Äh! Mummi toi lapsille vappupallot :(
Harmittaa ihan vietävästi, vaikka tiedänkin, että ihan lapsellista käytöstä.
Mummi kävi kylässä ja toi lapsille vappupallot. Oli jo viikko sitten antanut kolmelle lapselle yhteensä 50 euroa vappukrääsään.
Olimme lasten kanssa katsoneet lehdistä millaisen pallon kukin haluaisi ja vanhin oli jo ilmoittanut, ettei halua palloa enää lainkaan.
Nyt tuli sitten mummin valitsemat ja tiedän, ettei olleet sellaiset kuin lapset olisivat itse toivoneet. Hyvin kasvatettuina olivat kiittäneet kauniisti ja mummi oli tyytyväinen.
Olisin toivonut, että lapset, jotka eivät yleensä saa päättää vielä paljosta, olisivat edes vappupallot saaneet valita mieleisikseen.
Kommentit (63)
Kun ei toisen pään sisään pääse.
Vierailija:
Jos ei ihminen ymmärrä tuhannesta " Ei kannata tuoda, en tarvitse" lauseesta niin ei se kyllä sen paremmin tajua vaikka sanoisit " En halua" .
Vierailija:
Kun ei toisen pään sisään pääse.Vierailija:
Jos ei ihminen ymmärrä tuhannesta " Ei kannata tuoda, en tarvitse" lauseesta niin ei se kyllä sen paremmin tajua vaikka sanoisit " En halua" .
Lapset kiittivät nätisti mummia: pienin oli ihan ok ja keskimäinen sanoi minulle, että hänen (rakas) nukkensa tykkää kovasti ilmapallosta (luin kyllä rivienvälistä, että hän itse ei, mutta sitä lapsi ei sanonut ääneen). Isomman kanssa juteltiin kaksistaan siitä, että mummi tarkoittaa hyvää. En tiedä, mitä vikaa lasten käytöksessä on? Kukaan ei vinkunut, että ei kelpaa tai ostetaan toinen.
50 euroa antoi mummi ja tarkoitus oli jakaa raha kolmelle lapselle: olisivat ostaneet pallot ja serpentiinä tms. ja laittaneet loput säästöön.
Valitettavasti aikuinen ihminenkään ei tajua, vaikka miten olemme perusteelleet kasvatuksilla seikoilla sitä, että aina ei tarvitse tuoda joitain tai esim. jos on jonkun synttärit, kahdelle muulle ei kuulu lahjat (muistaa vain, jos joka kerta erikseen sanotaan, jos silloinkaan).
Ymmärrän, että mummin lapsuudessa tavaraa ei ollut ja kun jotain sai se oli extrahienoa. Nykyisin asiat ovat vain hieman toisin, kun kaikkea on yllinkyllin. En halua, että lapset alkavat automaattisesti odottaa, että mummi tuo tulleessaan jotain (kuten pienin nyt tekee).
Vierailija:
kakarat inhoavat kaikkia sinulta saamiaan lahjoja, ja vaikkeivät inhoaisikaan niin minä heitän ne silti pois.
Mutta kun sitä tavaraa on pienessä kodissamme niin paljon että kaikkien on paha olla, lattiat täynnä romua niin ettei imuroitua saa, on pakko alkaa rajoittaa. Kun sitä tilaa ei ole niin että kaikki saisi siivottua pois! Leluille pitää olla " oma paikkansa" , sillä yhteen lelukoppaan paiskattu epämääräinen romu vain levitetään lattialle mutta ei sillä juuri leikitä. Siispä lajittelen roinan etukäteen kun mummi on viikoittaisella käynnillämme antanut taas käteen kaksi kassillista tavaraa. Suurin osa lentää roskiin (uskomattoman huonoa kirpputorikamaa, jota myyjä ei ole varmastikaan edes olettanut saavansa kaupaksi), osa menee kirppikselle.
Joka haukkuu kiittämättömäksi, ei ole kokenut vastaavaa. Mummi ei vain usko kuin ehkä kuukauden kun asiasta sanoo, sitten taas ostetaan kaikki kiva mitä eteen tulee kirpputorilla ja kaupassa. Meille ei enempää tavaraa mahdu.
t. 18
Vierailija:
Puhut kohtuuteen kasvattamisesta ja..
Katso peiliin.
Vierailija:
Joka haukkuu kiittämättömäksi, ei ole kokenut vastaavaa. Mummi ei vain usko kuin ehkä kuukauden kun asiasta sanoo, sitten taas ostetaan kaikki kiva mitä eteen tulee kirpputorilla ja kaupassa. Meille ei enempää tavaraa mahdu.t. 18
Mutta samaa mieltä olen siitä ettei ole normaalia. Mutta minkäs teet? Tämä on taas niitä ainoana lapsena olemisen " iloja" ettei ole sisaruksia joiden kanssa neuvotella höpsähtävistä vanhemmista.
t. 18
Aina ku me mennään mummulaan, niin joka kerta viedään joku " tuliainen" . Koska lahjan antaminen on kivaa!
