Meillä ei rattaita osteta vauvalle
en voisi kuvitellakaan hylkääväni vauvaa sellaiseen kapistukseen :( Luonnotonta.
Kommentit (44)
Täytyy myöntää, että tätä en tiennytkään. Luulin, että kaikki vauvat Suomessa käyttävät vaippoja. Mutta joka päivä oppii jotain uutta.
Saanko tiedustella tältä vaipattoman vauvan äidiltä/isältä, että miten hoidatte asian kun vauvalle tulee hätä kauppareissulla? Tai nousetteko öisin pissattamaan vauvan, kun pissa on tulossa? Vai miten?
Autossa kopassa, koiralenkillä repussa. Ei vaan ole ollu tarvetta vaunuihin. Ei kai ne sentään mikään pakko-ostos lapsiperheeseen ole?
tosin myös rattaat, mut meillä olikin kaksoset. et ei niitä oikein saanut molempia liinassa kannettua.. kauppareissulla käytin liinaa ja sitten kaikissa tapahtumissa markkinat sun muut. oli tosi kätevää kun toinen lapsi oli liinassa.
ja isompana olivat sitten aivan yhtämielellään selkäsidonnassa. varmasti haluisivat vieläkin, mutta koska olen raskaana en saa enää sidottua heitä selkään.. ovat nyt reilu 2 vuotiaita.
ja hyvällä sidonnalla paino jakautuu koko selän alueelle, et kyllä miltei jokainen jaksaa kyllä kantaa.
etukäteen, mutta vauva ei viihtynyt missään vaiheessa vaunuissa, joten niitä ei sitten käytetty. Hän nukkui n. 9-10-kuukautiseksi kaikki päiväunensa kantoliinassa tai repussa. Se oli todella helppoa. Vauva nukkui viisikin tuntia liinassa ja minä kävin kaupassa, syömässä ravintolassa, siivosin, laitoin ruokaa jne. Noita edellä kehiteltyjä epämukavia tilanteita voi hyvin välttää, tai niitä ei edes tule, koska ovat liioittelua. Rattaita voikin sitten käyttää kauppakassien kantamiseen, jos vauva/lapsi ei niissä viihdy.
Nyt lapsi on 2,5-vuotias, ja vien häntä edelleen selässä Manduca-kantorepussa. Siellä hän viihtyy parhaiten, mutta ei tietenkään pitkiä aikoja, koska haluaa itse kävellä myös. Nykyään viihtyy jo rattaissakin.
En muista kuka sanoi näin, mutta joku kantoliinailua kannattava kuitenkin... "Ihmisen sikiöaika on 18 kuukautta. 9 kohdussa ja 9 äidin/isän sylissä." Siltä se meillä todellakin tuntui. 9-kuukautiseksi asti lapsi oli lähes koko ajan sylissä tai repussa tai liinassa, eikä oikein kiinnostunut liikkumisesta. Siitä sitten vähitellen aloitti konttaamaan ja kävelemään, ja nyt jo vilistää sellaista kyytiä, ettei perässä pysy :)
vaunut, mutta olen silti käyttänyt liinaa ja ergoreppua miltei koko ajan. Nyt 2v lapsi kävelee itse pitkätkin matkat. Toki vaunujakin välillä käytetty mutta enimmäkseen noita kahta. Enkä siitä syystä etten haluaisi vauvaa vaunuun "hylätä" mutta mun mielestä kantaminen on paljon helpompaa kun isojen vaunujen kanssa törmäily.
voihan kaupassakin käydä pissalla vauvan kanssa, usein Prismaan kun mennään niin heti käydään vessassa vauvan kanssa pissalla!
Yöllä joo mies pissattaa tai minä pissatan. Käyn itsekin öisin vessassa!
Juu ja kyllä meidän vessassa käyvällä vauvalla on myös vaippa esim. jos ajetaan autolla tai jos menee nukkumaan niin varmuuden vuoksi laitetaan vaippa...
tervetuloa lukemaan lisää osoitteesta
http://vaipattomuus.foorumit.fi/index.php
Menee taas puurot ja vellit samaan laariin.
enää ei puhuta rattaista vaan vaipoista :)
Sitten oli hyvä lenkkeillä itse sillä aikana ja saada liikuntaa/happea. Ostokset saa kätevästi kannettua kaupasta, kun oli yksin vauvan kanssa. Vrt. mahdotonta liinan kanssa. Kyllä ne jossain vaiheessa kannattaa hommata. Bussissa pääsee monessa paikassa ilmaiseksi niiden kanssa.
meinasin juri vastat, että ymmärrettävä juuri esim. Indonesiassa, mutta Suomen talvella saat vasramsti lapsesi käärittyä lämpimämmin vaunuihin kuin sylissäsi toppatakin alle vai miten sitten ajattelitkaan.
Meillä myös ollut kantoliina käytössä, mutta ei millään korvannut täysin vaunuja/rattaita.
