No nyt riemu repeää palstalla: pitkään imetetyt lapset ovat älykkäämpiä! sanoo
tuore kansainvälinen tutkimus. Ainakin maikkarin nettisivuilla on selostettu tutkimuksen metodit ja tulokset.
Ilmankos meidän taapero on 2,5 v. iässä aivan Einstein. Oli täysimetyksessä puolivuotiaaksi ja viimeiset imut sai 1v4kk iässä.
Ollaan koko ajan ihmetelty kun on niin välkky jätkä.
Kommentit (40)
Kaikki varmaankin toivomme lapsillemme onnea, mutta ikävä kyllä siihen ei ole imetykseen liittyvää patenttikonstia, eikä onni myöskään kulje käsi kädessä tyhmyyden kanssa.
minua on imetetty vähän. Mikä minusta olisi tullutkaan jos olisi imetetty pitempään. Nyt olen vain johtotehtävissä oleva akateemisesti koulutettu nainen.
Lapsista esikoista ei ole imetetty kovin pitkään, joten hänen kohdalla voi tulevaisuuden luovuttaa. Luuseri, mikä luuseri. Pitää muistaakin pojalle heti sanoa kun herää, että toivo on menetetty.
Tyttöä taas imetin pitkään. Hänestä voi tulla vaikka mitä.
Kolmas, poikakuopus syntyi keskosena ja joutui olemaan nenämahaletkussa ensimäiset kuukaudet. Olisivat antaneet kuolla kun ei siitä mitään tule kun sitä ei imetetty lainkaan.
Vierailija:
Nyt olen vain johtotehtävissä oleva akateemisesti koulutettu nainen.
Jos osaat, joudut asiantuntijatehtäviin, jos et, joudut johtotehtäviin :)
Mulla on erityisen välkyt kaksoset ja eivät ole saaneet äidinmaitoa kun 7vk. Mitäs siihen sanot.
Itse olen vähemmän välkky ja sain äidinmaitoa aika hiton pitkään! ;)
Pitkään ja pelkästään äidinmaidolla ruokitut lapset ovat saaneet hyviä tuloksia älykkyyttä mittaavissa kokeissa, kertoo uusi kansainvälinen tutkimus.
Kanadalaiset ja valkovenäläiset tutkijat jakoivat noin 14 000 vauvaa sattumanvaraisesti kahteen ryhmään, joista toisen äitejä rohkaistiin imettämään pitkään valkovenäläisissä synnytyslaitoksissa. Toisen ryhmän äitejä ei innostettu imettämään erityistoimin. Lapsia seurattiin kuuden ja puolen vuoden ikään saakka.
Tutkijat havaitsivat, että kolmen kuukauden kuluttua rohkaisua saaneiden äitien lapsista noin kahta kolmasosaa imetettiin ja puolen vuoden iässä noin puolet lapsista eli yhä rintaruokinnalla. Toisen ryhmän vastaavat luvut olivat 60 prosenttia ja 36 prosenttia.
Älykkyystesteissä pitkään imetetyt lapset saivat viitisen prosenttia korkeampia tuloksia kuin toisen ryhmän lapset.
Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että aivot ja älykkyyden kehittyminen ovat hyötyneet imetyksestä. Tutkijat ovat yrittäneet päätellä, johtuuko tulos rintaruokinnasta vai rintaruokintaa suosivien äitien ja muiden äitien eroavuuksista. Tässä tutkimuksessa satunnaisella jakamisella pyrittiin poistamaan tuo seikka.
- Pitkään imettävät äidit ovat erilaisia, sanoo tohtori Michael Kramer McGillin yliopistosta Montrealista. Hän sanoo näiden äitien muun muassa viettävän enemmän aikaa lastensa kanssa.
Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee. - Se voi myös liittyä hormoneihin tai johonkin muuhun, jota on äidinmaidossa, hän jatkaa.
Aiempien tutkimusten mukaan imetetyillä lapsilla on muita vähemmän tartuntatauteja, ruoansulatusvaivoja, ihosairauksia, diabetesta ja lihavuutta.
Tutkimus tehtiin Valko-Venäjällä, koska Yhdysvalloissa ja Kanadassa oli juuri ryhdytty rohkaisemaan äitejä imetykseen.