Mun puolesta saa heittää vanhasta päästä pois jos haluaa, mutta mun mielestä on ilo viedä tuliainen ja mun mielestä ois jopa vähän loukkaavaa jos sanois, ettei halua enää...
Ja joku vappupallo.... Ku se on vaan muutaman päivän ja sitten sen SAA heittää roskiin? Mun lapsuudessa niitä palloja oli paljon ja se oli hauskaa.
Vierailija:
Kun ei toisen pään sisään pääse.Vierailija:
Ja niinpä, toisen pään sisään ei pääse. Et sä voi tulla mulle vinkumaan, että ei näin ja ei näin. Et sä voi määritellä Sitä Juuri Oikeaa sanaa mitä kenenkin pitää käyttää. Mulle se on ihan sama sanooko haluaa, tarvitsee vai kannattaa. Aika selkeää joka tapauksessa. Pitäisi olla aikuiselle ihmiselle. Tollaset pilkun viilaajat on rasittavia ihmisiä.
Vierailija:
Aina ku me mennään mummulaan, niin joka kerta viedään joku " tuliainen" . Koska lahjan antaminen on kivaa!
Kukka tai jotain juotavaa/syötävää esim. Turha tavara tuliaisena on rasittavaa.
On kommunikoitava niin että tulee ymmärretyksi. Ei se auta, että kommunikoi niin kuin kuvittelee, että näin pitäisi tulla ymmärretyksi, mutta ei tule.
Eikä ap voi ostaa uusia palloja, koska silloin hän viestittää lapsille, että mummin palloissa on jotain vikaa
Sitä paitsi miksei lapsille voisi viestittää että mummin palloissa on jotain vikaa, viestittäähän ap muutenkin jatkuvasti että mummin lahjoissa on hirveästi vikaa heittämällä ne kaikki pois. Se olisi vain johdonmukaista kasvatusta.
ymmärrän ap: tä ettei ny ihan sentään..!
Ei sitä ymmärrä kun ei ole tätä ääripäätä elänyt. Välillä toivoisin et mummi ois sitä toista ääripäätä ettei lapsenlapsi kiinnosta ollenkaan. Vai onko seki tabu.
perheessään ja se selittää paljon.
Ainoana lapsena on saanut päättää asiat mieleisekseen ja nyt on vaikeuksia kun asiat ei sujukaan oman tahdon mukaan.
Meidän lapset eivät ole saaneet koskaan isovanhemmiltaan vappupalloja ja ne jotka saa niin he valittavat tai siis heidän mutsi.
yrittää sijaiselää lastenlastensa elämää. Siis että hankkimalla tai järjestämällä asioita, jotka luontevasti olisivat vanhempien ja lasten yhteisiä juttuja, mummi yrittää olla enemmänkin äidin roolissa, elää uudestaan omien lastensa lapsuutta tms.
Yhdellä kaverilla on juuri tällainen anoppi. On esim. ostanut joulukalenterit, vappupallot, polkupyörät, esikoiselle ensimmäisen koulurepun, kysymättä mielipidettä vanhemmilta tai edes lapsilta. Minusta tuo menee jo vallankäytön puolelle, yritetään rahan avulla ostaa itselle lastenlasten elämän tärkeät hetket.
Ap:lla ei ehkä ole noin räikeästä tilanteesta kyse, mutta samaa vallankäytön vivahdetta voi olla pienimuotoisemminkin ja totta kai se harmittaa! Ja saakin harmittaa!
Vierailija:
yrittää sijaiselää lastenlastensa elämää. Siis että hankkimalla tai järjestämällä asioita, jotka luontevasti olisivat vanhempien ja lasten yhteisiä juttuja, mummi yrittää olla enemmänkin äidin roolissa, elää uudestaan omien lastensa lapsuutta tms.Yhdellä kaverilla on juuri tällainen anoppi. On esim. ostanut joulukalenterit, vappupallot, polkupyörät, esikoiselle ensimmäisen koulurepun, kysymättä mielipidettä vanhemmilta tai edes lapsilta. Minusta tuo menee jo vallankäytön puolelle, yritetään rahan avulla ostaa itselle lastenlasten elämän tärkeät hetket.
Ap:lla ei ehkä ole noin räikeästä tilanteesta kyse, mutta samaa vallankäytön vivahdetta voi olla pienimuotoisemminkin ja totta kai se harmittaa! Ja saakin harmittaa!
Pointtihan on se, että mummo halusi olla se, joka antaa lapsille vappupallot. Halusi näin ollen " varastaa" lapsen vanhemmilta ilon ilahduttaa lapsiaan vappupalloilla.
Ei ehkä tee sitä tietoisesti, mutta tämä oli taka-ajatus.
Vierailija: