Muita joiden vauvat heräilee n. 1h välein koko yön?
Nyt kaivattaisiin vertaistukea ja vahvasti. Olen jossain toisessa ketjussa jo valitellut meidän vauvan nukkumisia. Poika siis 5,5kk vanha ja heräilee läpi yön tunnin välein. Poika on jo kiinteillä ruoilla+imetyksellä.
Luulemme, että ongelma on unisykleissä. Poika ei näin ollen osaa nukahtaa itse ilman apua ja " mennä uuteen sykliin" vaan tarvitsee siihen aikuisen apua, tuttia tai tissiä.
Olemme jo jaksamisemme äärirajoilla, joten sekin tieto auttaisi, että mistä pyytää apua. Olemme käyneet yksityisellä lastenlääkäriasemalla, siellä hymyillen kuitettiin, että terve poika ja taitaa olla esikoinen... Neuvolassa puolestaan syytettiin nälkää ja käskettiin antamaan kiinteitä enemmän poika 5kk iässä 8,5kg ja 68cm.
Allergiatkaan eivät ole poissuljettuja, vaikka vauvan iho on hyvä, kakka tulee n.2-3kertaa päivässä ja on aika kiinteää, väri vaihtelee ruoan mukaan. Muuten poika on iloinen veitikka!
Poika nukahtaa iltaisin maissivellin jälkeen omaan sänkyynsä mobilen lauluun. Tässä ei ole ongelmia, mutta siitä tunnin päästä herää jo ensimmäisen kerran.
Näitä on koitettu:
-Nukuttu eri huoneissa
-Mummo/isä hoitaa yön
-Nukuttu ikkuna raollaan tosi viileässä
-Nukuttu makuupussissa
-Otettu viereen nukkumaan
Yleensä siis kun vauva herää:
-Annetaan vaivihkaa tutti kun itku alkaa yltyä
-->jos ei auta-->uudestaan tutti-->syliin ja takas sänkyyn-->tissille-->sänkyyn (tissi auttaa ja sitä tarvitaan n.3kertaa yössä)
Vauva on aina ollut huono nukkumaan myös päivisin. Silloinkin heräilee vähän väliä ja tutilla saadaan jakamaan unia. Sekä vaunuissa että omassa sängyssä.
Onko muilla kokemuksia huonoista nukkujista? Entä mitä tehdä kun tuntuu, ettei jakseta enää? :(
Kommentit (16)
...Tepa muita oireita allergiasta? Miten meni päivät? Entä oliko kakassa jotain erikoista?
päivät meni hyvin, päikkärit myös. välillä oli ummetusta, normaalisti tuli 4 kakkaa päivässä, ummetuksen aikaan 1. luumu auttoi kumminkin nopeasti. ihottumaa ei ollut ollenkaan, vain suolioireita, mutta on olemassa pelkästään suolioireinen allergia!
kannattaa kokeilla dieettiä, koska se ei maksa kuin vaivan!!
T.Tepa
nyt jo 4v kanssa... Suurin osa ongelmaa oli juuri tuo että heräsi unisyklien vaihtuessa eikä osannut nukahtaa uudestaan ja sitten vielä kaikki mahdollinen hampaista päivän tapahtumiin aiheutti yöllistä levottomuutta. Joskus 1v tienoilla vähän helpotti mutta vaihtelevalla menestyksellä heräilee ja valvoo edelleen ja illallakin nukahtaminen on usein vaikeaa. Nykyinen terkkari totesikin että todennäköisesti tekee niin vielä aikuisenakin - ei vaan tarvi silloin enää äitiä viereen valvomaan... Toivottavasti! :D Järjettömän väsymyksen lisäksi kurjinta oli juuri tuo vähättely ja se että vihjailtiin ettää ollaan jotenkin itse tuo aiheutettu... Varsinkin kun ei mitään " selvää" syytä edes ollut. Mutta vihdoin viimein sitten uskaltauduimme uusintakierrokselle ja nyt kohta 4kk vauvamme nukkuu kuin unelma! :) Hyvä niin, jaksaa paremmin valvoa tuon esikon kanssa....