(MTV3-STT-Reuters)
Vierailija:
Ilmankos älykkäimmät ihmiset on jostain muualta kuin Suomesta... Monissa maissa ei nimittäin imetetä lainkaan. Vain tollo voi pyöriskellä yhden ruokintatavan pauloissa.
kun edes " johtotehtävissä" toimiva nainen ei tajua, ettei yhden tai kahden tai edes koko suvun jäsenet ole mikään otos, jonka perusteella voi kumota tutkimustuloksia ;-)
Vierailija:
- Pitkään imettävät äidit ovat erilaisia, sanoo tohtori Michael Kramer McGillin yliopistosta Montrealista. Hän sanoo näiden äitien muun muassa viettävän enemmän aikaa lastensa kanssa.
Tapa, jolla rintaruokinta tekee lapsista älykkäämpiä, on Kramerin mukaan edelleen epäselvä. - Se voi johtua siitä, että kun imetys kestää, äiti on enemmän vauvansa kanssa, juttelee ja hellittelee vauvaansa enemmän, hän arvelee. - Se voi myös liittyä hormoneihin tai johonkin muuhun, jota on äidinmaidossa, hän jatkaa.
imettäjille. Sen sijaan varmaan montaa laiminlyötyä lasta ei ole ruokittu ja hoivattu riittävästi. Laiminlyöjien porukkaan tuskin kuuluu imettäjiä. Vaan uskokaa mitä tahdotte.
ymmärrä mitä TUTKIMUS on.
Mä arvasin että tähän tulee näitä ihkuja argumenttejä " mä oon proffa vaikka ei imetetty laisinkaan ja siskoni on deeku ku imetettiin 3 vuotiaaksi asti" Huoh
Mun oma tyttö sen sijaan sai äidinmaitoa (pullosta) vaan 5 viikkoa ja on fiksu ku mikä.
ja kun koulutus ja sitä kautta menestys testeissä periytyy, ovat imetetyt lapset KESKIMÄÄRIN älykkäämpiä.
Vähän sama ilmiö kuin tämä klassinen jäätelön syönti joka lisää hukkumiskuolemia.
Vierailija:
7 et voi kovin älykäs olla jos et
Mä arvasin että tähän tulee näitä ihkuja argumenttejä " mä oon proffa vaikka ei imetetty laisinkaan ja siskoni on deeku ku imetettiin 3 vuotiaaksi asti" Huoh
läheisyydellä rinnan ja pullon välillä? Vaikuttaako se sitten älykkyyteen, on kokonaan toinen juttu.
Tuossa tutkimuksessakin varovaisesti vihjailtiin äitien välisiin eroihin.
Vierailija:
Vierailija:
7 et voi kovin älykäs olla jos et
yllä. Toisekseen ei näytä sosiaalinen älykkyyskään olevan osalla imetyspauhaajista kovin korkealla tasolla.
Vierailija:
Minua ei ole imetetty kuin alle viikkoa, äo yli Mensan rajojen, tohtorin tutkinto ja tietysti ne kuusi ällää.
Vierailija:
Höpö, höpö, 26. Huomaa, että et tunne akateemista maailmaa.
...ja ihan yliopistossa!
oli yksittäistapauksissa käynyt miten hyvänsä!
On oikeasti aika huolestuttavaa jos Suomen yliopistojärjestelmästä pystyy soluttautumaan läpi ymmärtämättä näin yksinkertaista asiaa.
että jos oikein ronskisti yleistetään sivistyneemmät/valveutuneemmat ihmiset on juuri niitä jotka haluaa imettää ja siten niiden vauvoilla on jo muutenkin älykkäämmän geenit... ja vanhemmat panostaa enemmän lasten koulutukseen ja virikkeisiin ja terveelliseen ruokavalioon jne.
Jos ois tutkittu identtisiä kaksosia joista toista imetetty ja toista ei mutta muuten ihan sama kasvatus, oiskohan eroa? En usko.
Olen kuullut vastaavasta tutkimuksesta jossa sanottiin että tupakoivien äitien lapset on muistaakseni 15 pointsiä vähemmän älykkäitä kuin tupakoimattomien - mutta se ero on varmaan jo geeniperimässä, tyhmemmät tupakoi enemmän.
Jos joku uskaltais niin epäkorrektisti tutkia, niin varmasti joku tutkimus todistais että rikkaiden lapset on älykkäämpiä kuin tukien varassa olevien, jos katsotaan isoa ryhmää. Se ei silti tarkota että rahalla tulis viisaaksi, tai että rahojen vähentyessä järkikin vähenis.