Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua aikaisiin aamuihin, tänäänkin ylös taas klo 5!

06.05.2008 |

Meilläkin herätään kovin aikaisin...ei auta se että en aloita päivää, tää ei nuku millään enää herätyään. Joskus

viihtyy kotvasen sängyssään.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu periaate etten nouse ylös ennen klo 9!! Joskus muksu yritti herätä vaikkapa 6-7 aikaan mutta sen kun yritti vaan! Parikin tuntia saattoi joskus kukkua hereillä mutta lopulta aina nukahti! Ja unta sitten riittikin usein johonkin 11 asti.

Klo 5 on vielä yötä!!

Vierailija
2/14 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: teillähän on päiväunirytmi ihan hakusessa jos 1v nukkuu vielä kolmetkin unet. Oletko yrittänyt saada molempia lapsiasi enemmän samaan rytmiin? Aamuvalvottaminen on jossain vaiheessa vähän välttämätöntä, jotta saatte yhdet kunnot unet, joihin hoidossakin on mahdollisuus. Meillä nyt 15kk tyttö, joka aloitti hoidon 11 kk iässä. Yksiin uniin siirryttiin vajaan kuukauden aikana kotona jo ennen hoidon alkua. Tämä onnistui kun lähdimme ulos muksun alkaessa väsyä aamupäivällä eli vaikka sitten klo 8 (lähtevät hoidossakin jo klo 9 ulos, mikä talvella pimeässä tuntuu ihan pöhköltä). Alussa tyttö otti välillä pieniä 15 min tirsoja rattaissa pihalla jos nukahti esim. matkalla puistoon. Mutta nopeasti rytmi muuttui selkeästi yksiin uniin ja vuorokauden kokonaisunimäärä 12-13h, päikkyjä 3-4 h ja loput yöunta. Yöunet oli siis välillä vaan 8h. Tällöin myöhennettiin nukkumaanmenoa, jotta aamut ei olisi liian aikaisia. Ja kun taas illat sitten meni mielestämme turhan myöhäisiksi (meni unille vasta 21-22, jolloin itselle ei jäänyt yhtään omaa aikaa työpäivän ja nukkumaanmenon välille), lyhennettiin päiväunia, eli hoidossa lapsi herätetään aina 3h jälkeen. Nyt nukkumaanmeno taas viivästyy valoisuudenkin vuoksi (pimennysverhot on, mutta aurinko paistaa makuuhuoneen ikkunaan), joten lienee taas aika lyhentää päiväunia entisestään. Yöunet kuitenkin nykyisellään 21/22-7, joten saisi vaikka vähän aiemminkin herätä niin oltais klo 7.30 hoidossa.

Tämä on siis jatkuvasti elävä tilanne, mutta epämääräinen päiväunirytminne varmaan häiritsee yöuniakin, eli viimeiset unet on liian myöhään. Ja sitten toisaalta jotkut meistä vaan ovat aamuvirkkuja ja sille et mitään voi. Viimeistään kouluiässä lapset yllättäen muuttuvat aamu-unisiksi :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meidän neiti vasta vajaa 5 kk mutta ihan max. minkä saan hänet nukkumaan on kuuteen asti, silloin tällöin. Yleensä herätys on 05.00.

Raskausaikana heräsin töihin 4-5 välillä, joten sekin voi olla jotakin perua... Kaipa tuo vauva on kk-kaupalla tottunut että pomppiminen alkaa tiettynä aikana päivässä.

Mä olen jo tottunut tuohon joten enää ei kauheasti haittaa...Onneksi olen aamuvirkku :)

Vierailija
4/14 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on koko ajan mennyt nukkumaan illalla vasta klo 22-23 eli menemme koko perhe yleensä samaan aikaan nukkumaan. Yöunet ovat pituudeltaan 9-10 tuntia eli hän herää aamulla noin 8 aikaan.Joskus vähän yli 1 vuotiaana oli toiset päikkärit pakko jättää pois, kun yöunille meno alkoi venyä. Nyt hän nukkuu yhdet päikkärit noin pari tuntia joskus ruokailun jälkeen klo 13-15. Aamupäivällä ulkoilemme, mikä pitää hyvin virkeänä ruokaan saakka.

