Kuinka rinnasta eroon???
Hei kaikille!
En ole vielä aiemmin osallistunut juuri keskusteluihin, olen vain vinkkejä lukenut. Nyt tuntuu kuitenkin olevan sellainen " ongelma" , että kuinka saisin imetyksen loppumaan? Haluaisin lopettaa imetyksen jo ja vaihtaa korvikkeelle. Poika on nyt 4,5 kk ja on todella sidoksissa rintaan. En kuitenkaan halua imettää enää kauaa, meillä on historia koko touhusta todella hankala. Nyt koen koko touhun epämiellyttäväksi kun se sitoo minua niin paljon. Emme voi käydä kylässäkään kunnolla, kun poika ei suostu syömään siellä kun on niin paljon katseltavaa.
Pulloa hän ei ole juurikaan käyttänyt ja on todella huono syömään korviketta. Olen kokeillut kaikki korvikkeet ja mikään ei tunnu maultaan olevan hyvä hänelle. Tuttejakin on kaikki mahdolliset, joten siitä imuosastakaan homma ei ole kiinni. Kiinteät meillä on jo käytössä kun maito ei pitänyt enää nälkää.
Kuinka muut olette vaihtaneet pullolle? Ja etenkin sellaiset lapset jotka ovat olleet kokonaan rinnalla. Ottaisin hyvin mielellään neuvoja vastaan!!
Kaikki neuvot ovat kultaakin kalliimpia, olisin hyvin kiitollinen niistä.
Kommentit (7)
Olen osittain imettänyt poikaamme kaksi viikkoisesta lähtien eikä se minusta tee yhtään sen huonompaa tai parempaa äitiä kuin muista. Mielummin näin kuin se että äiti masentuu. Meillä on kuitenkin totuttu jo siihen korvikkeeseen joten siinä mielessä hieman eri tilanne. Voisithan sinäkin kokeilla osittaista imettämistä jos pää kestää? meidn poika täyttää parin päivän päästä 5kk ja mennään tissimaidolla, soseilla ja korvikkeella ( jos äiti ei kotona ruoka-aikaan) eteenpäin! ja hyvin mennäänkin!ja iloisesti!!
Oletko kokeillut eri korvikkeita? Tiedän vauvoja jotka eivät suostu syömään esim nannia mutta semperi menee tai toisinpäin. samoten tuttipulloissa tai siis tuttiosissa on eroja. Kaikkeista lähinnä rinnan muotoa on aventin pulloissa, sitä kannattaisi kokeilla. Meillä ei esim syödä kuin ainun ultivent pullosta. Meillä oli myös kuasi jollloin ei yöty pullosta kunäiti anto mutta jos isä syötti niin kyllä maistui!Ja tosiaan niinkuin edellinen kirjoittaja sanoi voithan alkuun kokeilla että sekoitat rintamaitoa ja korviketta.
Toivottavasti kaikki sujuu nii n että kaikilla on hyvä olla!!!
Kimsu ja Kasper
jos ei maito pullosta maita... :( Meillä esikoisen kanssa en ollut alunperinkään kovin ihastunut ajatukseen imetyksestä mutta kun homma lähti kuitenkin sujumaan niin ajattelin että 4-6kk nyt näin ja sitten riittää. Tyttö oli todellinen tissitakiainen ja söi 1-2h välein vuorokaudet ympäriinsä vielä 4kk iässäkin. Ja kuinkas ollakaan ei kelpuuttanut minkäänlaista pulloa eikä korviketta vaikka kuinka yritettiin. Nokkamukista oppi juomaan melko pian mutta maito ei kelvannut siitäkään. Kiinteät aloitettiin jo 3kk iässä mutta ei ollut apua siitäkään. Joten eipä auttanut kuin imettää. Paras helpotus asiaan olikin kun hyväksyin että näin se nyt vaan on ja loppujen lopuksi imetinkin sitten vuoden ikään! :) Homma helpottui huomattavasti joskus 6kk iässä kun syöntivälit pitenivät ja söikin muutamassa minuutissa ja alkoi taas paremmin syömääm vieraissakin paikoissa. Silloin ei harmittanutkaan enää yhtään ettei lopetus onnnistunut. Toki sitovaahan se oli mutta loppujen lopuksi niiiin lyhyt aika! :) Ja nyt kohta 4kk kakkosen kanssa onkin suunnitelmissa heti se vuoden taival ja tuttipulloja ei ole edes hommattu.
