Lenkkeilijät!
Mikä on juostessa teidän tuntinopeus? Minkälaisia lenkkejä yleensä teette?
Kommentit (10)
Vaikea arvioida, kun en ole ikinä mitannut lenkin pituutta kilometreissä. Mutta olettaisin, että se mun tunnin lenkkini on suurin piirtein 10km pitkä.
Juoksen 4-5 kertaa viikossa, pyrin 5 kertaa, mutta joskus jää neljään. Tunnin juoksen lähes aina, joskus jos on tosi tiukka aikataulu niin 45 minuuttia.
Koska olen vasta muutaman kuukauden juossut, niin reilua tuntia pidempää lenkkiä en ole juossut. Pikku hiljaa.
lenkin. Lyhyet kympit juostaan sitten kovempaa n. 12 km/h ja vitosiin yritän vielä puristaa vähän jostain. Mulla tavoitteena tänä kesänä on löytää juuri tuota vauhtia.
Minä juoksen sykemittarin kanssa, eli juoksen niin hiljaa, että syke on jossain 130-140 tienoilla. Matkan pituudesta en tiedä, mutta eipä taida yltää ylläolevien vauhtiin.
..tärkeintä on tehdä oikealla sykkeellä (eli suht matala syke, esim. 120) pitkäkestoista liikuntaa (kesto vähintään 60-90 min kerrallaan kolmisen kertaa viikossa).
Lyhyillä lenkeillä peruskunto ei kohoa yhtä tehokkaasti, eikä vauhti ole tosiaankaan se ykkösasia, vaan nimenomaan pitkäkestoinen vääntö matalalla sykkeellä. Esim. kävely ja sauvakävely on kunnonkohottajalle hyviä lajeja.
Sitten kun on näin aloittanut, voi niiden lisäksi alkaa tehdä esim. kerran viikossa 30 min juoksulenkin, jonka aikana syke on korkeampi, esim. 140.
t. urheiluopistolta ohjeet saanut
Työkaverini, liki 60 v nainen, oli kuntoremontissa. Hänen kunnonkohotussykkeensä on 155! Mutta hän onkin liikkunut paljon koko ikänsä.
Naapurissa asuu yli 60 v nainen, joka juoksee viikottain 17 km lenkin 110 sykkeellä.
Näihin lukuihin kun joskus pääsisi... Minä juoksen kilsan ja huohotan...
Tärkeintä olisi harjoitella monipuolisesti eri sykerajoilla, joskus vähän korkeammalla (60-80% maksimisykkeestä) ja joskus matalemmalla.
Mulla on keskisyke tunnin juoksulenkillä (n. 10km/h) yleensä 145-150. Enkä ole lenkin jälkeen juurikaan edes väsynyt, vauhti on sellaista että pystyn koko ajan puhumaan. En todellakaan juokse veren maku suussa.
En pääse edes kävelemään niin kovaa vauhtia, että saisin sillä sykkeen nousemaan tai hien pintaan.
Nimenomaan ne sykkeet on yksilöllisiä, siispä laitoinkin esimerkkiini matalaksi sykkeeksi ESIM.120.
Mutta pahasti ei voi metsään mennä, kun kävelee / sauvakävelee siten, että jaksaa hyvin sen tunnin, puolitoista huohottamatta ja pystyy hyvin esim. keskustelemaan samalla. Silloin ollaan lähellä sopivaa sykettä.
Eihän sitä ole kielletty :-)
Mutta siis jos haluaa peruskuntoa (=hapenottokykyä) kohottaa, olisi tärkeää tehdä riittävästi myös matalan sykkeen pitkäkestoista liikuntaa.
Jos juostessa syke pysyy riittävän alhaalla, eli kunto on siihen tarpeeksi hyvä jo, niin mikäs siinä sitten. Sittenhän juoksu on sille henkilölle parasta liikuntaa.
Juoksen yleensä tunnin verran, silloin tällöin käyn parinkympin lenkin.