Tulin Indonesiasta ja huomasin ettei kaduilla näkynyt yhtään vaunuja tai rattaita. Kerran näin turisteilla. Mm. Balilla vauvat kannetaan sylissä tai liinassakin. Voi olla myös että jos ei kuljetettaisi moottoripyörillä niin rattaita olisi likkeellä. Kauhistuin kun nelihenkinen perhe ajoi ohi. äiti ja kaksi lasta. Yleinen tapa liikkua.
hyppykiikku, kävekytuoli, taaperokärry, vauvapulkka, hoitopöytä, rintapumppu, tuttipullo, tutti, kertakäyttövaippoja, vaatteita, paljon leluja, pinnasänky, kehto ymsymsymsymsyms..... Ja paljon muuta, jotkuu hankinnat oli todella tarpeellisia toiset aivan turhia!!!! Mutta hyvin on vauva kasvanut 5 vuotiaaksi ja syntynyt jo sisaruskin! Kuka ostaa vauvalleen mitäkin on kaikkien aivan omassa vapaassa valinnassa!!! Eikö??
gessleinin kalliit yhdistelmät esikoiselle,mutta myytiin pois kun lapsi oli puolivuotias. Ainoassa käytettynä saadussa trikooliinassa pikkuinen kulki kun siinä viihtyi. 900 euron yhdistelmät vaihtuivat kolmipyöräisiin juoksurattaisiin, joissa sitten istuvaa ja ehkä jatkuvan liinailun takia jo puolivuotiaana konttaavaa ja seisovaa lasta vietiin jos joskus harvoin rattaita tarvittiin. Usein vedetään lapsia pyöräkärryllä, meillä kun ei ole sitä autoakaan Helsingin keskustassa. Ja pienin istuu äidin pyörän turvaistuimessa.
Me emme halunneet liinalapsia, mutta saimme. kaikki kolme ovat olleet ekan vuotensa aika sylikissoja, liinassa myös kotona. Kaikki ovat kävelleet alle 1-vuotiaana ja kaksivuotiaana on jokaiselta jääneet rattaat muutenkin pois.
Päikkärit ovat kyllä nukkuneet rattaissa -- nimittäin parvekkeella valtavissa 70-luvun emmaljungissa joita ei ole koskaan työnnetty minnekään :) Ne saimme naapurilta tähän tarkoitukseen ja hyvin toimivat.
Ja vielä ärsytykseksi: meillä ei ole ollut hoitopöytää eikä sitteriä eikä edes pinnasänkyä -- kun yöimetys on reilun vuoden iässä lopetettu ovat lapset siirtyneet äidin kainalosta omiin huoneisiinsa jollasänkyihin. Siellä ovat pysyneet, kukaan ei ole pudonnut. kaikki eivät siis tee samoja ratkaisuja -- myös äidin kainalossa ja liinassa kasvaa ihan tavallisia pikkuisia. Asuinpaikka sanelee pitkält lasten kuljetusratkaisut -- jos joka paikkaan pääsee jalan saattavat rattaat olla turhatkin. Mistä sitä tietää? Ja meillä ovat kaikki kolme kyllä viihtyneet mieluummin sylissä kuin rattaissa tai erilaisissa istuttimissa. Sen olemme sitten lapsille sallineet :)
Hei ap,
Tuupa kertomaan sitten vuoden päästä, miten teillä meni. Tuuthan???
Itselläni pari lasta, enkä voisi kuvitella kuljettavani pesuettani ilman kärryjä.
ilman vaunuja/ rattaita. En tuomitse ketään, jokainen tekee miten haluaa tietysti! Mietin vaan miten meidänkin nyt 1v9kk (12,2kg) lapsen kanssa oltaisi pärjätty ilman rattaita, tai vauvana vaunuja...uhhuh,ei mua varten ;)
Kukin tyylillään, mutta etukäteen ei kannata kovin tarkkoja suunnitelmia myöskään tehdä. Ei sitä tiedä missä vauva loppujen sitten viihtyy..toiset rääkyy vaunuissaan ja toiset taas liinassa.
Kun väitit ettei sellaista tilannetta vauvan kanssa tule että olis pakko laittaa rattaisiin niin entäpä kun tulet yllätysraskaaksi kun vauva on 1,5kk?
Oksettaa ja väsyttää, ei sillon kaupoissa juosta vauva selässä nukkuen! Kyllä minä nukutan ulos vaunuihin niin saan itse maata sohvalla kurjan oloni kera, puhumattakaan tulevasta loppuraskaudesta, liina vaan siihen valtavan masun päälle,vai ?? Hekoheko...
Muutenkin jos lapsia on monta niin vaunut on aika ehdottomat, ei niitä selässä/rinnan päällä kulkijoita voi olla kuin yksi kerrallaan. Mihin laitan tämän vauvan kun toinen syntyy? 1v kävelemään joka paikkaan itse? Mieluummin hylkään niihin rattaisiin jomman kumman, tai vaikka molemmat.
On myös selkä/polvivikoja mitkä estävät liinailut, pitäisikö tällaiset äidit kastroida ettei ne vaan saa lapsia jotka hylkää sitten vaunuihin?
Meillä tyttö rakastaa Manducassa (eli kantorepussa) olemista ja otankin sen aina mukaan jos kaupungille vaikka lähden. Voisin hyvin kuvitella että tyttö olisi koko matkan repussa eikä vaunuissa ollenkaan (ikää nyt 4kk) mutta...miten ihmeessä te jotka pidätte lasta vaan repussa koko ajan saatte puettua lapselle tarpeeksi päälle talvella että pärjää repussa?
Kun meillä jo pikkupakkasilla (-5) tyttö on vaunuissa jalkapeitteen alla kevyttoppiksessa ja alakroppa vielä ä-pakkauksen makuupussissa. Tuntuisi että pitäisi laittaa tytölle ihan hirveästi päälle jos kuljettaisin sen 20min matkan bussille repussa enkä vaunuissa. Ja sitten taas bussimatkalla (30min) tytöllä olisi ihan liikaa päällä. Ja sitten taas ulkona pitäisi pukea lisää päälle ennen kuin päästään kauppoihin. Vaunuissa on niin kätevää vähentää tytön vaatteita avaamalla vetskareita jne. mutta se tuntuu niin paljon hankalammalta jos tyttö olisi repussa. Eli siis meillä tyttö matkustaa ulkona vaunuissa mutta sisällä vaihdan usein reppuun.
Kun väitit ettei sellaista tilannetta vauvan kanssa tule että olis pakko laittaa rattaisiin niin entäpä kun tulet yllätysraskaaksi kun vauva on 1,5kk?
Oksettaa ja väsyttää, ei sillon kaupoissa juosta vauva selässä nukkuen! Kyllä minä nukutan ulos vaunuihin niin saan itse maata sohvalla kurjan oloni kera, puhumattakaan tulevasta loppuraskaudesta, liina vaan siihen valtavan masun päälle,vai ?? Hekoheko...
Muutenkin jos lapsia on monta niin vaunut on aika ehdottomat, ei niitä selässä/rinnan päällä kulkijoita voi olla kuin yksi kerrallaan. Mihin laitan tämän vauvan kun toinen syntyy? 1v kävelemään joka paikkaan itse? Mieluummin hylkään niihin rattaisiin jomman kumman, tai vaikka molemmat.
On myös selkä/polvivikoja mitkä estävät liinailut, pitäisikö tällaiset äidit kastroida ettei ne vaan saa lapsia jotka hylkää sitten vaunuihin?
Auto on ihan kiva useamman lapsen kanssa, sillä kulkee ne ostoksetkin.
Talvella laitoin vauvan liinassa oman talvitakkini alle ja lämpimänä pysyi. Samoin tuulet ja tuiskut eivät haitanneet kun takkini alla oli hyvin suojattuna. Talvisin täytyy vaan muistaa laittaa itselleen liukuesteet kenkiin ettei kaadu. Edelleen lapsi reilu 2,5-vuotiaana kulkee paljon ulkona liinassa (selässä tai lonkalla) vaikka olen reilusti yli puolen välin raskaana. Ja kyllä nuo "superliinailijat" kantavat kahta eri ikäistäkin yhtä aikaa, toinen edessä liinassa ja toinen selässä repussa. Itse tuskin moiseen ryhdyn, mutta kukin tyylillään.
Koskaan ei ole ollut ongelmia kaupassakäynnin suhteen vaikka autottomia ollaan. Vauva vaan eteen liinaan ja selkään iso reppu ja tarvittaessa vielä käsissä kantaa kassin. Tosin meillä olisi ollut alusta lähtien mahdollisuus käyttää tarvittaessa ikivanhoja makuuvaunuja jos liinailu ei olisi lähtenyt sujumaan tai olisin ollut synnytyksen jäljiltä huonossa kunnossa. Tulokkaan kanssa on tarkoitus mennä samalla lailla, mutta aika näyttää miten todellisuudessa kuljetaan kun liinavauva ja vilkas juoksentelija ei välttämättä ole paras yhdistelmä ja rattaisiin ei tekisi mieli esikoista aina sitoa.
Minulla on varmaan liian tiukkoja talvitakkeja kun ne eivät mene millään kiinni jos lapsi on repussa takin sisällä. Ei mahistakaan. Lapsella sitten voi olla lämmin kun pidän takkia käsin kiinni siitä edestä mutta toisaalta minä jäädyn. Ja kädet on kummatkin kiinni takin pitämisessä joka ei liene tarkoitus (on siis kokeiltu tätä kun tyttö nukahti reppuun kauppareissulla enkä halunnut herättää laittamalla repusta vaunuihin.
Vaan pyysin, josko joku mulle selittäisi sen miksi siinä kannetaan vielä niinkin isoa lasta! Koska meillä 2,5v poika ei malttaisi hengailla sylissä koko päivää. Kysyinkin siis sitä liinan ideaa, en sanonut, ettenkö sitä hyväkysisi. Senkun liinailevat mun puolesta vaikka 24/7, mua vaan kiinnosti, miksi sitä niinkin vanhalla lapsella vielä käytetään.
14