Minulle on tehty ja tehdään sektio siksi, että alapääni säilyy!
Ei tietysti virallisesti näin ole papereissa, siellä lukee pelko, mutta todellinen syy on tosiaan se, että halusin säilyttää hyvän seksielämän ja olla riskeeraamatta virtsan- ja ulosteenpidätyskykyäni.
Minusta kun kerran ollaan maassa, jossa on mahdollisuus turvalliseen sektioon, nainen on tyhmä, jollei käytä sitä!
En halua löystynyttä emätintä, eikä minun ole sitä pakko saadakaan, kun leikkaus on vaihtoehto.
On naiselle alentavaa ja yhteiskunnalle tyypillistä, miten naisen mitta on ikäänkuin alatiesynnytyksessä. Komplikaatioista ja väljenemisestä vaietaan, ja kaikki verhotaan ihanan äitimyytin suojiin.
Minä laskelmoin kylmän järkevästi tämän puolen asiasta ja siksi uskon olevani myös parempi äiti, enkä ollenkaan niin herkkä masentumaan, kun en ole murjoutunut muodottomaksi lasta puskiessani!
Tervetuloa nykyaikaan!
Kommentit (40)
hei. olen synnyttänyt itse omat lapseni ja kokenut sen elämän ihmeellisimmän asian. tosin sektiolla, mutta silti.
kenen alapäitä ne on käyneet sorkkimassa? Kun kerran ovat niin varmoja että kyllä se alapää löystyy oli sektio tai alatiesynnytys.
Kun raskaus löystyttää sektiomammojen alapäätä, mutta ei alatiesynnyttäjien. Mielenkiintoinen ilmiö, kerta kaikkiaan...
Siis tarkemmin sanoen alapää-syistä.
Synnytin vuonna -05 esikoiseni, synnytys meni hyvin, lapsi oli pienehkö ja minulta ei leikattu välilihaa. Silti alapääni löystyi huomattavasti ja synnytyksen jälkeen oli virtsankarkaamisongelmia. Nyt on jo parempi, mutta ei se ennalleen tule.
Olen päättänyt, etten koskaan enää synnytä alateitse. Ei se nyt niin mahtava kokemus ollut etteikö leikkaus vetäisi sille vertoja.
Ärsyttää, ettei Suomessa edes rahalla (itse ottaisin vaikka lainaa!) saa haluamaansa leikkausta! Kaikki muut leikkaukset kyllä rahan voimalla saa, mutta noin hemmetin isoa asiaa nainen ei saa itse päättää!
mun mahaa ei ainakaan leikata auki siinä pelossa että alapää löystyy. Ei jumalauta mä en käsitä miten jonkun mielestä on hienoa ja helppoa se että joku viiltää sulta vatsan auki???? Naisen pimppa on lihaskudosta, se on tarkoitettu venytettäväksi ja taas kiristymään uudelleen. Tietty siihen joutuu töitä tekemään, mutta niin se luonto on asian tarkoittanut.
Itsellä on takana kolme alatiesynnytystä, ja vaikka ekan jäljiltä epparikin aukesi, värkki toimii edelleen moitteettomasti ja geishakuulat pysyy sisällä vaikka juoksulenkillä! Revi siitä, sinä viillelty arpimaha ap!
ei tarvitse kuin sanoa, että tahdon sektion enkä suostu muuhun ja lääkäreiden on pakko suostua.
Kukaan ei ole väittänyt etteikö alateitse synnyttäneillä voi pimpsa löystyä. Alatiesynnytys on vain yksi tekijä monien joukossa ja ilman jumppaa ei kellään pysy tiukkana ikää tullessa. Mutta että ihan sektio sen takia niin kyllä sääliksi käy.
Itse ajattelin kuitenkin jatkaa lapsen saamisenkin jälkeen tyydyttävää ja nautinnollista seksielämää mieheni kanssa.
seksielämää sen sijaan on jäljellä aika monta vuosikymmentä.
