Olenko AINOA, joka ei yritä eikä edes pahemmin halua ruskettua?
Minusta on käsittämätöntä, että vielä vuonna 2008 niin monet ihannoivat voimakasta rusketusta. Omasta terveydestä viis. Kuuntelin juuri salilla, kun kaksi naista ihasteli kolmannen Thaimaasta haettua rusketusta. Tämä kolmas, erittäin ruskettunut nainen kertoi menevänsä solariumiin, koska väri on jo haalistunut liikaa! :o
Mitä nyt on vakava terveysriski, niin auringonotto myös vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Mikäpä sen rupsahtaneemman näköistä kuin ryppyiseksi grillattu ruskea iho. Minä SUOJAAN ihoani, en grillaa sitä. Totta kai kesän mittaan väriä tarttuu jonkin verran, mutta minusta vaalea iho on kaunis.
Mikä kummallisinta, ihmiset naureskelevat periaattelleni avoimesti, jotkut jopa pilkkaavat vaaleuttani kesäisin.
??
Kommentit (27)
En ymmärrä miksi pitäisi kärventää itsensä pavuksi, mutta en sitäkään että ollaan yhtä vaaleita kun kalkkilaivan kapteeni...
Suomen kesä on lyhyt (ja usein sateinen!;) joten kannattaa auringosta nauttia. En tarkoita sitä että maataan joka päivä auringossa monta tuntia... Mutta normalit ihmiset varmaankin viettävät aikaansa päivittäin pihalla --> väkisinkin saavat hiukan väriä pintaan.
Tyyliin kun käy lenkillä, kävelee kauppaan, pesee mattoja, pulahtaa järvessä uimassa, leikkaa nurmikon jne. jne. Eli uskoisin että jokainen hiukan päivettyy (terveellä tavalla) joka kesä, vaikka ei erityisesti " makaisi" auringossa.
taida rusketus oikeasti vanhentaa, toki melanoomaa pitää varoa.
Vanhenemiseen vaikuttaa kyseisen naisen kohdalla mm. liikunnan puute, huono ruokavalio, huono terveydenhoito yms.
päivettyminen riippuu ihan ihotyypistä, itse en rusketu ollenkaan vaikka olisin koko kesän 24/7 auringossa. Pisamia tulee ja palan helposti, mutta rusketusta ei tule vaikka yrittäisin
Vierailija:
En ymmärrä miksi pitäisi kärventää itsensä pavuksi, mutta en sitäkään että ollaan yhtä vaaleita kun kalkkilaivan kapteeni...
Suomen kesä on lyhyt (ja usein sateinen!;) joten kannattaa auringosta nauttia. En tarkoita sitä että maataan joka päivä auringossa monta tuntia... Mutta normalit ihmiset varmaankin viettävät aikaansa päivittäin pihalla --> väkisinkin saavat hiukan väriä pintaan.
Tyyliin kun käy lenkillä, kävelee kauppaan, pesee mattoja, pulahtaa järvessä uimassa, leikkaa nurmikon jne. jne. Eli uskoisin että jokainen hiukan päivettyy (terveellä tavalla) joka kesä, vaikka ei erityisesti " makaisi" auringossa.
1 Erittäin herkkä, hyvin
vaalea iho, joka palaa,
ei rusketu
2 Herkkä, vaalea iho, palaa
usein, ruskettuu joskus
3 Normaali iho, tummanvaalea
palaa joskus, ruskettuu
kohtalaisesti
4 Vahva, ruskeahko iho, palaa
harvoin, ruskettuu aina
Tuossa on ihotyypit, suurin osa suomalaisista on tyyppiä kolme, kakksosta myös moni, ykkönen ja nelonen harvinaisia suomalaisilla.
Minua kun pilkataan, jos olen ruskettunut. Muut eivät voi käsittää, että minulla vaan sattuu olemaan hyvin vähän pigmenttiä. Jos erehdyn mainitsemaan iloisena, että olen saanut väriä, niin tuodaan se oma paljon ruskeampi käsivarsi siihen viereen ja toitotetaan kuin itsestäänselvyytenä jollekin sairaalle, että ethän sinä mitään ruskettunut ole. Ja saatetaan nauraa päälle. Mielummin sitten olen suosiolla vitivalkoinen.
Ei aurinkoa tarvitse täysin vältellä, vain palamista. Ihotautiriski kasvaa nimenomaan aina ihon palaessa. Aurinko on monen iholle jopa hyväksi esim. atoopikot ja myös auringon d-vitamiinia tarvitaan.