Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harvat parisuhteessa elävät naiset ajavat autoa?

Vierailija
06.05.2008 |

Minä en millään ymmärrä, miksi niin monet naiset eivät aja autoa. Kun perhe on yhdessä ajelulla, niin 9/10 autossa kuskina on mies. Miksi halutaan ehdoin tahdoin heittäytyä miehen armoille niin, että jos mies ei ole ajokunnossa, niin perheen menot peruuntuu? Minusta naisten pitäisi säilyttää parisuhteessa sen verran itsenäisyyttä, että pystyvät tarvittaessa ajamaan esim. lapsen lääkäriin. Usein tällä palstalla törmää siihen, että nainen haluaa olla miehen armoilla, ja mielummin marttyyrina jäädään kotiin, kun " auto on miehen, eikä mulla edes ole ajokorttia" . Yhtä huono selitys on mielestäni se, että " mies on parempi ajamaan" . Epäilen, että harvoin näin on todellisuudessa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua siis hämmästyttää, että miten naiset, joilla on ajokortti, antavat ajotaidon ruostua. Minusta ajotaito on aikalailla perustaito, ja kyllähän se auto on monen Suomalaisen elämässä aika välttämätön, sillä aika harvalla on mökille julkinen yhteys. Lisäksi lapsien rahtaaminen julkisilla kysyy aikalailla hyvää stressinsietokykyä.

Minua ärsyttää yleistykset naiskuskeista, sillä useimmat naisten " virheistä" on vain kokemattomuuta, jota myös aloittelevat mieskuskit tekevät.

AP

eli eiköhän tuo ole lähinnä naisten virhe yleensä eikä vain parisuhteessa olevien naisten...

Vierailija
22/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mulla on epilepsia enkä saa ajaa. En oikeastaan ole pahoillani, sillä tällä tavoin en ainakaan aiheuta ilmastonmuutosta aamuruuhkassa. Kohtauksetkin on sen verran lieviä, etteivät nekään harmita, mutta ajaa ei siis tosiaan kuitenkaan saa.

Kyllä minä silti saan lapseni lääkäriin vietyä, enkä ole mitenkään miehen armoilla. Taksit on keksitty, ja kun en autoile, niin rahaakin säästyy niin paljon että voisin ajella taksilla vaikka viikoittain mummulaan ja harrastuksiin. Mutta toisaalta me myös asutaan kaupungissa, joten täällä pääsee bussilla ja fillarillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hieman eri asia ajella maaseudun rauhassa kuin yrittää väistellä sujuvasti Helsingin ydinkeskustan tietöitä.

Valitettavasti taajamassa ajamiseen vaaditaan nykyään ainakin täällä etelässä aimo annos röyhkeyttä ja sitä myös odotetaan kanssa-autoilijoilta. Karrikoidusti sanoen karu totuuushan on, että tajaamassa tupeksivat kuljettavat ovat pääsääntöisesti naisia. Useimmiten se mies on rohkeampi kuljettaja, joka on rutinoituneempi löytämään tiensä kapeisiin rakoihin...

... niin tietty kolikon toisella puolella ovatkin sitten ne tuontisaksalaisella kaahavat oman onnensa wannabe KimiRäikköset, jotka viisveisaavat muusta kuin oman työmatkansa sujumisesta.

Ylivarovaiset naiset ja ääriagressiiviset rasvatukat kun saisi jotenkin ratin äärestä pois, niin etelän liikennekulttuurikin tervehtyisi huomattavasti.

Vierailija
24/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua ärsyttää yleistykset naiskuskeista, sillä useimmat naisten " virheistä" on vain kokemattomuuta, jota myös aloittelevat mieskuskit tekevät.

Samahan se on mistä syystä naisten " huonompi" ajotaito johtuu. Naisautoilijoille ON keskimäärin hankalampaa vaikkapa peruuttaa parkkiin tai vaihtaa kaistaa vilkkaassa liikennevirrassa. Siis keskimäärin. Toisaalta naiset ajavat vähemmän vakavia kolareita, kun ovat varovaisempia ja niitä riskinottaja-machokuskeja on naisissa paljon vähemmän.

Suurimmaksi osaksi tuo törttöily johtunee juuri tuosta kokemuksen puutteesta, erot avaruudellisessa hahmottamisessa tms on varmasti pienempi tekijä.

Yleistäminen tietysti on perseestä aina yksilöstä puhuttaessa, ja tietysti kokeneita ja hyviä naiskuskejakin löytyy. Ja onnettoman huonoja mieskuskeja.

Vierailija
25/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin se on lähes aina mies, joka ajaa. Kyllä minä itsekin ajan, jos olen yksin liikkeellä, mutta jos yhdessä, niin mies ajaa. Miksikö? Koska'

- mies ajaa nopeammin, niin olemme nopeammin perillä

- en itse aja virheettömästi, enkä halua näyttää miehelle, kuinka paljon tössin liikenteessä

- minä joudun skarppaamaan, kun ajan. En pysty katsomaan samalla maisemia ja haluan myös niitä katsoa

- kun minä ajan, niin mies koko ajan siivoaa hanskalokeroa tai selaa papereita. Se hermostuttaa, kun hän kysyy, mikä tämä on ja mihin tämä on menossa

- en halua kuulla kritiikkiä miehen puolelta

- en kamalan hyvin aja ja puhu samaan aikaan. Siksi en mielelläni annan aina ajo-oikeuden toiselle osapuolelle.

