Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Nuoren on hyvä kokeilla salaa alkoholia" .

Vierailija
30.04.2008 |

Psykologi Keijo Tahkokallio esittää yllättävän mielipiteen AL:ssä: Salaa juominen voi opettaa nuorelle itsehillintää.

" Tärkeätä on, että nuori kokeilee alkoholia kavereiden kanssa salaa, jolloin hän joutuu varomaan kiinni jäämistä. Silloin kontrolli kehittyy. Samasta syystä nuorta pitää läksyttää, jos hän tulee kotiin humalassa."

Eli vanhempien ei kannata opettaa itse lapselle hillittyä alkoholinkäyttöä. Ei yhteisiä siiderinsiemailuhetkiä opetustarkoituksessa...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän voi olla oikeassa. niin on pakko hillitä, ettei jää kiinni. eihän se muuten mitään salassaoloa ole.

Vierailija
2/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse join salaa teininä sen minkä kerkesin, enkä ole siitä kovin viisastunut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne, jotka eivät näin toimi, ovat juuri niitä, joilla on helposti myöhemminkin ongelmia. Ehkä tuo salailu opettaa tiettyä syyllisyyden tunnetta, joka on omiaan hillitsemään käytöstä myöhemmin.

Vierailija
4/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat olleet veljeni kasvatuksessa uskomattoman lepsuja ja ovat varmaan joskus ostaneet hänelle juotavaakin, mutta harvoin tuntuu juominen veljeäni kiinnostavan, ehkä 4 kertaa vuodessa.

Vierailija
5/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuori tietää saavansa satikutia, jos jää kiinni. Kun pelkää tarpeeksi vanhempien huomaavan, oppii toisaan varomaan ja kontrolloimaan kännäämistään. Mutta jos kotona ymmärretään ja naureskellaan nuoren kokeiluille, niin viinamäärähän vaan kasvaa (jos on siihen taipuvainen ja sopivassa seurassa muutenkiny).

Ei tietenkään pidä kannustaa salaa kokeilemaan vaan olla se tylsä vanhempi, joka kieltää, motkotttaa ja rankaisee ja toimii ulkoisena kontrollina niin kauan kuin nuoren oma arviointikyky on vielä haparoiva.

Vierailija
6/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin kannattaa pitää tiukasti kiinni siitä, että nuoren pitää tulla omaan kotiinsa yöksi. Itse menin kavereille yöksi, jotta sain kännätä huoletta. En ikimaailmassa olisi uskaltanut mennä kotiin! Ja mitään järkeä ei ollut toilailuissa mukana, ikävä kyllä.

Miehelleni taas on aina ostettu viinakset illanviettoihin mukaan, mutta hänellä touhu ei ole mennyt koskaan överiksi. Heillä oli diili, että vain omia juomia saa juoda ja kotiin pitää tulla yöksi.

Toisaalta jos mulle olisi ostettu pari siideriä, olisin todennäköisesti vain juonut ne pohjiksi ja litkinyt salaa ainakin tuplaten lisää... Kaikkiin nuoriin ei vain voi luottaa tässä asiassa, ikävä kyllä. Ja ennen kuin vanhempiani morkataan, voin kertoa, että sisarukseni ovat olleet paljon fiksumpia tässä asiassa. Itse asiassa kumpikaan ei ole ollut kertaakaan kännissä alaikäisinä, eikä aikuisinakaan alkoholi ole heille juuri maistunut. Lohduttavaa sentään on, että itsekin opin kantapään kautta, mitä " kaikkea kohtuudella" tarkoittaa ;)

Vierailija
7/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksynnällä, juovat enemmän.

Vierailija
8/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein totta?

Vierailija
9/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laajoja tutkimuksia, ja niissä on todettu, että selkeästi enemmän humalahakuisesti juovien joukossa on niitä, joiden vanhemmat ostavat sen ' yhden siiderin' , kuin niitä, joiden vanhemmat eivät alkoholinkäyttöä hyväksy. Ihan tutkittu asia siis. 8.

Vierailija
10/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on totta, että ENEMMISTÖ ns. sallivan juomisen perheistä tulevista alaikäisistä nuorista juo enemmän kuin kielteisesti juomiseen suhtautuvista perheistä tulevista alaikäisistä nuorista. Mutta itse kyllä tunnen montakin nyt jo kolmikymppistä, jotka ovat saaneet koko illan juomansa vanhemmiltaan ja silti heillä on pysynyt homma hanskassa jopa paremmin kuin ns. juomiskielteisten perheiden vekaroilla.

Eiköhän pääasia ole, että vanhemmat tietävät tarkkaan, missä ja kenen seurassa lapsi liikkuu. Ja että tosiaan yöksi on pakko tulla kotiin, mielellään vieläpä ajoissa. Ja että humaltumisen riskeistäkin osataan puhua avoimesti, jos juomia ostetaan.

Itse en todellakaan aio ostaa alkoholia alaikäisille lapsillemme, eikä sitä tehneet omatkaan vanhempani. Siitä huolimatta en nyt sentään kuvittele automaattisesti moiseen ratkaisuun päätyneiden aikuisten olevan jotenkin paatuneita huonoja vanhempia, joiden lapsista tulee juoppoja...

Vierailija
11/11 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään kun ei ole huonompi vaihtoehto kuin se, että se lapsi liikaa juotuaan päättääkin jäädä ulos, kun pelkää jäävänsä kiinni juomisesta. Tai ei kännissä uskalla herättää vanhempiaan kertoakseen, että itsellä tai kaverilla on hätä, koska pelkää jäävänsä kiinni juomisesta. Itse tiedän yhden todella surkean tapauksen, jossa teinipoika kuoli, kun jäi hankeen nukkumaan. Kaveri vielä selvisi kotiin, mutta ei uskaltanut herättää vanhempiaan ja kertoa, että kaveri oli jäänyt ulos nukkumaan. Pakkasta oli yli 20 astetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan