Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennenaikaisesti (alle 37rv) synnyttäneet, kysymys teille

29.04.2008 |

Ei ole syntynyt ennenaikaisesti tämä meitin kolmonen. Huomenna tulee se 37 rv:a täyteen. Viikko sitten kävin neuvolalääkärillä (rv35+6) ja kanava lyhentynyt edelleen sentillä, mutta kohdunsuu kiinni. Supistusharjoitukset jatkuvat säännöllisen epäsäännöllisinä. Sikäli ovat muuttuneet, että supistukset pidentyneet ja niissä usein havaittavissa selkeä huippukohta. Äitienpäivänä kärvistelin 5 tuntia kivuliaissa supistuksissa miehen kanssa vietettyjen lemmenhetkien seurauksena, mutta sitten supparit loppuivat kuin seinään.En muistanut että tämä loppuaika supisteluineen on näin rassaavaaaa... Kun yrittää psyykata itseään koko ajan että ei se vaavi vielä sieltä ole tulossa, mutta kuitenkin miettii että hitsi kun taas supistelee, mitäs jos tää onkin sitä...Toissailtana kävi sellainen juttu vielä että vessassa käydessäni säikähdin oikein, että mihin puolet mun mahasta on hävinny!!! Seisomaan noustuani muutos ei ollut niin dramaattinen, mutta selkeästi oli vauveli laskeutunut ja on nyt pysytellyt "lähtökuopissa". Aikamoinen paineen tunne on jatkuvasti tuolla alakerrassa.Kaiken tämän hössötyksen ja vahtaamisen jälkeen varmaan mun tuurilla käy niin, että pari viikkoa menee yli lasketun ajan.Onko muilla käynyt niin että kun ikää on tullut lisää niin aikaisemmista synnytyksistä huolimatta on mennyt tällä tavalla vouhkaksi???P.S. Nytkin tietty on supistuksia (kivuttomia) vaihtelevin välein ja koko päivän ollut "menkat alkaa justiinsa"-olo...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen syntyi rv35+3. Ei ollu sitä ennen ollu minkän laisia supistuksia. Just edellisenä päivänä äitini kyseli onko jo supistellut miten. Eipä miulla sillon vielä ollu mitään käsitystä millasia supistukset on.

Ja esikoinen ei ollukaan ihan terve syntyessään, ultrassa ei oltu nähty mitään vikaa. Hällä oli suolet ja mahalaukku vatsanpeitteiden päällä. Siitä se sitte johtu että päätti ottaa varas lähdön. Hän painoi 2240g ja pituutta arvioivat olevan 45cm.

Toisen kanssa just tollain voiuhkasin kuin siekin ananas700. Ja kaikki sano että varmasti syntyy paljon etuajassa tämäkin, mut meni melkeen pariviikkoo yli. :D

Vierailija
2/4 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä ollut paljon ennakoivia tuntemuksia ja supistuksia vai onko synnytys käynnistynyt " kertarytinällä" ?

Jos olette käyneet lääkärillä ennen synnytystä, niin missä vaiheessa on alkanut kohdunsuulla tapahtua muutoksia?

Itse mietin nyt tämän kolmannen raskauteni kohdalla että onko tämä kaikki normaalia, koska jo kolmas raskaus kyseessä (tosin pitkillä väleillä, aik. ' 97 ja ' 01), vai onko mahdollista ettei vauveli aio pysytellä masussa täysiaikaiseksi/laskettuun aikaan.

Aik. mulla syntyneet viikoilla 40+5 ja 40+0 ja viikon 36 lääkärin tarkastuksessa ei kohdunsuulla pienintäkään muutosta alkutilanteeseen. Harjoitussupparit lisääntyneet 3-4 viikkoa ennen synnytystä.

Nyt tässä kolmannessa raskaudessa (nyt rv34+5) suppareita n.20 viikolta, jotka rauhoittuivat kun jäin sairaslomalle loppuraskauden ajaksi, kunnes taas lisääntyivät n. vkolla 30. Kävin polilla rv 34 supistelujen takia ja kohdunkaula lyhentynyt 4:stä 3cm:iin ja kohdunsuu aivan pehmeä, mutta kiinni. Supistuksia tulee keskimäärin 2-3 sup. tunnissa, joskus useamminkin, joskus on muutaman tunnin tauko ilman supistuksia. Levolla ei ole juurikaan vaikutusta asiaan. Onneksi vain muutama supistuksista ollut kivuliaita.

Onneksi vauva voi hyvin. On kyllä niin mahdottoman villi tapaus, etten ihmettelisi vaikkei aikoisi ahtaassa yksiössään 5.6. saakka kölliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuttomia supistuksia oli jo varhaisessa vaiheessa, mutta neuvolassa ne kuitattiin harjoitussupistuksina. Välillä supistus oli jämähtänyt päälle, mutta supistuksissa ei ollut tapahtunut muutoksia ennen synnytyksen käynnistymistä, ts. ei supistellut tavanomaista useammin tai kivuliaammin. Olin oikeastaan elämäni kunnossa. Kohdunsuulla tilanne oli täysin OK rv27+, ja viimeiseen lääkärintarkistukseen en ehtinytkään, kun tyttö päätti syntyä ja vedet menivät rv 35+3. Vasta Naistenklinikalla selvisi, että odotettavissa on normaalia pienempi vauva. Pienihän tuo olikin viikkoihin nähden, 41,5 cm ja 1620 g.

