Apua, 1 v 4kk on tehnyt syömälakon!
Mitä tehdä kun lapsi ei suostu syömään paljoa mitään!!! Tähän asti on syönyt aina tosi hyvällä ruokahalulla. Nyt aloitettiin syömään koko porukka samaa ruokaa, tähän asti on kelvannut lähinnä vain Piltit (eivätkä nekään enää maistu). Ainut mitä lapsi on minun laittamistani ruuista syönyt, on uunilohi. Ihan kaiken muun työntää ulos suustaan.
Aamulla syö kyllä puuroa ja välipalalla hedelmät, viilit yms. menevät mutta kunnon ruoka on ihan mahdoton asia. Vähän jo huolestuttaa että saako tuo tarpeeksi ravintoa, kun lämpimän ruuan aikaan syö ehkä pari lusikallista ja sitten homma menee itkuksi ja taisteluksi. Ei sitä viitsisi väkisinkään syöttää...
Onko tämä joku vaihe vai onko "oikeaan" ruokaan totuttelu aina näin hankalaa? Ja kyllä, esikoinen on kyseessä. :)
Kommentit (6)
on vaihe ja menee ohi. Yritä itse pysyä rauhallisena ruokailutilanteessa. lapsi kyllä vaistoaa, jos itse olet hermostunut ja yrität "tuputtaa" ruokaa.
Panosta lounas- ja päivällishetkissä hauskaan asetteluun, esim erivärisiä paloja omissa kasoissaan tyyliin tomaattia, perunanpalasia, porkkanasiivuja, lihakastike erikseen (eikä sekalaista mössöä josta ei näe mitä siinä on), anna hetkittäin periksi sormiruoille joita lapsi voi napsia itse (juustonpalaset, vihanneksenpalaset jne).
Kyllä se siitä, usko pois että muutaman kk kuluttua on jo paljon helpompaa!
kanssa, että syöminen on kausiluontoista. Välillä syödään kuin hevoset ja välillä ei paljon mitään! Kyllä se siitä, kun et paineita ota!
Väkisin en kuitenkaan syötä, enkä siis huuda lapselle, mutta varmasti tuo huomaa että olen hermostunut kun ruoka ei mene alas :)
Sormiruokaa syö kyllä, esim. vihanneksia. Peruna yms. ei mene alas edes sormiruokana... kaikki epäterveellinen kyllä maistuisi: nakit, lenkkimakkara yms. :)
Kiitos kuitenkin neuvoista, nyt yritän vähän löysätä pipoa ruokailun suhteen ;)
-ap
Meillä kanssa tuossa iässä alkoi kiukuttelut syömisessä ja vieläkin joka päivä saa arpoa, että syökö tänään vai ei. Nyt ikää 1v9kk.
Alipainoinen rimppana on, mutta en ota siitä turhia paineita. Kyllä sitten syö kun nälkä tulee.
Kuukausikaupalla on esim kaurapuuroa yritetty syöttää ja tänään sitten vihdoin söi. Söisi vaan päivät pitkät viiliä, omenia, rusinoita ja juustoa. Ei mitään muuta. Ei syö edes leipää, vaan se juusto tai makkara siitä päältä kelpaa.
Kyllä kieltämättä vähän kadehdin niitä äitejä, joiden yksivuotiaat suostuu syömään vaikka puoli lautasellista puuroa. Meillä en viitsisi edes yrittää.
niin kokeile leivänpalasia, keitettyä jäähtynyttä pastaa, cheerios-murorenkaita tms. Peruna ei ole mikään ehdoton ruoka muutenkaan :) sen voi korvata monella terveellisemmällä! Yksi mun lapsistani on perunalle allerginen eikä olla sitä kaivattu.
t. se sormiruokiakin ehdottanut (olinkohan nro 3)
Lapsi saa kuitenkin hyvin ravintoa, jos aamu- ja iltapuuron syö. Varmaan muutamassa viikossa tottuu.
Turha pakottaa koko lautasta tyhjäksi syömään. Sittenhän lapsi vasta ruokaa alkaa inhotakin.