Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulunäytelmien roolimiehityksestä kaikille jotka näitä valintoja tekevät.

Vierailija
04.12.2008 |

Ala-asteella olin innokas näyttelijä. Pääsinkin monesti hyvään rooliin, mutta tontuksi. Olin lyhyt, eikä minulla ollut pitkiä vaaleita hiuksia, niinpä prinsessa roolia en koskaan saanut.

Toivottavasti tänä päivänä ollaan avarakatseisempia ja vuorotellen kaikki pääsisivät pelastavan ritarin ja kauniin prinsessan osaan eikä vain se yksi sama, ulkonäöllisesti sopivin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänen täytyy olla selkeä ja kuuluva. "Lavakarisma" ei liene myöskään pahitteeksi. Olin itse kouluikäisenä ujo ja hiljainen. Sain yleensä koulunäytelmissä esittää jotain, jolla ei ollut liiemmin vuorosanoja :)

Vierailija
2/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin annatko osan vuorotellen kummallekin ( eri juhla, eri näytelmä) vai valitsetko rooliin sen joka ulkonäöllisesti on enemmän oletetun perinteisen prinsessan näköinen.

Eikö näytelmään voisi saada uutta ulottuvuutta erilaisella henkilömiehityksellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajille, joiden mielestä Lucia, enkelit ja Maria -osta olivat trkoitettu vain vaaleahiuksisille... Itse olin aina just joku tonttu, koska hiukseni ovat tavalliset ruskeat.

Omalla 3-vuotiaallani on pitkät paksut vaaleat kihartuvat hiukset ja jo nyt hänet valittiin päikyn kuvaelman ainoaksi enkeliksi... Kieltämättä olen ylpeä ja onnellinen tyttäreni puolesta vaikka tuntuvat samat stereotypiat olevan vallalla edelleen...

Vierailija
4/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkä, vaalea ja hiukset olivat pitkät. Silti en ikinä ollut enkeli tai prinsessa. Kerran taisin päästä tontuksi, sen sijaan minulla oli yleensä kunnia esittää poron tai hevosen takapäätä. CV:ni sisältää myös kiven, joulukuusen ja höyryveturin roolit.

Vierailija
5/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...saivat aina ne pääosat. Kyllähän sen näkee että joku osaa näytellä ja joku ei, mutta pitääkö koko luokka uhrata siinä että ala-asteelaisten näytelmä olisi tarpeeksi karismaattista katsottavaa??

Vierailija
6/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti pystyisi edelleen 10 min luokkaa katsottuaan kuka tahansa arvaamaan kelle pääroolit annetaan.

Vierailija
7/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko te nyt ihan tosissanne täällä...

Vierailija
8/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pätee koulujen prinsessoiksi, pahaksi äitipuoleksi kelpaa brunette ja punapää.

Olisin halunnut lapsena esiintyä koulun kevätjuhlassa, tummat pitkät hiukset oli tuolloin ja olin hyvä laulamaan - ei napannut koskaan.

Vierailija
9/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on isompi porukka mistä valita kauneimmat ja komeimmat pääosiin

Vierailija
10/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin niitä stereotypioita viljellään.

Miksi se pulskin tyttö ei ole prinsessan roolissa? Eikö se olisi hänestä yhtä ihanaa kuin siitä luokan kauneimmastakin?

Vierailija
11/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla oli pitkät vaaleat hiukset. Olin kerran pääenkeli ja kerran Maria joulukuvaelmassa.

Kolmannella ope otti mut silmätikukseen enkä ollut missään näytelmässä mukana enää ala-asteella. Jos vielä sen p...an tapaisin niin saisi kuullä kunniansa. Arvet jää pienustäkin asoista, vaikkei tämä sellainen ollutkaan.

Vierailija
12/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaan kyllä pääroolit niille joiden ääni kuuluu. Koko ajan olen muutenkin korostanut kuuluvaa ääntä ja harjoituksissa on yritetty jopa huutaa repliikkejä. Silti itse juhlassa puolet porukasta puhuu niin hiljaa, ettei sitä kuule. Tärkeintä kuitenkin on, että kaikilla on joku mahdollisimman mieleinen rooli. Enimmäkseen saavat itse toivoa roolia ja tähän mennessä harva on havitellutkaan niitä päärooleja. En kyllä ottaisikaan mitään perinteistä prinsessanäytelmää. Ja kaikki halukkaat saavat olla enkeleitä :)

Vierailija
13/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti opettaja valitsi minut päärooliin josta suoriuduin ihan hyvin ja kuuluvasti, se jopa rohkaisi puhumaan kuuluvammin. Että ei myöskään jätetä niitä hissukoita syrjään jos heillä kuitenkin innostusta rooliin!

Vierailija
14/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkä, vaalea ja hiukset olivat pitkät. Silti en ikinä ollut enkeli tai prinsessa. Kerran taisin päästä tontuksi, sen sijaan minulla oli yleensä kunnia esittää poron tai hevosen takapäätä. CV:ni sisältää myös kiven, joulukuusen ja höyryveturin roolit.

Vierailija
15/24 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimesivät näytelmänsä joulupukiksi luokan "prinsessan" ja joulumuoriksi luokan pienen pojan. Muut ovat tonttuja. Oppilaat olivat käsittääkseni itse hoitaneet nimeämisen ja oikein odotan kun pääsen tätä näytelmää katsomaan :)

Vierailija
16/24 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevonen, isoisä ja hovimestari. Onneksi pääsin muualle kuin kouluun toteuttamaan esiintymisvimmaani...

Vierailija
17/24 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole blondi, mutta ei pienikään. On muuten silti ollut joskus Mariakin - päiväkodissa - silloin uskon valintaan vaikuttaneen sen, että uskottiin suoriutuvan siitä ilman pelkoa.

Vierailija
18/24 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkani ainoana blondina pääsin 6. luokkalaisena Luciaksi, vaikka en laulaa osannutkaan. Eli varmasti vain ulkonäölläni sain osan.

Muita mieleen painuneita rooleja oli peikko, sinivuokko ja erityisen hyvin muistan Narrin roolin ja ne kulkuset siinä puvussa.

Mulle tuli ihanan lämpimiä muistoja mieleeni, kun näitä ajattelin. Opettajamme oli hyvin aktiivinen järjestämään milloin mitäkin tapahtumaa ja kaikille halukkaille löytyi tilaisuus esiintyä.

Vierailija
19/24 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiilä oli ekalla tai tokalla joulurunoesitys jossa kaikki muut saivat lausua kaksi riviä paitsi minä jolla oli ärrävika

oli ärrävikaisia tosin muitakin eikä kaikilla riveiilä edes ollut ärriä

Vierailija
20/24 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupasin opetella vuorosanat ulkoa jolloin en tarvitse laseja ja sain roolin.