Toista raskautta seurattiin tarkemmin. Supistelu alkoi rv 20 paikkeilla. Jossain vaiheessa paikkojen todettiin pehmenneen, mutta sehän on uudelleensynnyttäjälle normaalia. Jäin muutamaksi viikoksi sairauslomalle ennen äitiysloman alkua ja otin todella rauhallisesti ja vältin kaikkea, mikä provosoi supistuksia. Supistukset eivät taaskaan olleet kivuliaita, vaikkakin joskus epämiellyttäviä. Alapäässä oli myös sellaista repivää tuntemusta. Rv 36 sanottiin, että voi syntyä koska tahansa, vaikka samana iltana tai vaikka la jälkeen. Kanava oli lähes hävinnyt, mutta kohdunsuu kiinni. Toinen tyttäremme syntyi rv 38+4.

Vierailija
4/4 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika syntyi viime torstaina, viikkoja oli 36+6. Mä ramppasin muista syistä kerran kuussa äitiyspolilla, ja mulla oli aina kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja ylhäällä, ja kanavaa ultratessa n. 5 cm.

Kuitenkin viime viikolla, alkuviikosta jostain syystä alkoi supistella. Supistuksia tuli välillä ihan säännöllisesti ja tiheästi, välillä taas oli tuntien taukoja. Ja ne supistukset oli kyllä ihan selkeästi kipeitä suurin osa, ja yltyivät aina rasituksesta. Siis periaatteessa ihan kävelykin riitti.

Mulla oli vielä päivää ennen synnytystä äitipolikäynti, jossa ei mitenkään noteerattu, kun sanoin, että supistelee kipeästi jatkuvasti, ainoa kerta, jolloin kohdunsuun tilannetta ei katsottu... jännää toimintää Kättärillä. Joka tapuksessa kolme päivää supisteli ja ihan selkeästi kipeästi, ja sitten vauva syntyi.

Tämäkin oli meidän kolmas lapsi, aiemmat ovat syntyneet 41+4 ja 38+6.

Joten sinänsä suosittelen sulle kyllä lepäämistä, että pääset vielä sen pari viikkoa ainakin pidemmälle, varsinkin jos ne supistukset ihan oikeasti talkaa tuntua yhtään kipeämmiltä. Ja tää meidän kuopus oli muuten myös mahassa tosi raisu ja raju liikkeissään, en kyllä tiedä onko sillä mitään vaikutusta mihinkään ollut. Mutta välillä ajattelin, että ei olisi ihme, jos vedet menisi sen mylläyksen takia. Ei kyllä menneet, ennen kuin kätilö avitti : )

T: Rekkis ja poika 5vrk

ananas700:

onko teillä ollut paljon ennakoivia tuntemuksia ja supistuksia vai onko synnytys käynnistynyt " kertarytinällä" ?

Jos olette käyneet lääkärillä ennen synnytystä, niin missä vaiheessa on alkanut kohdunsuulla tapahtua muutoksia?

Itse mietin nyt tämän kolmannen raskauteni kohdalla että onko tämä kaikki normaalia, koska jo kolmas raskaus kyseessä (tosin pitkillä väleillä, aik. ' 97 ja ' 01), vai onko mahdollista ettei vauveli aio pysytellä masussa täysiaikaiseksi/laskettuun aikaan.

Aik. mulla syntyneet viikoilla 40+5 ja 40+0 ja viikon 36 lääkärin tarkastuksessa ei kohdunsuulla pienintäkään muutosta alkutilanteeseen. Harjoitussupparit lisääntyneet 3-4 viikkoa ennen synnytystä.

Nyt tässä kolmannessa raskaudessa (nyt rv34+5) suppareita n.20 viikolta, jotka rauhoittuivat kun jäin sairaslomalle loppuraskauden ajaksi, kunnes taas lisääntyivät n. vkolla 30. Kävin polilla rv 34 supistelujen takia ja kohdunkaula lyhentynyt 4:stä 3cm:iin ja kohdunsuu aivan pehmeä, mutta kiinni. Supistuksia tulee keskimäärin 2-3 sup. tunnissa, joskus useamminkin, joskus on muutaman tunnin tauko ilman supistuksia. Levolla ei ole juurikaan vaikutusta asiaan. Onneksi vain muutama supistuksista ollut kivuliaita.

Onneksi vauva voi hyvin. On kyllä niin mahdottoman villi tapaus, etten ihmettelisi vaikkei aikoisi ahtaassa yksiössään 5.6. saakka kölliä.