Vauva vähentänyt syömistä 3-4kk vanhana...
Onko normaalia, että n. 3kk iässä tulevan tiheän imun kauden jälkeen, kun vauva rupeaa kiinnostumaan toden teolla ympäristöstään, hän ei enää malta syödä?
Meillä imetys ollut huisin vaikeaa ja tällä hetkellä annan tuttelia n. 1,2dl päivässä imetyksen lisäksi. Vauva on niin kiinnostunut kaikesta muusta ettei malta imeä kun pari minuuttia. Tätä on jatkunut jo viikon verran.
Vauva on hoikka, n. 5,7kg ja n. 63cm ja ikää vajaa 4kk. Painonnousu on ollut superhidasta joten en haluaisi vauvan ainakaan menettävän kalliita grammoja ;-) !
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Onko tästä haittaa vauvalle?
Kommentit (2)
ikäinen vauva myös alkanut nyt kiinnstua ympäristöstä sen verran että syöminen on semmoista että pari imaisua ottaa ja sitten katselee ja sitten taas imaisee jne... alkanut myös puremaan inhottavasti!! mutta makuuhuoneessa makoillen malttaa syödä ja yöllä kyllä syö kovasti. tosin meillä tuo on jo lähemmäs 9-kiloinen pullero joten painosta ei tarvi huolehtia.. eli siitä en osaa sanoa sitten mitään että onko siitä teidän tapauksessa haittaa.. esikoinen meillä myös jossain vaiheessa alkoi ola malttamaton syömisen kanssa ja hänen painoaan tarkkailtiin koska oli paljon pienempi kuin pikkuveljensä. mutta siis mitään haittaa hänelle syömis-malttamattomuudesta ei siis kuitenkaan ollut. 8 kk iässä siirryttiin kokonaan korvikemaitoon kun viihtyi pullolla paljon tissiä paremmin ja lopulta ei tissi enää kelvannut lainkaan..
olikohan tästä nyt mitään apua...
Meillä vaihtelee syömiseen käytettävä aika. Joskus vauva syö vain ihan minuutin pari, joskus vetää vartinkin. Vauva on nyt reilut 3 kk. Mä olen ajatellut sen johtuvan siitä, että äidinmaidon koostumuskin vaihtelee, välillä on tuhdimpaa kunl toiste. Jos vauvani syö vain lyhyen aikaa, niin annan seuraavankin imetyksen samasta rinnasta, koska silloin ilmeisesti pääsee nopeimmin käsiksi takamaitoihin.
Mä olen hyvin herkkä tarjoamaan rintaa ja koska meillä ei ole mitään vatsaongelmia ollut, niin se ei ole haitannut, että välillä syödään useinkin.
Mä tekisin niin, että rauhoita syöttöhetkeä jos voit. Mene vaikka makuulteen puolihämärään makkariin ja ehkä hiukan ihokontaktiakin. Silloin lapsella on vähän ärsykkeitä ja enemmän kiinnostusta syömiseen. Tuo on auttanut ainakin meillä myös rintaraivareihin. Mä siis mieluummin tarjoaisin rintaa vaikka usein ja rauhoittaisin syöttötilannetta ennen kuin tarjoaisin korviketta.
Jos ei ole mahdollista mennä makuulteen, niin meillä auttaa sekin että laitan olalleni harson, jolla peitän lapsen päätä siinä rinnalla. Jos hän kääntää päätä, niin ei näe kuin harson, jolloin rintakin on kiinnostava taas. Toi toimii myös hyvin jos pitää imettää vaikka kylässä tai julkisella paikalla.
Oma lapseni on esikoinen, joten kokemus ei ole laaja. Suhtaudu siis neuvoihin sen mukaisella varauksella.