Mulle seksi on todella tärkeää eikä se enää tunnu samalta vaikka kuinka jumppaisi! T. Alakautta synnyttänyt
ei toista olisi koskaan tullutkaan. Niiin karmea kokemus oli sektio - viidennen kohdalla voi sanoa että tavalliseen synnytykseen verrattuna.
Alatiesynnytykset kestivät 2 - 6 tuntia ja tunnin päästä synnytyksestä oli jo täysin toimintakunnossa. Ei siis mitään kipuja tai muutakaan paitsi jälkesupparit. Ulos lenkillekin pääsi pian.
Mutta sektion jälkeen olin käytännössä kuukauden potilas, liikkuminen oli kaameaa, sairaalasssa tuli tulehdus, lasta ei voinut kunnolla hoitaa, säryt jatkuivat viikosta toiseen, haava ei meinannut mennä umpeen. Yksi elämäni karmeimpia kuukausia.
Minusta ei pelon eikä pillun venymisen takia kenenkään kannata pakkautua väen vängällä sektioon. Normaali synnytyksessä pääsee niin paljon vähemmällä, vaikka sitten jumppailee vähän geishakuulilla.
Minä sen sijaan olin ällistynyt siitä miten hyvin ja nopeasti paranin sektiosta. Kotona ei tarvinnut enää edes särkylääkettä syödä. Petikaveri istui koko sairaalassaoloaikansa renkaan päällä ja valitti useaan kertaa hoitsuille kauhuissaan että pierua tulee ihan ilman mitään varoitusta tai kykyä vaikuttaa asiaan.
kun hyviä alatiesynnytyksiä kokeneet ei tajua, että niitä on myös todella, todella huonoja alatiesynnytyksiä.
ja huonoja sektioita kokeneet tulee aina vouhkaamaan että olin kuukauden sairas ja mitään en voinut tehdä.
itselläni on kokemus vain kahdesta sektiosta joista toivuin huomattavasti nopeammin kuin alakautta synnyttäneet ystäväni jotka istuivat tyynyjen päällä kuukauden kun itse nousin kävelemään samana iltana ja olin ihan kunnossa. sen jälkeen mitä ystävieni alatiesynnytyksistä olen kuullut, en voi kuvitellakaan tekeväni sitä, hui, verrattuna helppoihin sektioihin.
silti tajuan ja olen kuullut (en tosin tutuiltani) että on myös helppoja alatiesynnytyksiä ja varmaan onkin.
Joillakin löystyy alapää, synnytti alakautta tai sektiolla. Joillakin tai ei löysty. Toisilla tissit rupsahtaa imetyksestä tai toisilla ei. Toisille raskauskilojen tiputtaminen on helppoa tai toisille ei. Toisille jää ruma mahanahka ja toisille ei.
Itse en koe kahden lapsen synnyttämisen ja imettämisen pilanneen minua millään tavalla. Seksiä harrastan edelleen useita kertoja viikossa ja aika moni mies on kuluneen vuoden aikana sanonut minua seksikkääksi. Ja sellainen olenkin :)
Toivuin kolmikiloisten alakautta synnyttämisestä tosi nopeasti, siskoni taas ei. Ystäväni oli tosi kipeä sektion jälkeen, joku toinen taas ei.
t. 45
mutta toivon voivani synnyttää alateitse. Jostain syystä haluan kokea sen, ainakin kerran. Jollain sairaalla logiikalla koen, että se on olennainen osa naiseutta, kuten itse äitiyskin. Mutta tiedostan tuon, ja pyrin olemaan tuomitsematta, koska ymmärrän, että meillä on erilaisia tarpeita ja toiveita.
Lapselle sektio on jopa turvallisempi kuin alateitse syntyminen, joten minulle on aika sama, mitä muut naiset ruumiilleen tekevät, kunhan lapsi ei kärsi.
