyt armoton väsymys. Asiakas jätti tulematta, joten mä lähden aikaisemmin kotiin. Tuli kyllä hyvään saumaan, kun tänään väsyttää normaalia enemmän.
Mä sain viikonloppuna jopa yhden kestovaipan ommeltua. Nyt onkin sit helpompi tehdä lisää, kun ekan sai tehtyä.. On se ompelu vaan kivaa! Mä oon suunnitellu, et neuloisin vauvalle kevääksi nätin neuletakin. Villapuku on isompien vanha.. Aina mulla pitää joku projekti olla käynnissä..
Mukavaa viikkoa koko porukalle! Ja voikaahan paksusti!
t. iiiik 31+6
Tänään tosiaan oli neuvola, koska jouduin menemään tuonne keskustan neuvolaan, ei toivoakaan mistään ultrasta. Laite on varmaan tuossa omassa neuvolassa. Harmillista.
Neuvolassa kuitenkin kaikki meni hienosti. Ensimmäistä kertaa sai isi etsiä vauvan sykkeen. Joutuipa se isi vaa'allakin käymään, enkä aina vain minä. Painoa oli tullut lisää 1 kg/vko, eli aika mahtavissa mitoissa alkaa tuo elopaino olemaan. Pitää toivoa, että se tasoittuu tässä loppua kohden. En mä syö kamalan epäterveellisesti ja liikunkin ihan kohtuullisesti, mutta ehkä se kuitenkin riittää nostamaan tätä painoa. Onneksi tämäkään täti ei valittanut mulle siitä.
Ilon aiheena on se, että hb oli noussut 118-> 134, eli rautakuurilla on ollut merkitystä. Nyt jos arvot vielä pysyisi hyvinä synnytykseen asti ja sen jälkeenkin, niin loistavaa. Paineet oli myös tosi hyvät 121/68. Eikä turvotusta ole vieläkään tullut. Onneksi. En tiedä tottuisinko olemaan ilman sormuksia loppuajan, jota on kuitenkin se kaksi viikkoa.
Varattiin aika siihen vikaan ultraan ja synnytystapa-arvioon, mutta ne tapahtuu tuolla maaliskuun 4.päivä. Ei siis mitään kiirettä.
Mitään erityisiä kipuja ei ole tullut ja nukuttuakin tulee ihan loistavasti. Nyt pitää kuitenkin jo kerran yössä ainakin herätä vessaan, mutta kun lukee joidenkin kohtaloa, olen ihan iloinen siitä, ettei kertoja ole useampaa.
iiiik, mulle neuvottiin, kun hb oli alhaisimmillaan, että maitotuotteita ja erityisesti sitä kalsiumia pitäisi välttää ainakin muutama tunti sen jälkeen kun on ottanut rautatabletin. Se kuulemma estää raudan imeytymisen. Kannattaa myös kokeilla sitä, että ottaa sen raudan vaikka tuoremehun kanssa, sillä c-vitamiini parantaa imeytymistä. Toki olen kuullut muutamalta kaverilta, että heille ei mitkään rautalääkkeet auttaneet, mutta sitten kun alkoivat sekottaa esim. pinaattia kaikkiin ruokiin nousu hb:kin hyvin. Mitä merkkiä sun rautalääkkeet on? Monta otat?
Torstaina menen ensimmäistä kertaa sellaisten odottavien äitien vertaistukiryhmään. Vähäsen jännittää, mutta odotan ihan innolla, sillä tuntuu, että nämä seinät kaatuvat päälle, kun ei kovasti paljon ole tekemistä. Ainoa mitä voi tehdä on odottaa postia aamuisin, jos sieltä vaikka tulisi uusi asunto tms. :D. Mä olen vähän säälittävä. Toisaalta kaikki on siis jo hyvällä mallilla, eikä toivottavasti tule kiire loppujenkaan järjestelyjen kanssa.
Nyt kuitenkin menen keittämään hernekeittoa ruuaksi.
Voikaa hyvin ja pitäkää massuistanne ja niiden asukkaista huoli!
