Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihania ruokamuistoja lapsuusvuosilta?

Vierailija
04.05.2008 |

Ei ole tainnut pitkään aikaan olla tätä galluppia. Eli nyt niitä mukavia ruokaan liittyviä muistoja jakoon!

Itselläni parhaat muistot liittyy enemmän tai vähemmän mummolaan, johtuu ehkä siitä, että siellä vietin tosi paljon aikaa alle kouluikäisenä.

1. mummon keittämä makaronivelli. Voi veljet, se oli hyvää! Aamulla kun heräsin, mummo oli jo keittänyt vellin valmiiksi. Sula voi maistui taivaalliselta kuumassa vellissä!!

2. picnic mummolan lähimetsään, varmaan paikka näkyi pihaankin, mutta pienelle ihmiselle suuri elämys. Voipaperiin käärityt ruisleipäpalat, vohvelinmuruja (silloin myytiin isoissa pusseissa) ja mehupullo..

3. ruispiparien leivonta mummon kanssa. Joka joulu ja varmaan muulloinkin leivottiin pipareita, enkä kenenkään muun kuin mummoni tiedä leiponeen ruispipareita. Äiti ei koskaan leiponut kanssani yhtään mitään.

4. raparperikiisseli, taas mummolassa. Heinäsopaksi me sitä kutsuttiin. Hyvää, hyvää, hyvää!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin kouluruokalassa lautaselleni, jotta sain lopettaa ja jättää syömättä.

Vierailija
2/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on varmasti se, että kotona syötiin joka päivä, mutta mummolassa harvemmin. Mummolan ehdoton ykkönen oli raparperikiisseli, nam! Ihana kesän maku, josta omat lapseni eivät valitettavasti välitä. Toinen ihana makuelämys oli ukin tekemä kalakukko, aivan ihanaa! kolmas erityisesti mieleen jäänyt ruoka oli kalatahna, jota levitettiin leivän päälle sulatejuuston tapaan. Tahna oli tehty muistaakseni pääasiassa hauesta. Enpä ole sitä saanut ukin kuoleman jälkeen. Harmi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee esittää toivomus joku kerta kylään mennessä.. =D

Ja mummien (kaksi) ruoat ovat olleet ihan taivaallisen hyviä aina! Miksi itse ei osaa tehd niin hyvää??? =O

Vierailija
4/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Papan itse pyytämät ja keittämät ahvenet ja muikut. Näitä on iso ikävä. Ja niin on itse pappaakin, joka nyt on ollut kuolleena kymmenen vuotta.

2. Mummon makaroonivelli. Se oli aina tosi sellaista sakeaa ja voimaista. Luultavasti mummo laittoikin sinne aimoannoksen ehtaa voita.

3. Äidin mustikkapiirakka, jonka reseptin hän on itsekin unohtanut jo vuosikausia sitten. Kerran pääsin itse aika lähelle, mutta koska en ikinä kirjoita kokeilemiani suhteita ylös, en jälkikäteen osaa sanoa, mikä sen eron tekee.

4. Mummon kampanisut.

5. Mummon riisipuuro ja mansikkakiisseli. Itse en malta keitellä riisipuuroa niin kauan, että siitä tulisi sellaista tosi pehmeää ja samettista.

6. Lapsuuskesien grillatut kanankoivat. En tiedä, mistä (teho?)kasvatuksesta johtuu, mutta yksinkertaisesti kana ei enää maistu yhtä hyvältä kuin silloin lähes 30 vuotta sitten...

Vierailija
5/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oksensin kouluruokalassa lautaselleni, jotta sain lopettaa ja jättää syömättä.

Vierailija
6/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastin pienenä osso buccoja. Äiti niitä teki. Ja pannupullaa, nam!

Mummon luona parasta oli, kun paistoi mun toisen mummon mökillä onkimat kalat oikein kunnon voissa.

Ja toinen mummo (se mökin omistava) oli aivan loistava tekemään ruokaa, mut yksi missä se erinomaisuus paljastui oli ehdottomasti mökki. Miten joku sai niin loistavia ruokia aikaiseksi mökillä? No salaisuus oli varmaan se, että rahasta ei ollut pulaa, joten käytettiin tosi hyviä raaka-aineita. Mut kaikista italianpadoista yms. mummoni viritti tosi hyviä mökkiversioita, jotka hautui uunissa juuston kanssa ihan mielettömän hyviksi.

Makaronivelliä en ole lapsuudessani saanut, mutta itse aikuisena tehnyt ja hyvää on ollut. Samoin kokkailen aika paljon muutenkin noita 70-luvun ruokia, kuten tillilihaa, kanaviilokkia yms.