Vierailija
5/14 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös aamuvirkku lapsi, jo kuukausia on herätys tullut klo 5 maissa. Jossain vaiheessa päätettiin, että ennen klo 6 ei nousta, mikä on toiminut melko hyvin. Sanotaan vain lapselle, että nyt on vielä yö, nuku vaan. Joskus toimii paremmin ja joskus vähän huonommin.Eipä se tarkoita, että päivärytmi jotenkin olisi hakusessa, jos lapsi vielä nukkuu päikkärit kolmessa osassa. Niin meilläkin nukuttiin, yhden pidemmät ja kahdet torkut, ja ihan säännöllistä elämää vietettiin. Nyt nukutaan pääasiassa yhdet päiväunet, mutta ei se tilannetta ole mihinkään muuttanut. Kun lapsi on aamuvirkku, niin hän on, ja minkäs teet. Samoin meillä on käytössä pimennysverhot, tuhti iltaruoka, päivärutiinit jne...Mielestäni mieheni osoitti ihan mahtavaa asennetta yhtenä aamuna kukonlaulun aikaan töihin lähtiessään, hän kun totesi, että tämä on nyt meidän perheen tämänhetkistä arkea. Ja niinhän se on, voisi olla paljon huonomminkin asiat.Itse en kyllä käsitä, miksi joku edes pienten lasten kanssa haluaa nukkua jonnekin klo 9 asti, lapset nyt tunnetusti heräävät aiemmin. Ja miten on mahdollista, että lapsi koko yön jälkeen joutuu väkisin nukkumaan, omalleni haluan ainakin antaa pitkän yön jälkeen ruokaa sekä kuivan vaipan kohtuuajassa heräämisen jälkeen?!

Vierailija
6/14 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun aamuisin on valoisaa niin tyttömme (2v9kk) herää 9-10 aikaan mutta talvella unta riitti hyvinkin johonkin 11 asti (tai joskus jopa ylikin)! Herääminen riippuu paljon siitä mihin aikaan on illalla laitettu nukkumaan. Yö kestä aika tarkkaan 12h. Päiväunia tyttö ei enää nuku. Ja todella harvoin meillä joutuu lapset "väkisin nukkumaan", mitä kukkumuru kauhisteli... Sen sitten taas kyllä huomaa jos lapsi on herännyt liian aikaisin (esim.8 aikaan) niin kuuden aikaan tyttö löytyy sohvannurkasta nukkumasta. Tai sitten kiukuttelee koko illan. Jos taas ollaan herätty normaalisti eli joskus 10 aikaan, on tyttö pirteä koko päivän ja illalla 21-22 hän kipittää iloisena nukkumaan.Minä en ymmärrä miksi meidän pitäisi herätä aamuisin 6-8 aikaan vain siksi että muut lapsiperheet niin tuppaavat tekemään!

Vierailija
7/14 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tästä on keskusteltu jo aiemmin..

Mulla on 1-vuotias poika joka on aina nukkunut öisin aika huonosti ja aamu ovat alkaneet viimeistään klo 6. No, sekin vielä menisi, mutta nyt on tullut tavaksi herätä jo klo 5!! Me ei jakseta tätä! Muutenkin vuorokauden unimäärä on pudonnut huomattavasti, paljon se ei ollut aikaisemminkaan. Tällä hetkellä poika nukkuu yhtä plajon tai jopa vähemman kuin kohta 3-vuotias veljensä. Tiedän, että jotkut vaan tarvii unta vähemmän, mutta meidän poika on koko päivän jatkuvasti kiukkuinen kun on väsynyt, ruoka ei maistu jne. Vuorokauden unimäärä on noin 11-12 tuntia joista yöunta 8-9 tuntia.