Tässä muutama nettiosoite mistäehkä vois löytyä jotain apua..? http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,820,2547,6444,6445,7649 http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/baby_blues/
Tuolta ensi ja turvakotien liitosta saa puhelinneuvontaakin. Tosin taso vähän vaihtelee sen mukaan kuka toisessa päässä vastaa.... Ainakin kun itse sinne pari kertaa aikanaan soittelin. Mutta ainakin siellä tiedetään mitä uniongelmat tarkoittaa eikä vihjailla mitään ensimmäisistä lapsista tms! :)
Jaksamista ja TOIVOTTAVASTI löydätte jonkin avun! Ja jokatapauksessa kyllähän se jossakin vaiheessa helpottaa....
En osaa sen kummemmin sinua auttaa, mutta voi kertoa miten meillä on hoidettu vauvan nukkuminen joka on siis ollut aina (tyttö nyt 7kk) aikas hankalaa. Välillä ollaan valvottu kokonaisia öitä, välillä herätty puolen tunnin välein koko yö ja välillä nukuttu jopa kahdella heräämisellä! Nyt viime aikoina on alkanut vähän helkpottaa, tosin viime yönä taisin käydä 10 kertaa tytön luona. Mutta siis, meillä ainut mahdollisuus järjissä pysymiseksi on se, että hoidamme vauvan vuoroöinä. Ja minä nukun korvatulppien kanssa ne yöt kuin mies hoitaa. Toimii meillä. Tsemppiä ja voimia oikein paljon!!
Aivan kun meillä tossa 1kk sitten...Yksi mikä tulee mieleen ja meillä vaikutti, vaihdettiin velli puuroon illalla, pitää paremmin ja nukkuu enemmän. Pakko oli kertakaikkiaan katkaista tissirumba, omaan sänkyyn, pariyötä pulloa jos nälkä ja isä hoiti. Ei tämäkään osaa nukahtaa itse syklien välillä, saattaa nukkua kokoyön tai herätä usein itkemään. Sentään ei tunnin välein enää herää. Nykyään taas nukkuu minun kanssani ja syö sen kerran tissiä yöllä, tutiksi en rupea. Tuossa 5kk alkoi kelvata tutti ja se auttoi tuossa tissittelyn vähentämisessä.
Se voi ap olla teilläkin että iänmyötä vauvan nukkuminen helpottaa.
Meillä ei luultavasti nälkä ole syy heräilyihin. Miksi ihmeessä vellin/puuron jälkeen nukkuisi siinä tapauksessa vain sen surkean tunnin pätkän? :(
Varmasti helpottaa viimeistään murrosikään mennessä, mutta näin kun sinnittelee päivän kerrallaan ja ollaan jo aika synkeissä mietteissä, niin se ei paljon lohduta :(
Olisiko siis vielä jotain neuvoja, miten edetä. Linkit jotka sain oli hyviä ja varmaan soitankin tuonne ensikotijärjestöön. Neuvolaankin soitin tänään ja saadaan sieltä ehkä jotain apua. Kokemuksia kaipaisin kuitenkin.
Meillä ei ollut esikoisen kanssa ihan noin hurjaa. Nukkui siis välillä pidempiäkin pätkiä, mutta saattoi valvoa vauvanakin yöllä pitkiä pätkiä. . Mutta yhä nyt 5-vuotiaana voi saada parin tunnin valvomiskohtauksen yöllä.. Luulen, että on kyse melatoniinin erityksen häiriöstä meidän tytöllä..
Mutta minä olen tottunut tässä vuosien varrella nukkumaan vähän miten sattuu. Eli perhepetiin siirryttiin esikoisen kanssa, kun en enää jaksanut nousta ylös ja taas kokeilla omaan sänkyyn laittamista. Ja tyttö parhaimmillaan heräsi puolen tunnin välein. Sitä onneksi kesti vain viikko-pari, kun oppi nousemaan seisomaan ja sitä treenattiin öitä myöten. Silloin sai edes jotenkin levättyä, kun tyttö nukkui vieressä, mistä sitä päätä työnsi alas.. Esikoinen siirtyi omaan sänkyyn parivuotiaana ja ei tule enää öisin viereemme, ellei saa valvomiskohtauksia.Esikoisen luona pitää käydä yhä kerran pari yössä peittoa laittamassa, joten ei jaksaisi enää vauvan sängyllä rampata. Meillä tämän toisen kanssa sitten perhepetiin siirryttiin aikaisemmin ja automaattisesti, kun en jaksa pomppia ylhäällä.
Noi allergia mahdollisuudet on hyvä selvittää, niistä voi kuitenkin löytyäkin apua. Uskon myös, että joillakin on vain aika surkeata tuo nukkuminen. Meillä ainakin miehen puolen suvusta löytyy näitä muitakin, joilla unirytmi häiriintyy helposti ihan kaikesta ja mies saattaa yhä itsekin valvoskella, jos joutuu paljon esikoisen kanssa olemaan yöllä hereillä.
Raskasta tuo hereillä olo on. Unikoulu sairaalassa auttaa joillakin, joillakin taas ei. Meillä muuten tämä kakkonen nukkuu päivisin lyhyet päiväunet, joko sen 40minuttia kaksi kertaa tai vain yhdet tunnin-kaksi unet. Mutta öisin nukkuu (kyllä heräilee syömään ja välillä konttailemaan tai muuta touhuamaan)sitten vähintään 11 tuntia, viime yönäkin tosin 13 tuntia. Itse en tämän kakkosen heräilyyn enää vaan kunnolla heräile, nappaan kainaloon ja laitan tissin suuhun ja sitten nukutaan. Esikoinen ei välttämättä noilla keinoin nukahtanut, joten hänen kanssa valvottiin enemmän.
Neuvolassa vain kuitattiin asia sillä, että vauvat nyt vaan heräilee vähän väliä... Varasimme ajan yksityiselle allergialääkärille, joka neuvoi kokeilemaan allergiakorviketta (en enää iimettänyt siinä vaiheessa). Viikon kokeilun jälkeen yöt muuttui aivan yhtäkkiä: poika nukkuin jopa kuuteen heräämättä kertaakaan ja sen jälkeenkin vielä pari tuntia. Oli todella helpottavaa.
Oireita oli siis juuri superlevoton nukkuminen sekä yöllä että päivällä, löysä vatsa, runsas pulauttelu, vatsavaivat (kiemurteli nukkuessaan tuskissaan). Iho-oireita ei pojalla ole ollut koskaan.
Tuttavapiirisäni on viime vuonna syntynyt viisi vauvaa, joista kolmella on maitoallergia + yhdellä muitakin allergioita. Se ei siis taidakaan olla niin harvinaista kuin uskotaan.
Menepä kuitenkin vielä toiselle lääkärille (miel. allergiasellaiselle) ja yritä poissulkea allergian mahdollisuus. Siitä kun on ihan turha kärsiä koko perheen!
...parmmin.
Kiitokset kaikille vastanneille! Tuesta on ollut apua! Meidän poika nukkui viimeyönä ensimmäistä kertaa HERÄÄMÄTTÄ yhdeksästä aamu neljään. Tähän mennessä melkein 6kk aikana on ollut vain muutama 4-5h unipätkä.
Juttelin puhelimitse neuvolan perhetyöntekijän kanssa, joka kannusti vaan luopumaan yösyötöistä. Sovittiin miehen kanssa, että hän hoitaa mahd. itkevää lasta aamuyöhön, jolloin imetän jos tarvii. Siihen asti vaan rauhoitellaan. Ja ilman kummempia huutoja se toimi! (ainakin 2 yön perusteella). Ekana yönä heräili ja vähän itkeskeli, mutta nyt tokana yönä nukkui jo hieman ähisten välillä siihen aamuyöhön.