Niin ja sitten muistan lapsuudestani Stockan omamarinoimat lampaankyljykset. Ne oli ihan törkeän hyviä. Meillä ei koskaan ollut varaa ostaa niitä paljon, mutta sitten loppu paistinpannusta syötiinkin kastamalla siihen marinadiin ruisleivänpaloja, nam.

Vierailija
7/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös äidin lasagne ja isän graavi lohi ovat vieläkin suurta herkkua.

Vierailija
8/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin äiden leipomat karjalanpiirakat suoraan uunista tulleina voin kanssa. Ja itse sain tietenkin olla hommassa mukana ja opetella piirakoiden rypyttämistä.

Ruispuuro voisilmällä kuului myös äidin laittamiin herkkuihin lapsuudessa.

Oli myös kivaa kun sai isän kanssa tehdä pellillisen lämpimiä voileipiä iltapalaksi. Tämä oli niitä harvinaisempia ruokia kun muuten se 70-lukulaisen lapsen perusruoka oli sitä keitetty peruna+kastike-linjaa...

Vierailija
9/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon karjalanpiirakat.

Vierailija
10/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunakukko, marjakiisseli. -60 -luvulla lapset joi jo aika pienenä kahvia, mihin laitettiin pullamössöä, tosi hyvää! Mummon luona kahviin sai laittaa kermaa, sekin maistui...

Vierailija
11/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Äidin tekemä sitruunakiisseli kermavaahdon kanssa. Ihanaa...

2. Korvapuustit, kotona leivotut. Nam.

3. Piparkakkutaikina:-) Siihen olen ihan hulluna vieläkin.

Vierailija
12/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-viiden markan irtokarkkipussi kerran viikossa

-mummolan aamupalat(tee maistui mökillä ja mummolassa aina parhaimmalle), aamupalalla oli yleensä karjalanpiirakoita, hyvää leikkelettä jne. Ihania voileipiä.

-mummon leipäkeitto(eli mannapuuro).

-mummon lihapullakastike ja perunat, nimenomaan mökillä tehtynä

-äitini omatekemä pizza

Vierailija
13/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a vot!

Vierailija
14/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi hän opetti myös minut tekemään niitä ja olen ihastuttanut niillä seurustelukumppanin jos toisenkin ja nyt omat lapset.

Vierailija
15/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mummun tekemät kaalikääryleet. Koulussa on ollut pari kertaa kaalikääryleitä myös (eivät läheskään yhtä hyviä), mutta muiden tekemänä en ole kääryleitä päässyt maistamaan.

2. Mummin laittoi kalat. Lahnaa, kuhaa, haukea, kampelaa.. setä kalasti ja mummi valmisti.

3. Äidin tekemä mannapuuro ja mansikkakiisseli. Itse teen lapsille joskus mannapuuroa mutta siihen tulee joka kerta paakkuja..

Vierailija
16/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

6. Lapsuuskesien grillatut kanankoivat. En tiedä, mistä (teho?)kasvatuksesta johtuu, mutta yksinkertaisesti kana ei enää maistu yhtä hyvältä kuin silloin lähes 30 vuotta sitten...

Vierailija
17/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon puolukkapuuro ja kalakukko.

Isotädin letut kera itsetehdyn mansikkahillon.

Vierailija
18/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
19/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/21 |
04.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo oli P-karjalasta, joten ne karjalanpiirakat oli tietysti melkein jokaviikkoinen herkku. Me mentiin aina sinne lauantaina saunaan, ja siellä oli aina kukkoa iltaruoaksi, ja kuoren päälle laitettiin paljon voita. Ihan taivaallista.

Sitten kaikki mummon liharuoat oli tosi hyviä, en tiedä miten se aina sai lihan niin mureaksi ja maukkaaksi. Ja se oli aina sopivan suolaista. Nykyään ei suolaa ja voita niin surutta käytetä ruoanlaitossa, joten ei ne ruoat maistu samalta enää.

Nyt kun muistelen, niin ihan kaikki oli ihanaa, lihapullat, karjalanpaisti, maksapihvit, paistettu kala, uunilohi, pihvit... Mummo ja ukki olivat kovia lihansyöjiä, aina oli ruoalla kunnon lihaa.

Ja mummo aina laittoi ripotteli sokeria tomaateille ja kurkulle. Lapsena se oli hyvää. Ja kiisselit ja kakut. Mun mummo oli aika virtuoosi kokki nyt ajatellen, se pyöräytti tarjottavat isompiinkin juhliin.

Ne mummot kyllä osasi... :)