Kuittaillaanko muille lasten vaatteista?
kommenttia on tullut tytön aurinkolaseista, useamman kerran viikossa joku kommentoi niitä. 99% kommentit on positiivisia tyyliin "onpas hienot lasit", mutta on niitä jokunen kommentoinut "diivailuksikin". Yllättävän harva tuntuu ymmärtävän että lapsellakin aurinkolasien tarkoitus on suojata silmiä UV-säteilyn haitoilta, eikä kyseessä siis ole mikään diivailu todellakaan.
Kommentit (15)
Mutta kohdallani kommentointi on lähinnä ollut kavereiden ja sukulaisten hyvänsuopaa kuittailua, jota lähipiirissä muutenkin harrastetaan paljon. Kuittailun lisäksi lapsemme vaatteita toki myös aidosti ihastellaan ja moni kyselee myös, mistä ostamiani vaatteita saa ym. Mutta kyllä sitä piruiluakin tulee. Tätä en sinänsä pistä pahaksi, koska omalla kohdallani lastenvaateintoilu on omasta mielestänikin suhteellisen pinnallista ja turhamaista touhua. Itselleni tämä kuitenkin on kaikesta huolimatta kiva ja rentouttava harrastus, joten en ole aikeissa vähentää touhottamistani!
Eri asia on tietysti, jos kuittailu on tuon tyylistä, mitä kuvailit. En ainakaan omalta kohdaltani todellakaan allekirjoita sitä, että lastenvaatteisiin panostaminen liittyisi jotenkin ihmisten arvottamiseen suuntaan tai toiseen. Mutta tuostahan voisi kyllä saada mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi vaikka hiekkalaatikolla :)
En tieda johtuuko se ulkomailla asumisesta, mutta Minni saa aina paljon kehuja vaatteistaan. Negatiivisiin kommentteihin olen tormannyt ainostaan Suomalaisissa nettikeskusteluissa. Minulta monet Minnin " kavereiden" aidit ovat kyselleet lastenvaatevinkkeja ja usein haluavat ostaa samoja omalle tyttarelleen. Hyvin mielellani anna vinkkeja, koska monet haluavat pukea lapsensa kauniisti ja kaytannollisesti, mutta heilla ei riita aika eika kiinnostus asiaan :) Annan muuten myos anopille vinkkeja haalareista ja sisavaatteista isommille pojille ja ne vinkit ovat taysin peraisin talta palstalta!
Hermostuisin toki, jos Minnin pukeutumista arvosteltaisiin. Se olisi todella epakohteliasta, enhan minakaan kommentoi muiden aikuisten tai lasten pukeutumista.
-m
Kyllähän minäkin tykkään lapseni nätisti pukea. Ei vaan nuo poikaset ole äitin kanssa aina samoilla linjoilla vaatteissa. Enkä kyllä oikeasti ehdikään aina miettiä kaupassa tai kirpparilla että sointuuko tää nyt johonkin. Hyvä kun jonkun löytää minkä ukot suostuvat päällensä laittamaan. Sen mitä olen seurannut ja äitejä tunnen niin oikeasti suurin osa äideistä e i ole niin tarkka näistä vaatteista.
Mulla on kolme poikaa ja nyt olis tyttö tulossa. Huomaan itsessäni selkeästi sen että paljon tarkemmin olen nyt ostanut esim. vauvan vaatteita tällä tulokkaalle. Mikä tahansa ei käykään.
Mutta mua ei todellakaan haittaa äidit jotka haluavat lapsensa sävysävyyn pukea ja muutoin miettivät tarkkaan vaatteet. Harrastus kai jonkinlainen sekin.
Mä olen vasta viimeisen puolen vuoden aikana hurahtanut täysillä noihin lastenvaatteisiin, poika täyttää kesällä 2 vuotta. Vaatteiden ei tosiaankaan tarvitse olla maailman kalleimmat (no ei kotiäitinä pystyisikään), mutta puhtaat, siistit ja toisiinsa sopivat :) Mun oma äitini ei ymmärrä ollenkaan, monet kaverit vaan katselevat " jaa" kun esittelen jotain ihania löytöjäni :) Suoraan ei kukaan ole vielä mitään sanonut...
Kyllä usein jaksetaan " päivitellä" sitä kuinka jaksan pukea lapseni sävy sävyyn. En kyllä edes ymmärrä mikä vaiva siitä muka on!!? Meillä on tärkeää että myös tutti sopii asuun ;)
Minä en ole koskaan kuullut keneltäkään muuta kun positiivista " kuittailua" , kehuja kauniista vaatteista. Ehkä jotkut pitävät sisällään negatiiviset kommentit (niinkun en minäkään hauku kenenkään vaatehankintoja/valintoja)..
Vaivaantuneeksi kommenteista kyllä tulee! Esim miehen sisko useinkin toteaa, että " ai kun ihana mekko, onko sulla taas uusi?" =D Tytöllä kun on noita vaatteita kaappi väärällään ja hankin usein uusia, tosin myös myyn vanhoja pois samalla! Vaatteiden vaihtuvuus on tytön kaapissa suuri!
Ekaluokkalaisella pojalla taas useinkin käytetään vaatetta niin pitkään kun se näyttää siistiltä ja kivalta.. sitten heitän roskiin (olen joskus myynytkin jos oikein siisti) ja ostan uusia.
Vauvalle (poika) ei viitsi säilöä, kun pojilla ikäeroa on kuitenkin 7,5 vuotta. =)
Nyt eksyin ehkä hieman asiasta... mutta kuitenkin! =D
hieman eri vivahteilla, mutta yritän välttää ottamasta kommentteja " kuittailuna" . Huomaan itsekin olevani välillä aika huvittava penkoessani lasten sukkakoreja hullun lailla löytääkseni asuun parhaiten sopivat...samalla olisi tuhat tärkeämpää asiaakin hoidettavana.
Yhtä kaikki, ympäristön värit ovat minulle tärkeitä. Haluan pitää pukeutumisasiat harmoniassa, kun jokapäiväinen elämä on välillä yksi suuri kaaos. Hoidan itse lapseni ja minusta on mukavaa katsella heitä sävy-sävyyn puettuina ja muutenkin siisteissä vaatteissa.
Miehenikin pyytää aina minua valitsemaan itselleen yhteensopivat paidat ja housut. Varmasti sen vuoksi, että on itse saanut asuvalinnoista kehuja. Hän on iloinen ja ylpeä, että jaksan pukea lapsemme nätisti.
Mitä muiden pukeutumiseen ja tyyliin tulee, se on minulle yhdentekevää. Varon kommentoimasta asioita,jotka eivät minulle kuulu. Joskus kyllä ihastelen ääneen toisten lasten ihania vaatteita ja pukeutumistyylejä - koska rakastan kauniita lastenvaatteita ja näkisin niitä mielelläni puiston täydeltä.
Voi, on aivan ihanaa katsella lapsia, jotka on kauniisti puettu. Vaatteen merkilla ja hinnalla ei ole mitaan valia.
Eli, ala valita tyhmista kommenteista, siella on takana kuitenkin joku syy... kateus, ei ole rahaa itse tehda samaa.. en tieda.
Mina puen meidan neidin tarkasti, vaatteet ovat hyvin eri hintaisia. En myoskaan anna kulkea likaisissa vaatteissa, eli vaihdan kylla likaisen t-paidan heti puhtaaseen.
Ja, asumme Aasiassa, taalla on paljon suomalaisia lapsineen. Viime jouluna joulukirkossa katsoin naita suomalaisia lapsia ja ajatuksissani vertasin paikallisiin. En voinut kasittaa, miten huonosti lapset oli puettu tuollaiseen tilaisuuteen, likaisia todella kuluneita vaatteita paalla. Paikalliset lapset on puettu paljon paremmin. Ja, suomalaisilla vanhemmilla varmasti enemman varaa ostaa niita vaatteita, ja viela takalaisilla hinnoilla.
En voinut ymmartaa siina tilanteessa. Ymmarran sen, etta jotkut ei valita, sopiiko housut ja paita yhteen, mutta en voi ymmartaa hyvin kuluneita ja likaisia vaatteita tuollaisessa tilaisuudessa. Pihaleikit on ihan eri asia.
Kiinnostavia vastauksia olen taas saanut. En ole päässyt kommentoimaan, kun joko sivusto ei toimi tai en ole kotona. Mukava kuitenkin kuulla, että vastaavia kokemuksia ei juuri muilla ole.
Mietiskelin tuota edellisen kirjoittajan kateusjuttua. Kieltämättä lapsilla on yleensä uutena ostetut vaatteet. Tämä johtuu siitä, että emme saa ostettua/lahjaksi keneltäkään käytettyjä. Kirppareilla käyn, mutta niitä ei täällä paljoa ole ja tarjonta on mitä on. Huutonetistä olen ostanut, mutta viime aikoina olen tuntenut oloni lähinnä huijatuksia. Tästä saattaa tulla se mielikuva, että meille ei käytetty kelpaa vaikka kelpaisi oikein hyvin.
(Kirjoitus jää taas kesken, kun perheen pienimmät tarvitsevat taas huoltoa.)
...Aika monta kertaa olen saanut kuulla komentteja tyyliin: " Mitä järkeä on maksaa muksun kengistä niin paljon, kun ne mahtuu vaan niin vähän aikaa" tai " Miksi ihmeessä sinä maksat talvihaalarista 100 euroa, vaikka niitä saa prismasta kahdella kympillä?"
Minusta tuntuu, että tällaisella pienellä paikkakunnalla jotenkin helposti pistää silmään, jos lapset ovat hyvin puettuja. Tarkoitan tuolla hyvin puetulla siis puhtaisiin, ehjiin ja väreiltään yhteen sopiviin vaatteisiin pukemista. Hinnalla ei niinkään väliä. Anoppini varsinkin on aina sitä mieltä, että lapsillamme on liian hyvät vaatteet. Jos esimerkiksi haalari on puhdas ja siinä on oikean väriset asusteet, se on heti joko tosi kallis tai liian hieno. Joka kerta lasten mennessä mummolassa ulos kuuluu anoppini suusta, että eikös nuo vaatteet nyt ole vähän liian hyvät ulos? Minun mieletäni taas ei olisi kovin paljoa järkeä ostaa lapsille hyviä ulkovaatteita ja sitten roikottaa niitä naulakossa.
Ihan sama juttu on siis sisävaatteiden kanssa. Tuon tuostakin täytyy oll a puolustelemassa ja selittelemässä, että minkä vuoksi lapsellamme on taas niin kivat ja uudet vaatteet. Monet tuntuvat jotenkin jopa kuvittelevan, että nätit vaatteet hidastavat leikkejä. Yksi tuttumme jopa kerran sanoi, että eikö lapsella ole silloin liian paljon vaatteitta, jos niistä jää käytön jälkeen myyntiin asti!!!!! Ehkäpä minulla on vaan harvinaisen juntteja sukulaisia ja tuttuja :)
No, onneksi monet myös ihastelevat nätisti puettuja tyttöjämme.
välillä huvittaa, välillä ihan ärsyttääkin :/
Mulla kolme lasta, neljättä odotan ;)
Esikoinen oli pitkään ainokainen, ja sen näki kyllä vaatemäärästä ;)
Turhamainen äiti osti tyttärelleen vaatetta jos toista ;)
Mikäs sen ihanampaa olikaan, kun pukea tyttö hiusnipsuja myöten sävysävyyn.
Kaksi seuraavaa ovat poikia, pienellä ikäerolla (isolla ikäerolla siskoonsa).
Olen tykännyt pukea poikiamme samanlaisiin/samansävyisiin vaatteisiin, niin että vaatteet sointuvat keskenänsä (per poika) & yhdessä, niin että veljekset sointuvat " yhteen" ;)
Monet ihastelevat, että " ihana kun jaksat nähdä vaivaa pukeutumisen eteen" , mutta monet sanovat kommenttejaan nälvivään tyyliin, ikäänkuin tuo olisi elämää suurempi asia mulle :/
Toki pidän huolen lasteni henkisestä yms. hyvinvoinnistakin, eli eivät nuo muut tärkeät seikat jää pukeutumisen " varjoon" .
Ja noita väri-ihmettelyitä tulee myös...
meidän pojat tykkäävät " joulunpunaisesta" , mitä esim. anoppini ei ymmärrä pojilla oikein ollenkaan ;O
Säälien kommentoi kuopukselle ostamiani punaisia kumppareita, mitä tuo pienimies suorastaan rakasti.
Ja anoppini mielestä mä _asun_ vaatekaupoilla, ja kommentoi välillä tosi rumasti tapaani toimia :/
Eipä ole hänen pussistaan pois, en siis ymmärrä miksi marisee :/
Ja tuleepa anopistani mieleen taannoinen joulu, kun olimme menossa heille jouluaattona kylään, juhlavasti pukeutuneina (kuten mielestäni jouluna tehdään, etenkin vierailulle mentäessä)..
kommentoi heti ovella, että " minne linnanjuhliin olette oikein menossa?" ;O
Emmekä missään iltapuvuissa olleet sentään, vaan normaaleissa siisteissä juhlavaatteissa.
Olen katsonut poikiemme päiväkodilla vähän " kauhulla" , etenkin juhlissa, miten ihmiset tulevat verkkareissaan, collegepuvuissaan ym. arkivaatteissaan juhliin...en voi kuin ihmetellä :/
Jokainen tyylillään, mutta mielestäni pukeutuminen (ja nimenomaan tilanteenmukainen semmoinen, eli ei " alipukeutuminen" tai " ylipukeutuminen" ) viestii ihmisestä _hyvinkin paljon_, ja osoittaa joko arvostusta juhlia kohtaan, tai välinpitämättömyyttä tilaisuutta kohtaan.
Ymmärrän sen, ettei kaikilla ole varaa pukeutua merkkivaatteisiin (emmekä mekään niitä _aina_ suosi), mutta...edukkaastikin saa (vaikka käytettynä, alesta, tms.) siistejä vaatteita.
Ja puhtaus on aina kaiken a ja o, ei maksa paljoa, mutta kertoo sekin ihmisestä _älyttömän paljon_.
Mielenkiintoinen keskustelu ;)
P.S. Ja tunnustan, kyllä meilläkin oli tuttirepertuaaria sen sadan sävyä :D eli sävy sävyyn tuttikin, vaan meillä ei _nyt_ tutti-ikäistä oo, syksyllä kenties on, ja erisävyisiä tutteja on jo kaapissa odottamassa ;)
Ainoastaan tässä omassa pihapiirissä muutama äiti on kommentoinut tyyliin:" pitääkö kaiken olla aina sävy-sävyyn" ?? Jaa-a,eipä tuo nyt niin vaikeaa ole pukea sävy-sävyyn jos kaapista löytyy tiettyä värimaailmaa ;) Sukulaisilta- ja päiväkodista on tullut pelkästään positiivista kommenttia.
Anopin mielestä mun ei tarvitsisi ostaa lapsilleni vaatteita ollenkaan, koska hän on säästänyt serkkujen 13-15 v vanhoja vaatteita. Mulle vaatteet ovat vaan niin tärkeitä, että en voi sietää sitä, että lapseni kulkevat aivan pois muodista olevissa vaatteissa, mitkä aikanaankaan eivät ole olleet kovinkaan tyylikkkäitä, vaan kirjavia markettivaatteita ja venäläistyylisiä rimpsumekkoja. Lisäksi 2 lapsen käytön jälkeen ne ovat jo luvalla sanoen aika kulahtaneita! Tilannetta ei helpota yhtään se, että ostan itse paljon kirpparilta vaatteita, jotka ovat vieraiden ihmisten vanhoja. Mulla nyt ei vaan valitettavasti ole tunnesiteitä anopin toisten lastenlastensa vaatteisiin ja puen lapseni mieluummin kirpparilta ostettuun uudenveroiseen 1-2 vuotta vanhaan vaatteeseen, jonka saa parilla eurolla.
Oma äitini taas päivittelee lasten kalliita kenkiä ja ulkovaatteita. Minä taas ajattelen lasten parasta. Lapsethan viettävät kuitenkin paljon aikaa ulkona vaikka minkälaisissa olosuhteissa.
että aina pitäisi olla kauheesti kasvuvaaraa. Tyyliin ostaa kevällä kesäsandaalit 3 numeroa liian isot ja ovat sitten just sopivat tammikuussa. Mitä järkeä siinäkin sitten on ?!?! Sehän vasta mielestäni on rahan tuhlausta ostaa vaatteita jotka ei koskaan ole sopivia silloin kuin niitä kuuluisi pitää.
Olen myös huomannut että pienellä paikkakunnalla kaikki mitä ei ole ostettu paikallisesta tarjoustalosta huomataan ja on sitten niin erikoista.
Olen parinkin tuttavan kohdalla huomannut, että kiinnostukseni lastenvaatteita kohtaan aiheuttaa heille hieman närästystä. Toiselta tulee kuittailua siitä, että olen muka niin tarkka lasten vaatteista. Toinen taas on sitä mieltä, että vaatteista kiinnostuneet kuvittelevat olevansa muita parempia. Appeni oli kerran miehelle todennut, että he eivät koskaan ole pukeneet omaa lastaan niin hyvin kuin me omamme.
Minun on noita kommentteja vaikea niellä. Toki katson aamulla, että paita ja housut sopivat väriensä puolesta toisiinsa. Varmistan myös, että jos housuissa on kuvioita niin paita on lähes yksivärinen ja päin vastoin. Katson myös kaupassa tai kirpparilla, että ostamaani vaatteeseen on sopiva pari jo olemassaolevissa vaatteissa tai sitten ostan sopivan parin samalla kertaa. Luulisin kuitenkin, että enemmistö äideistä tekee näin.
Oletteko te muut vaatteista kiinnostuneet äidit huomanneet samaa kommentointia ja miten olette tilanteista selvinneet?