Olin vaan varmaan imettänyt liian herkästi vaan. Päiviin tehtiin myös muutos, etten anna pojan nukahtaa tissille. Imetän vain poikaa niin että hän on hereillä. Jos näin ei ruoka ja uni yhdistyisi. Tämäkin saattoi vaikuttaa öihin.
Mitä luulette, eikai ole allergiaa?! Tuskin näin radikaalisti muuttuisi " unikoulun" ansiosta jos vika olisi masussa?
Ap, että teilläkin on saatu öitä rauhoittumaan. Minäkin mietin omani kohdalla allergioita, mutta en usko niihin meillä kun muutamilla tapojen muutoksilla saimme pojan nukkumaan paremmin. Jos olisi allergiaa niin kyllähän vaivat jatkuisivat.
Ei meillä vieläkään aina nukuta hyvin jos ollenkaan öisin, mutta suurin osa kuitenkin. Tissiä minäkin liikaa tarjosin öisin ja nyt saa aamuyöstä jos haluaa, muuten rauhoitellaan vaan. Toissa yö oli kamala, viime yönä nukkui klo 20-04 putkeen. Ja teilläkin lapsi kasvaa ja sekin usien auttaa nukkumisessa kun ikää tulee.
Heippa!
Kiva kuulla, että teillä nukutaan jo paremmin. Mulla ei varsinaisesti ole neuvoja vaan tulin niitä itse asiassa sulta kysymään..... ;-)
Meillä nukuttiin n. 4 kk asti öisin 3-7 tuntia, mutta nyt kuukausi menty niin, että unet on pääsääntöisin vain 2 -3 tuntia..... Iltapuuro on otettu kuvioihin ja se on välillä auttanut tai pari kertaa unet on olleet 5 tuntia. Mutta mun piti kysyä sulta, että kuinka onnistut syöttämään niin, että ei nukahda tissille????
Meidän pitäisi kanssa opetella nukahtamaan ilman tissiä. Öisin kyllä syö mielestäni melko paljon, kun herää, mutta välillä jatkaa kyllä unia, kun käännetään poika kylelleen.
Meidän poika 5 kk nukahtaa melkein aina tissille. Useimmiten kyllä herää, kun siiirrän omaan sänkyyn ja jatkaa sitten unia. Nyt sain päikkäreille niin, että meni sinne hereillä ja hetken protestoinnin jälkeen nukahti. Olikin tosi väsynyt.
Bonuksena meidän poika ei syö tuttia eikä tuttipulloa.
Heippa!
Kiva kuulla, että teillä nukutaan jo paremmin. Mulla ei varsinaisesti ole neuvoja vaan tulin niitä itse asiassa sulta kysymään..... ;-)
Meillä nukuttiin n. 4 kk asti öisin 3-7 tuntia, mutta nyt kuukausi menty niin, että unet on pääsääntöisin vain 2 -3 tuntia..... Iltapuuro on otettu kuvioihin ja se on välillä auttanut tai pari kertaa unet on olleet 5 tuntia. Mutta mun piti kysyä sulta, että kuinka onnistut syöttämään niin, että ei nukahda tissille????
Meidän pitäisi kanssa opetella nukahtamaan ilman tissiä. Öisin kyllä syö mielestäni melko paljon, kun herää, mutta välillä jatkaa kyllä unia, kun käännetään poika kylelleen.
Meidän poika 5 kk nukahtaa melkein aina tissille. Useimmiten kyllä herää, kun siiirrän omaan sänkyyn ja jatkaa sitten unia. Nyt sain päikkäreille niin, että meni sinne hereillä ja hetken protestoinnin jälkeen nukahti. Olikin tosi väsynyt.
Bonuksena meidän poika ei syö tuttia eikä tuttipulloa.
.... ja vieläpä tuli tuplasti. :-o
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä! Toivottavasti teidän hyvät yöt ovat jatkuneet. Tosin kummasti sitä jo pari hyvin nukuttua yötä helpottaa...
Kille ja poika 5+ kk (vai taitaisko jo olla 5,5 kk)
..poika meinaa aina päivälläkin nukahtaa tissille. Siitä monesti aikaisemmin aina hänet nostin nukkuvana sänkyyn. Ja monesti vielä otin sitten heti päikkäreiden jälkeen vielä tissille uudelleen.
Nyt juttelen hänelle, kutittelen tai nostan pystyyn jos alkaa lupsuttelemaan silmät kiinni. Saatan sanoa, että ei saa nukahtaa tissille :D Sitten nostan sänkyyn ja vielä juttelen normaalilla äänellä, peittelen ja annan tutin. Sinne se on kuitenkin harso poskella sitten aina nukahtanut.
Tässä saattoi olla syy huonoihin öihinkin. Silloinkin olisi pitänyt saada tissi suussa aina nukahtaa. Vielä kun saisin pojan nukkumaan vaunuissa. Siellä vaan huudetaan, ollaan miehen kanssa sitä mieltä, että sinnekin haluaisi vaan tissin ennen nukahtamista. :/ Voi näitä!
Aika saman ikäiset tapaukset taitaa meillä molemmilla olla. Kai nämä heräilyt saattavat kuulua vähän ikäänkin.
Jaksamista teille! :)
...meidan esikoinen, nyt 4,5 vee oli juuri tuollainen huono nukkuja, ja vei ainakin minut seka henkisesti etta fyysisesti ihan aarirajoille ekan vuotensa aikana, jolloin herasi 7-10 kertaa yossa. Saat kaiken sympatian mita minulla on annettavana, tiedan miten kauhea tilanne on, ja viela kauheammaksi ainakin meille teki sen vahattely ja toisaalta meidan syyllistamisemme siita etta selvasti olimme tehneet jotain vaarin kun lapsemme oli sellainen kuin oli... Lisaksi en jaksanut kuunnella YHTAAN tarinaa siita kuinka " vauva nukkui jo laitokselta lapi yon" ...
Ehka masentavaa (toivottavasti kuitenkin ennemmin rohkaisevaa) kuulla mutta meilla auttoi eniten AIKA. Eli noin yksivuotiaana tilanne helpotti huomattavasti. En tieda oliko kyseessa hermoston kehittyminen vai mita (tata meille ainakin valayteltiin), mutta silloin alkoi nakya valoa tunnelin paasta ja unijaksot pitenivat, taisi tulla eka lapinukuttu yokin. Toinen mika ehka auttoi (mutta voi olla myos etta oli sattumaa) oli tyton laittaminen nukkumaan omaan huoneeseensa (josta han tosin n. vuoden paasta palasi meidan huoneeseen...).
Tama esikoisemme on edelleen verrattain huono nukkuja, nukkuu tosin nykyaan erittain syvasti mutta puhuu, itkee, nauraa jne. unissaan ja herailee edelleenkin tavallista useammin keskella yota.
Kakkonen olikin sitten ihan eri maata, vaikkemme mitaan erityisen eri tavalla tehneetkaan hanen kanssaan. Lapset ovat vain erilaisia.
Tsemppia teille!!
Moi,
Meillä allergia oireili noin. Syyksi löytyi kaura, ruis, maito, kananmuna. Saat selvyyden kun jätät esim maidon, munan ja viljat (yleisimmät allergian aiheuttajat) pois ainakin kahdeksi viikoksi ja otat sitten yhden viikossa takaisin. Jos imetät niin sinun täytyy välttää samoja ruokia. Aluksi tuntui että apua, mitä mä voin syödä!! mut kaksi viikkoa on lyhyt aika ja se kun lapsi nukkuukin koko yön on kyllä sen arvoista!! ja jos kokeilet niin tiedoksi että sininen keiju on maidotonta, lisäksi voit käyttää soija tuotteita. mutta älä kauheasti, niillekin voi allergisoitua. Tee lapselle riisipuuro laimeaan mehuun, siis jos jo syö puuroa. ja purkkiruokiakin on tosi paljon maidottomina.
ja allergiat menee usein 2v mennessä ohi, että ei ole ikuista =)
tTepa ja poitsu