Terveisin
Kaisa_kissa ja Reijo rv. 32+0
Risteilyt tehty ja mukava reissu oli. Nyt pukkaa vaan flunssaa päälle koko perheelle ja on vähän puolikuntoinen olo. Vielä pitäisi jaksaa tämä ja ensi viikko töissä ja sitten alkaisi äippäloma. Motivaatio on kyllä tosi hukassa.
Monella tuntuu olevan oikein kunnon vaivoja riesanaan, mulla ei kyllä onneksi mitään kovin pahaa ole. Kakkosta kun odotin oli liitoskipuja, selkäsärkyä, supistuksia jne, mutta tämä kolmannen odotus on ollut aika helppoa. Tietysti toi raskausdiabetes on, mutta se nyt ei mitenkään oireile.´
Eilen oli neuvola ja kaikki oli ihan ok. Seuraava käynti onkin taas äitipolilla parin viikon päästä.
Tulisipa kello jo neljä niin pääsisi kotiin. Kyllä toi risteilyllä käyminen veroitti voimia kivasti vaikka ihan perheristeilyllä oltiin eikä missään riekuttu...
Helpotusta toivon kärsiville!
t. Mirabella ja Hilma 33+2
Alkuraskaudesta olin kohtuullisen aktiivinen tällä listalla mutta syksy ja kiireet saivat aikaan usean kuukauden kirjoitustauon. Olen kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia. Nyt olisi hyvä hetki aktivoitua taas kirjoittamaan, kun mammaloma alkoi 3 tuntia sitten :)
Tässä tiedot pinoon:
Mimmiu---4.3.---3---Pohjanmaa---36/38---VKS
En oikein vielä käsitä olevani mammalomalla mutta eiköhän se todellisuus kohta iske. Ajattelin aloittaa lomailun kestovaippoja, liivinsuojia ja jälkivuotositeitä ompelemalla ja tekemällä inventaarion pikkiriikkisistä vaatteista.
Mimmiu rv 34+6
Ensiksi rautavinkki - mä olen aina ollut tosi aneeminen myös raskausaikoina. jouduin syömään 2 retaferia päivässä edellisissä että hb pysyi suunnilleen kohtuulukemissa. Nyt tässä raskaudessa olen löytänyt FEXIN poreraudan, joka toimii hyvin, ei tarvi edes joka päivä ottaa. Viiimeksi kun mitattiin oli hb 124, oli noussut just silloin kun yleensä laskee eniten.Ei tee mahavaivaa ja maistuu ihan hyvälle, ei metalliselle. lisäpontta on tuonut hirmuinen appelsiinihimoni, lapsiparka lienee keltainen kun syntyy.
Moni tuntuu jo olevan saikulla ja vaivat kuulostavat tutuilta. Koitetaan jaksaa.Nukkuminen on mielessä koko ajan mutta itse nukkuminen on tosi hankalaa ja katkonaista, tosin en sentään ihan parin tunnin välein heräile niinkuin joku kertoi tekevänsä.
Vauva alkaa selvästi olla jo hyvissä mitoissa, liikkeet on jo tosi vahvoja ja tekevät jopa kipeää kun sopivasti osuvat. Ihmeellistä möyrimistä tämä kyllä on.
Peittojakin on saatu taas pöllytettyä viime viikkoisen purkauksen jälkeen ja saatiin asia puhuttua halki. Vaikka ei se kyllä kovin notkeaa touhua ole, asentoihin kaipaisi jo vaihtelua, mutta lantio on niin kipeä ettei päällä oleminen kovin houkuttele, että lusikkameiningillä kai se mennään. Onneksi itsellä ei ole kovin runsasta tuo bikinikarva että sitä tarvitsisi ajella. Ja suoraan sanottuna inhoan sitä takaisin kasvavan karvan kutinaa yli kaiken. Tosi tyylikästä yrittää sitten rapsutella nivusiaan" huomaamatta"...