Ja toisekseen, poika aloittaa tarhan ihan pian ja siellä ekoille päikkäreille pääsee vasta klo 12 joten onhan se ihan mahdoton ajatus, etä poika jaksaisi valvoa siihen asti, siis 7 tuntia! Ei todellakaan, nykyisellä rytmillä nukahtaa jo 7.30 joskus saattaa valvoa kauemminkin.

Meillä kokeiltu nukkumaanmenon aikaistaminen ja myöhentäminen, tuhti iltaruoka, suhteellisen säännöliset rutiini, ulkoillaan 2-3 kertaa päivässä jossa poika juoksentelee ja touhuaa, on myös jossain vaiheessa annettu maitopullo 6 aikoihin, mutta ei nukahda uudelleen.

Auttakaa, meillä menee tosiaan miehen kanssa hermot, mitä tässä vielä voisi tehdä? Pimennytverhot on mietinnässä, mutta luulen, ettei sekään tuo apua, sillä poika heräili aikaisin jo silloin pimeän aikoihin talvella.

Miten tämän ikäistä voi rytmittää ja miten se onnistuu? Tuntuu pahalta valvottaa poikaa kun näkee, että hän on hyvin väsynyt ja toisekseen, ei hän pysty silloin väsyneenä syömäänkään joten pulassa ollaan.

Meillä on myös allergioita taustalla, voisiko olla, että aikaiset heräilyt ovat oire jostain? On nyt saanut jo samaan ruokaa kuin menikin, tosin maitona on erikoiskorvike.

Menee nukkumaan 20-21 välillä ja nukkuu heräämättä sinne 5 saakka, päikkäreitä nukkuun kahdessa, jopa kolmessa osassa noin 3 tuntia.

Meillä on pinna kireellä tän vuoksi, osaisiko joku auttaa..

Vierailija
8/14 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tästä mitään apua, mutta meillä on ollut vastaavaa ahdinkoa joitakin kertoja. Olen ottanut periaatteeksi jostakin kirjasta löytämäni ohjeen, jonka mukaan silloin jos lapsi herää liian aikaisin aamulla, toimitaan täsmälleen samoin kuin jos heräisi keskellä yötä.

Meillä on himppasta vaille 1-vuotias poika, joka normaalisti aloittaa aamun noin klo 7, mikä on minulle ihan ok. Joitakin kertoja on yrittänyt aikaistaa aamuja, viimeksi reilu viikko sitten. Heräsi muutamana aamuna vähän jälkeen kuuden (vain yhtenä kertana oli heti pirteä). Tiedän kuinka helposti tämä tyyppi aikaistaa aamut, joten meillä olen havainnut ainoaksi (?) vaihtoehdoksi sen, että aamuja ei vain aloiteta niin aikaisin. Toisin sanoen olen tassutellut toisinaan hyvinkin pitkään (pisimmillään pari tuntia - usein puoli tuntia). Nukuttanut " väkisin" . Jos tyyppi piristyy kovin, niin hermostuu sänkyyn kampeamisesta niin, että tämä nukuttaminen ei enää ole mielekästä. Tässä vaiheessa se, että huone on suht. pimeä, auttaa, vaikka muuten en ole havainnut apua pimennysverhoista. Ja olen huomannut senkin, että jos vahingossakin otan katsekontaktin edes sekunnin murto-osaksi, niin peli on sillä kertaa menetetty. Ja jos nukahtaa vielä vaikka edes hetkeksi, niin olen tyytyväinen, sillä minun kokemukseni mukaan muutama tällainen aamu siirtää vauvan sisäistä aamuherätysrtä myöhemmäksi.

Viimeksi tämä resepti ei meinannut toimia. Uni ei taas millään ollut jatkuakseen kun vauva oli herännyt kuuden jälkeen. Meinasin jo luovuttaa, mutta kun aamu meinasi aikaistua taas puoli kuuteen, niin sinnikkäästi nukuttamalla sain taas (tällä kertaa) siirrettyä aamuherätykset takaisin seitsemään.

