Keliaakikolle tarjottavaa??
Sunnuntaina tulossa vieraita, joista yksi on keliaakikko. Kääretortun olen jo tehnyt, perunajauhosta. Sit on suolaista pasteijaa, joka on kyllä kaupasta ostettua. Vielä haluaisin hänelle jotain pientä tarjottavaa.. kertokaas mikä olis hyvää ja helppoa tehdä, en haluaisi ostaa mitään gluteenittomia jauhoseoksia. Muille vieraille on tarjolla täytekakkua ja suolaista pasteijaa sekä pikkuleipiä.
Kommentit (5)
Muille vieraille kaikki itse tehtyä, niin haluaisin myös tälle yhdelle " poikkeavalle" tehdä itse tarjottavat (niitä pasteijoita lukuunottamatta)
ap
Karppileipäsiä ihan leivänpäällisillä.... Jätä vehnäleseet pois tai korva vaikka pinjansiemenillä ;) Tosi hyviä. Mä laitan näistä ihan ohuita keksintyyppisiä pellille ja sit päälle voita ja muuta herkkua
MANTELILEIPÄ
Korvike vehnäsämpylän ystävälle.
neljä annosta
2 kpl kananmunaa
2 rkl rahkaa tai partajugua
2 tl fiberhuskia (ei tarvitse)
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl mantelijauhoa
3 rkl vehnäleseitä
1 rkl seesaminsiemeniä
150g juustoraastetta
Vatkaa kananmunat. Lisää partajugu tai rahka. Yhdistä kuivat aineet ja lisää muna-rahkan sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Tee pellille 4-5 pyöreää kakkaraa ja anna kohota sen aikaa kun uuni lämpeää. Paista 225 uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti. Halkaise ja täytä mielesi mukaan. Itse tykkään paahtaa näitä aamupalaksi leivänpaahtimessa. Käyvät myös hyvin hampurilais-sämpylän korvikkeeksi.
vehnäjauhon voi korvata kokonaan perunajauholla.
Samaten voit tehdä perunajauhosta vaikka marjapiirakan, juustokakun (siis oikean, ei liivate+keksipohja), suolaisia piirakoita yms. yms. :)
Eli tee kaikki tarjottavat sillä perunajauholla, niin et tarvitse erikseen yhtä ihmistä varten omia. :)
t: kodinhengetär, jonka ystäväpiiriin kuuluu todellisia moniallergikkoja, joten reseptejä on saatu vääntää. ;D
Samaten löytyy pullia, korvapuusteja.