Lisäksi haluuni välttää sektiota on vaikuttanut muunlaiset operaatiot. Pari todella pientä leikkausta tai sen tapaista operaatiota ovat aiheuttaneet minulle monen päivän kovat tuskat. Keskimäärin olen ollut kipeämpi kuin yleensä kyseisten operaatioiden jälkeen.
Polven tähystyksen jälkeen tuskissani muuten harkitsin jopa itsemurhaa, vaikken muulloin ole ollut itsetuhoinen, joten näemmä oli jo aika kamala olo. :/
Eli ei kiitos enää yhtään leikkausta tms. minulle.
Saan varmaan muiden vihat niskoilleni, mutta osa alatiesynnytystä puolustavista tuntuu olevan kateellisia alapäänsä tarkoituksella säilyttäville, kuten nyt ap. Keskimäärin kun kuitenkin sektiolla synnyttäneillä on värkki paremmassa kunnossa homman jälkeen, koska ne revenneet tapaukset puuttuvat tilastoista.
alapää murjoutuu ja löystyy jne.. jaa, itselläni ainakin synnytyksen jälkeen on orgasmit voimistuneet ja niitä tulee paljon helpommin kuin ennen ja useastikkin yhden yhdynnän aikana.. että tämänkö vaihtaisin rumaan arpeen vatsassani?!
mutta eiköhän se alatie synnytys ole pääsääntöisesti ihan suht normaali toimenpide, missä ei pillu mene pilalle. Itse olen kaksi lasta synnyttänyt ja en revennyt yhtään. Ekan jälkeen ei paikatkaan venyneet, mutta tämän tokan jälkeen kyllä vähän. jumppaamalla saa ne onneksi kuntoon, aivan kuten koko muunkin kropan.
en silti iknä vaihtaisi pois synnytyksen kokemusta, on sitä kiva muistella miehen kanssa ja vaihtaa kokemuksia muiden synnyttäneiden äitejen kanssa, sillä onhan se melko suoritus :) voi olla ylpeä itsestänsä, että jaksoi synnyttää ja teki sen hienosti. eri asia se on maata leikkauspöydällä huviksensa kun ei halua tehdä maailman luonnollisinta asiaa luonnollisella tavalla!? outoa porukkaa!
Vierailija:
mutta eiköhän se alatie synnytys ole pääsääntöisesti ihan suht normaali toimenpide, missä ei pillu mene pilalle. Itse olen kaksi lasta synnyttänyt ja en revennyt yhtään. Ekan jälkeen ei paikatkaan venyneet, mutta tämän tokan jälkeen kyllä vähän.
Tilastojen mukaan reilusti yli puolet ensisynnyttäjistä repeää. Ja tuo venymättömyys kuulostaa uskomattomalta: ettet vaan jumpannut ensin (vaikka sitten huomaamattasi) viikkoja ennen kuin olit taas yhdynnässä?
Vierailija:
en silti iknä vaihtaisi pois synnytyksen kokemusta, on sitä kiva muistella miehen kanssa ja vaihtaa kokemuksia muiden synnyttäneiden äitejen kanssa, sillä onhan se melko suoritus :) voi olla ylpeä itsestänsä, että jaksoi synnyttää ja teki sen hienosti.
" Teki sen hienosti" ? Miten synnytyksen voi tehdä hienosti tai ei-hienosti? Se menee omalla painollaan, eikä siihen hirveästi pysty itse vaikuttamaan. Jos on väärä tarjonta, niin on, eikä lapsi tule ulos, vaikka kuinka puskee. Joo-o, sehän on toki naisen laiskuutta ja huonoutta, jos lapsi sattuu olemaan väärässä asennossa.
jos ette ole, niin miten te olette niin varmoja asiasta mistä ette tiedä mitään? vai oletteko tehneet otantaa tuikkaamalla sormea koehenkilöiden aukkoon?