Täysin ilman itkuja tämä ei meillä kuitenkaan onnistu, joten menetelmä ei ehkä sovi kaikille. Todella aamu-unisena minun on kyllä koko perheen hyvinvoinnin takia ollut vedettävä joku raja sille, milloin aamu voidaan aloittaa. Minun mielestäni se(kin) on vanhemman päätettävä, ei vauvan. Tosin voi olla, että minäkin havaitsen jossakin vaiheessa, kun vauva vielä kasvaa, että tämä ei enää toimi. Sitten olen taas neuvoton...

Vierailija
9/14 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti alkoi heräillä kovin aikaisin 6.30-07) kun aamut valostuivat, hankittiin pimentävä rullaverho ja nyt nukkuu 8-9 asti aamuisin. En tiedä toimiiko muilla mutta ainakin voi kokeilla?

Vierailija
10/14 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei auta mikään...tänäänkin päivä alkoi klo 5.30, tyyppi ei kertakaikkiaan nuku pidempään. Ei pimennyksellä, ei tassuttamalla, ei antamalla vaan olla sängyssä, ei imetyksellä, ei millään...Nukkuu noin 12h/vrk tai vähemmän.

Vierailija
11/14 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 9kk tyttö joka aina välillä kokeilee aikaisia aamuja eli 5.30 heräämisiä. Meillä on sellainen tyyli että 5 jälkeen jos herää otan hänet huoneestaan meidän viereen nukkumaan. En puhu hänelle enkä anna muuta kontaktia.

Joskus hän nukahtaa siihen viereeni heti, joskus konttailee ympärinsä ennen kuin nukahtaa ja joskus hän ei nukahda olenkaan. Yritän aina itse olla rauhallinen ja teeskentelen nukkuvani, kun hän on kontannut hetken vedän hänet maate ja laitan tutin suuhun. Mutta aina muutaman päivän kuluttua nukkuu vähän pidempään.

Eli me emme aloita aamua ennen kuin klo on 6.30. Raivostuttaa monta aamua kun hän herää virkkuna jo klo5 mutta en anna periks:)

Vierailija
12/14 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä avuksi muille, mutta meillä ratkaisu on isukki, jolla on superhyvät unen lahjat :) Eli teen viikonloppuisin niin, että siirryn nukkumaan olohuoneen lattialle patjalle, kun 9-kuinen neitimme aloittaa jokeltelun klo 5:n syötön jälkeen (hän syö aina klo 5, mutta jatkaa joskus unia vielä klo 7 asti). Itse en saa unta korvatulppienkaan kanssa, jos vauva jokeltelee vieressä. Mutta mies nukkuu kuin tukki, eikä kuule mitään! Voin kuitenkin luottaa siihen, että kyllä mies herää vauvan itkuun. Niinpä voin nukkua rauhallisin mielin vielä pari tuntia olohuoneen lattialla. (Meillä vauva nukkuu sivuvaunussa, ja olen sitä tyyppiä, että en voisi kuvitellakaan laittavani vauvaa omaan huoneeseen nukkumaan.) Vauva on aamuisin hyväntuulinen ja viihtyy itsekseen pinnasängyssä - saattaa jopa joskus torkahtaa lopulta hetkeksi. Jos hän alkaa kitistä, laitan hieman valoa ja annan hänelle leluja pinnasänkyyn (esim. vauvanpeili toimii hyvin, hän viihtyy jonkun aikaa omaa kuvaa katsellen). Niin joo, ja vaihdan vaipan, mikäli on päivänselvää, että vauva ei nukahda enää uudelleen, jolloin ei haittaa, että hän virkistyy vaipanvaihdossa. Kun vauva on kuiviin vaihdettu ja syötetty, voin nukkua hyvällä omallatunnolla jonkun aikaa olohuoneessa.