No, tietty nämä asiat helpottaisivat, jos ajaisin enemmän. Ajan nykyään ehkä yhtenä päivänä viikossa.

Vierailija
26/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon että olen onnellinen kun joku muu ajaa välillä

Vierailija
27/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse pummia kyytejä keneltäkään eikä varsinkaan kavereilta, asumme Espoossa keskeisellä paikalla ja matkustan mielummin kävellen/pyöräillen/metrolla/ratikalla/bussilla ja näin matkustaa myös lapseni. Pidemmille matkoilla mies ajaa.

Toivottavasti tällainen elämäntapa yleistyy, niin ei tarvitsisi joka aamu ja iltapäivä länsiväylän olla täynnä yksinäisiä miehiä ja naisia rattien takana saastuttamassa, kun tärkeintähän on vaan se, että ei tarvitse astua bussiin, iik, siellähän voi olla vaikka muita ihmisiä!

Vierailija
28/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että jos esimerkiksi nainen tulee miestä hakemaan töistä niin nainen väistyy kuskin paikalta ja mies tulee ajamaan! Oletko muut huomanneet tälläistä ilmiöö? Mitä järkee?

Vierailija
29/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä nousee verenpaineet kattoon kun minä mennä hurruuttelen suht nopeusrajoitusten mukaan.

Ja yleensä kun lähdetään johonkin niin on aina kiirus. En kestä katsoa sitä kun toinen puhkuu vieressä ja kyttää kelloa. Ajelkoon itse niin pysyy rauhallisempana.

Ei mieskään mikään kauhea kaahari ole, mutta motarilla esim ajelee kyllä sen 130 km/h kun minä taas ajan 120 km/h.

Vierailija
30/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi lopettanut autoilun. Siis tästä nykyäitien sukupolvesta. Meidän vanhemmissamme on sellaisia naisia varmaankin enemmän.

Vierailija
31/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa pitkähkö puhelu kotimatkan aikana. Usein lasten kanssa päivän aikana jää puhelut vähän vähiin. Muussa tapauksessa minä kyllä pysyn ratin takana

Vierailija
32/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mies. Meillä minä ajan aina reilumpaa nopeutta, ja jos on kiire niin minä puhkun ja puhisen vieressä - ja pyydän päästä rattiin. Niin ja jos lipsahtaa liian ylinopeuden puolelle, niin kotihoidontuesta se sakko on huomattavasti pienempi ; )

Vierailija
33/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäin ja kun mies on vapaalla niin toki haluaa myös itse sillä ajella : ) Ajan paljon ja kaikki tietämäni naisetkin ajavat. Itseasiassa en tiedä ketään joka ei ajaisi! Missähän ap mahtaa asua : )

Vierailija
34/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä lapset lääkäriin viedä tarpeen tullessa.

Vierailija
35/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa lainataan anopilta/appiukolta jos tarvitaan, ja kun on laina-auto on mies aina ollut ajokunnossa. En koe kortittomana olevani mitenkään miehen armoilla, ehkä asia olisi toinen jos asuisi jossain jumalan selän takana jossa ei olisi julkista liikennettä. Ainakaan omia menoja ei kortittomuus ole koskaan haitannut.

Vierailija
36/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jos yhdessä ollaan liikkeellä niin mies ajaa, aina. Mutta itse kyllä ajan työmatkani, kuskaan lapsia, käyn autolla kaupassa jne joten en mitenkään ole miehen armoilla tässä(kään) suhteessa.

Vierailija
37/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään kuollakseni auton ratissa enkä hahmota tilanteita oikein- tästä syystä olen kolaroinut usein mikä ei tosiaankaan ole parantanut ajamiskammoa. Olen päättänyt, että miksi ihmeessä kiusata itseään kun ajamisesta ei tule yhtään mitään.

Vierailija
38/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän perheessä mies on ainoa ajokortillinen. Itse en osaa ajaa autoa, en ole koskaan opetellut enkä koskaan ole sen kokenut itsenäisyyttäni vähentävän :)

Liikkumaan pääsee muutenkin kuin omalla autolla, en ole koskaan ollut miehen enkä kavereiden kuljetusten varassa.

Vierailija
39/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ajaa päivittäin, ja mielellään sellaisissa paikoissa, missä kokee olonsa " turvalliseksi" , eli ei voi kolaroida! Eli ei suoraan minnekään parkkihalleihin tai moottoriteille, vaan harjoitelkaa sitä ajamista hiljaisilla teillä! Sillä tavalla se itsevarmuus ajamiseen kasvaa! Jos heti lähdette ruuhka-aikana jonnekin parkkihalliin, ja kolaroitte kokemattomuuttanne, niin ei ihme, että itseluottamus lähtee! Ajakaa ja ajakaa, mutta alkuun vain sellaisilla paikoilla, joissa riskit kolaroimiseen ym. autolla " mokaamiseen" ovat minimaaliset!

Vierailija
40/59 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin tehdään niin, että kun haen miestä jostain niin hän vaihtaa rattiin. Yleensä siksi, että inhoan keskustassa ajamista ja pysäköintiä, samoin pitkiä matkoja en jaksaisi ajaa kun olen selkävaivainen muutenkin. Ajan kuitenkin joka päivä itse (lapset päiväkotiin ja itse töihin).

Omasta mielestäni tämä on suurelta osin vain minun laiskuuttani, että en viitsi ajaa jos on muukin kuski :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi