Varhaisultra ja alkion koko??
Meidän vauva oli kans eka ultrassa pieni vastaten rv 6+4 vaikka meneillään oli jo rv 7+2. Hedelmöitysajankohta tiedettiin tarkalleen koska vauva IVF-alkuinen. rv 9+3 ultrassa oli sitten jo ihan viikkojansa vastaavan kokoinen ja nyt rv 35 menossa ja kaikki ok :)
Nuo alkioiden koot ja ulkonäkö kyllä heittelevät niin noissa eka ultrakuvissa ettei sen perusteella vielä kannata huolestua. Siskoni kanssa verrattiin tässä ultrakuvia ja hänen vauvansa oli jo viikolla 6+ saman näköinen kuin minun vauvani vasta viikolla 9+. Oma vauvani muistutti ekassa ultrakuvassa rv 7+ lähinnä katkarapua, siskon vauvalla erottui viikon 6+ kuvassa jo raajojen alutkin. Ei siis kannata lähteä vertailemaan vauvan alkuja toisiinsa, jos vauva on oikeassa paikassa ja elossa niin kaikki on luultavasti hyvin:)
Kommentit (9)
kävin viime torstaina(8.5) ultrassa,ja kiekon mukaan olis ollu 6+3, mutta pikkuinen oli 4.2mm pitkä ja vastasi viikkoja 6+1, pääasia oli että nähtiin sydämmen syke ruudulla <3
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=215b4af8-20ea-11dd-8f61-…!
Pitäisikö olla huolissaan??
Kävin varhaisultrassa eilen, ja kaikki näytti olevan hyvin - syke näkyi.
Lääkäri ei kuitenkaan saanut otettua mittaa laitteella, koska laite alkoi reistailemaan, ja hän sitten itse otti mitan suoraan kuvasta viivoittimella.
Mitaksi tuli 10 mm. (mittavirhe kuulemma voi olla milli pari)
Viikkoja oli 7+3 (lääkärin mukaan 7+2 mutta hän katsoi kyllä kiekostaan väärin).
Esim. Tekayn sivujen mukaan pitäisi 8. viikolla vauvan koko kuitenkin olla välillä 12-20 mm.
Oliko vauveli nyt liian pieni, kasvaakohan se kunnolla, onko tämä pieni kasvu enteilyä jostain ettei kaikki ole hyvin..... tämmöisiä pyörii päässä nyt.
Onko muilla kokemuksia, että vauvan koko olisi eri kuin viikot??
En usko että viikot sinällään olisi paljon muuta kuin mitä ovat, itse asiassa ovulaatiohetken mukaan olisi jo 7+4 (tiedän ovulaation ajankohdan voimakkaista kivuista aika tarkkaan).
vauvalehden systeemit nyt herjaa jotain. Niin mielestäni tekayn mitat ovat olleet aina yläkanttiin, ainakin jos omiin raskauksiini vertaa. Kävin ultrassa 6+1 ja koko oli 4 mm joten ihan hyvältähän tuo 10 mm kuulostaa.
G rv 19
Minusta nuo Tekayn sivujen mitat ovat lähinnä sitä, mitä alkion koko olisi ko. raskausviikon LOPUSSA, ainakin meillä sikiöt (3kpl) ovat olleet pienempiä kuin Tekayn " normit" . Ultrat on tehty tasan rv 8, ja mitat ovat olleet 14,5-17mm, kun Tekayn mukaan vaihteluväli 9. rv:llä on 20-30mm. Kaksi lasta on noista kirpuista jo saatu aikaiseksi ja kolmas raskaus on menossa rv 31.
Mielenrauhaa & onnea odotukseen!
CornPoppy
olin rv 6+4 ultrassa,sikiön koko 4,1mm joka vastasi viikkoa 6+0
uudelleen rv 7+3 jolloin sikiön koko 9,1mm,vastaten rv 7+0.
Edellinen oli rv 6+4 5,9mm
ja sitä aiempi rv 7 oli,7mm
Niin yksilöllisesti kasvavat.Viikon alusta viikon loppuun on valtavat koko erot!
Kävin ultrassa perjantaina jolloin laskujen mukaan piti olla rv 8+1. Alkio oli vain vähän reilut 10mm - johon lääkäri sanoi, että koko heittää ainakin viikolla ja että se johtuisi epäsäännöllisestä kierrosta. Minä tulin raskaaksi ekasta kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen ja tiedän kanssa tarkalleen ovispäivän, joten mielestäni epäsäännöllinen kierto ei ole kyseessä...
Katselin kanssa noita Tekayn mittoja ja niiden mukaan meidän alkio olisi puolet " liian pieni" . Lääkäri sanoi, että ei tarvi huolestua, mutta silti käski uuteen ultraan kahden viikon päästä?!
Ja nyt tietenkin mietin lakkaamatta, että onko jotain pielessä kun alkio oli niin pieni? Syke löytyi, mulla on selkeät raskausoireet, jne, mutta silti tuota ei voi olla miettimättä :/
Ei teitä 4.x kuitenkaan uuteen ultraan kehotettu?
ei meitä käsketty uudelleen ultraan (olin yksityisellä, kun halusin jo nähdä onko kaikki ok).
Koetan nyt olla enää murehtimatta tuota sen enempää, koetan luottaa siihen kun lääkärin mielestä kaikki oli ok.
N. 1,5 vk neuvolaan ja n. 2,5 seuraavaan kunnan tarjoamaan ultraan, joten ehkä jaksan sinne asti, että saisi sitten jotain lisätietoa...
että nyt kun tuosta ultrakuvasta tarkistin niin meidän sintti oli rv 7+2 ultrakuvassa vaivaiset 7,2mm vastaten tosiaan rv 6+4 joten esim. aloittaja tuo sinun vauvahan on paljon isompi kuin tuo minun vauva on tuossa vaiheessa ollut. Ja tosiaan minun raskaus on sujunut aivan normaalisti vaikka alussa alkion koko jätättikin.