Arkena en nuku enää viiden jälkeen, jos vauvakaan ei nuku. En raaski laittaa vauvaa arkena miehen vastuulle (koska hänen pitää jaksaa tehdä töitä päivällä), vaikka toisaalta taidan olla aivan liian kiltti... Ei ainakaan näytä siltä, että miehen uni häiriintyisi mitenkään, vaikka vauva jokeltelee kovaäänisesti vieressä! No, jos aikaiset aamut jatkuvat, taidan alkaa siirtyä arkenakin olohuoneen puolelle nukkumaan. Toistaiseksi olen jaksanut, kun saan nukkua vähintään yhden yön viikossa kunnolla. Tämä on kuitenkin ruhtinaallista verrattuna pikkuvauva-aikaan, jolloin neidin virkein ajanjakso oli klo 00-04!! Nyt neiti nukahtaa iltaisin klo 21, joten jos maltan mennä itsekin silloin nukkumaan, saan nukkua yhtäjaksoiset 8 tunnin yöunet. Olen erittäin iltavirkku ja aamu-uninen, joten helppoa tämä ei ole.

Vierailija
13/14 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin noudatetaan normaalisti tuota "nyt on yö"-juttua, mutta jos se ei vaan kerta kaikkiaan toimi (eli huuto yltyy hirveäksi), annan leluja sänkyyn. Ongelman nimi on kuitenkin se, että meidän vauva on tosi väsynyt jo ½h jälkeen jos noustaan ylös klo. 5.00. Joten lelut sänkyyn - tyyppi jaksaa valvoa ehkä 40min ja nukahtaa ihan itsekseen vielä tunniksi-pariksi. Kannattaa ainakin kokeilla!

Esikoisen päiväkotiryhmässä saa kyllä nukkua aamupäiväunia jos on tarvis - eikö kaikissa päiväkodeissa saa? Toisaalta päiväkodin säännölliset rytmit ja "ryhmäpaine" kyllä yleensä saavat lapsen kuin lapsen sopeutumaan päiväkodin tavoille. En ehkä turhaan huolisi siitä nykyisessä tilanteessasi. Eiköhän asiat lutviudu!

Voimia arkeen!

Vierailija
14/14 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meidän vuoden ikäisen lapsen kohdalla olen ainakin huomannut että jos päikkärit menee persiilleen, ei yökään suju hyvin. Kolmet päikkärit vuoden ikäiselle on jo aivan liikaa, ja kannattaa myöskin kiinnittää huomiota siihen mihin aikaan herää viimeisiltä (tai niiltä ainoilta) päiväunilta. Jos lapsi nukkuu päivällä liian usein tai liikaa, ei unta riitä enää yölle, tai sitten ei enää osaa nukkua pitkiä pätkiä kun päiväunet ovat monessa pätkässä. Näin siis meillä ihan oman kokemuksen perusteella, tietenkään se ei välttämättä päde kaikkiin lapsiin.

Meillä lapsi nukkuu päikkärit klo 12-14, joskus pidempään mutta en anna koskaan nukkua yli kolmeen, herääkin helposti kun pistää vähän valoa huoneeseen, oven auki yms. Jos nukkuu liian myöhään päiväunet, ei tietenkään ole illalla tarpeeksi väsynyt. Nukkumaan menee aina 19.30-20.00 välillä ja nukahtaa aivan heti, aamulla herää 7-8 välillä. Suosittelen teilläkin kokeilemaan aamun venytystä vähitellen, niin että menee myöhemmin päikkäreille eikä ehdottomasti enää iltapäivällä anna nukkua, auttaa lapsen väsymyksen yli, niin neuvolassakin suositellaan. Meillä lapsi jaksaa iltaan asti helposti vaikka heräisi jo klo 13 uniltaan, sitten nukkuu vaan vähän pidemmät yöunet yleensä. Tarkat nukkumaanmenoajat sekä päikkäreille että yöunille on pienille tärkeitä. Ja kun ei päivällä nuku liikaa, kyllä väsymys ajaa nukkumaan aamullakin pidempään!

Tämä siis vain oma kokemukseni, ei tietystikään toimi kaikilla! Tsemppiä teille!