Koottin pinnasänky viikonloppuna ja ostettiin meille sellainen isompi sänky mistä saa sitten juniorisängyn halutessaan pienellä vaivalla ja etulaidan irti. No koska sänky on 140 cm pitkä niin isommat lapset on jonoksi asti menossa sinne nukkumaan... Päälle virittelin vielä ikeasta sellaisen harsokatoksen ja tyttö on ihan pähkinöissään "prinsessasängystä". Mieskin leppyi kun näki lasten innostuksen, sen mielestä sängyn kasaamisessa ei ole vielä mitään järkeä kun vauva kuitenkin nukkuu alkuun pahvilaatikossa... Mikä on sinänsä ihan totta, mutta... onhan se kiva kun tulee valmista, eikös naiset. Nauratti kun mies totesi mun olevan vieläaika maltillinen kun en ole "viikkausvaiheessa". Siltä on mennyt mun pikkuvatteiden pesemiset ihan sivusuun..
No nyt puuronkeittoon. Isommat lähti vielä hetkeksi riekkumaan lumivalleille isän kanssa.
kotilo rv 32+6
Ensimmäistä päivää sairaslomalla, ja heti huolen pukkas!!!
Kävin tänään lääkärillä, joka totes lapsiveden nousseen hurjiin lukemin. Laittoi huomiseksi lähetteen äitipolille... Mieleen hiipi heti ajatus mahdollisesta kromosomipoikkeavuudesta...
Vauvakin oli kasvanut hurjasti, kokoa oli jo 2300g, ja pää oli laskeutunut niin alas, ettei lääkäri meinannut enää saada päästä mittoja kun häpyluut olivat edessä. Silti tuo kohdun korkeus tuntuu menevän jossain rintojen korkeudella. Vatsa on kuin ylitäysi ilmapallo!!! Johtunee vedestä...
Ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa pelko vaivaa mieltä. Mahtaakohan kaikki sittenkään mennä hyvin...
Piiperö-78 ja tyttö 32+3
pikkanen09: laitatko tietosi pinoon eli nimimerkki---la---monesko lapsi---asuinseutu---oma/miehen ikä---synnytyssairaala TERVETULOA VAAN MUKAAN KOVASTI! Päivitän nuo sun tiedot listaan sit ens maanantaina...
Huomenna olis taas neuvola. Tää elämä on nyt rytmittynyt niin että ajattelee aikaa neuvolakäynnistä toiseen...enää viikko sairauslomaa ja pääsee aloittamaan äippäloman..! (ihan ku tuo nyt jotain muuttaisi, mutta onhan se tässä yksi etappi ollut) johan tässä on tullut 4 kk saikkuiltua =/ kamalaa...
Selkä on lähes päivä päivältä kipeämpi. Mies yrittää lohduttaa että kyllä se synnytyksen jälkeen sit helpottaa...mä en jaksa olla niin optimistinen, sitä ei tiedä kuitenkaan yhtään kuinka paljon se siitä helpottaa...
Ei mene kauaa kun varmaan meistäkin osa alkaa "jakautumaan" =) ihan täpinöissä odotellaan sit vauvauutisia! Jos suinkin jaksan pystyn ja kykenen päivittelemään syntyneet -listaa tähän samaan pinoon niin yritän sen tehdä...ja aina maanantaisin! Eli jos alkaa näyttämään sille, että ei tiistainakaan mitään kuulu niin joku muu voisi sen sitten tehdä...ei tässä kuitenkaan koskaan tiedä mitä päivät tuo tullessaan!
Meillä pojat jo kovasti odottelee että vauva syntyisi. Aivan ihanaa ku molemmat käy masulle toivottamassa hyvää yötä ja huomenta ja kyselemässä että onko vauva hereillä, potkiiko se, ja miten se voi ja miten minä voin =) varsinkin esikoinen kyselee kovasti näitä kysymyksiä ja on kuitenkin vasta 4 v...no okei, kohta 5...apua mun pieni poika on jo 3 kk:n päästä viisivuotias!!! KÄÄK!!!!! (*kyselee itseltään onko jo vanha..?*)
Eilen aloin neulomaan taas pitkästä aikaa...pitsijakku aloin vauvalle tekemään...ja nappikauppaan pitäs lähteä että sais tuon edellisen tekeleen valmiiksi, ei puutu muuta ku napit villapuvusta!
Ei kait täs ihmeempiä! Huomenna pääsee taas jo uudelle viikollekin!
Äiti1983 ja Alma 33+6