Eli tästä nyt ei kamalasti ollut apua varsinaisen lopettamisen kannalta mutta lähinnä koitan lohdutella että ei se välttämättä ole maailman loppu jos se korvike ei ala kelvata! Mutta sitten jos pulloilut alakaa sujua niin teet vain oman ratkaisusi! :) Kuitenkin niin kauan kun maitoa ei muuten tarpeeksi uppoa niin kannattaa vaan koittaa ottaa rennosti, ei se murehtimalla muutu ja loppujen lopuksi lapsen paras ja hyvinvointihan se kuitenkin on ykkössijalla! :) Varmasti sekin kun kiinteitä alkaa mennä enemmän helpottaa tilannetta kun syöntivälit pitenevät ja silloinhan voi jo jonkin imetyksenkin jättää väliin ja tarjota ihan vaan muuta ruokaa jos ei äiti ole maisemissa tai ollaan kylässä tms. Tosin, meillä kyllä kävi niinkin ettei ne kiinteätkään oikein kelvanneet mutta tuskinpa teillä sentään niin käy! :D
Tsemppiä ja voimia, miten ikinä homma eteneekin!
Maistuuko se? Eli onko ongelmana pullon hyljeksintä vai maun? JOs tissimaito kelpaa pullosta niin tee vaikka alkuun niin että juotat muutaman päivän vain lypsyjä pullosta niin että oppii että saa nyt tissin siasta vain pullon mutta tavara on silti samaa. Sitten voit sekoittaa vaikka puolet lypsyä ja puolet korviketta ja siirryt pikkuhiljaa korvikkeeseen. Näin myöskin saat lypsyt hyödennettyä kun joka tapauksessa joudut oloasi helpottamaan lypsämällä ja vauva ei mene sekaisin siitä että välillä saa tissiä ja välillä ei. Jotkut kun kieltäytyvät pullosta " nälkäkuolemaan" saakka kun tietävät että jossain vaiheessa on tissiäkin saatavilla.
Toinen kikka saada korvike maistumaan on sekoittaa siihen hiukka sokeria. Äidinmaito kun on paljon makeampaa kuin korvike.
Hei kaikille ja kiitos vielä kerran, en todellakaan pahastu kenenkään kommentista! Eli aurora76, ei hätää, olen vain iloinen että jokanen tuo minulle oman näkökantansa, koska voi olla että en vain osaa suhteuttaa nyt koko hommaa.
Tiedän että toiveeni tuosta lopettamisesta saattaa kuulostaa itsekkäältä ja kypsymättömältä. Ymmärrän senkin kannan, olen itsekin jopa hieman sitä mieltä että se on aika itsekkäästi ajateltu... Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta mielestäni koko asia on ristiriitainen minulle.
Kylläpä tämä kuulostaa nyt jopa itsestäni hankalalta... Ajattelin tätä tässä viime yönä ja ajattelin nyt ottaa tavoitteeksi vaikka tuon 5kk ja sitten siitä mennään päivä kerrallaan kun vauvalle saa alkaa antamaan lisää ruokaa. Jospa minunkin oloni helpottuisi sitä mukaa?? Ja onhan vauvamme sellainen tissifanaatikko, että olisi kamalaa repiä hänet siitä väkisin pois.
jospa se tästä paranee, kesäkin tulee ja olot helpottuu. Kiitos vielä kerran kaikille vastanneille. Tiedän että kommenttini herättää ajatuksia puolesta toiseen, mutta usein kannattaa kysyä muidenkin mielipiteitä koska olen sitä mieltä että aina ei itse välttämättä näe kaikkea kokonaisuutta kunnolla...
Oikein mukavaa ja lämmintä kevätmieltä kaikille!
johon voit olla tyytyväinen! Ihan yhtä ristiriitaisia ajatuksia liikkui silloin minunkin mielessäni ja juuri noita aikarajoja asettelin itselleni kunnes raja sitten puolesta vuodesta pomppasikin huomaamatta sinne vuoteen :) Ja koeta olla ylpeä siitä että imetys muuten sujuu, moni kuitenkin haluaisi imettää muttei yrityksistä huolimatta onnistu... :)Mukavaa kevättä!
Pakko sen verran jatkaa, kun ap:n vauva kuulostaa niin tutulta. Meillä esikoinen huoli pienenä vauvana kyllä tutin, mutta ei pulloa. Pullosta saattoi ottaa just sen verran, että kesti ennen äidin tuloa paikalle (ja niitä ei ollut monta) kunnes alkoi hyljeksimään pulloa ihan kunnolla. Alettiin antamaan sitten nokkamukista vettä kiinteiden kanssa, jolloin pystyin olemaan yhden syöttövälin vaikka pois joskus. Tyttö söi ahkerasti myös öisin. Hän on aina kasvanut kovasti, joten en edes jaksanut miettiä yövieroituksia. Itse ajattelin myös aluksi sitä sitovuutta paljon ja välillä kieltämättä tuntui hankalalta, kun tuli aikaisin (heti vatsaväänteiden itkun jälkeen) vierastamiset ja eroahdistukset, joihin kelpasi vain äiti. Sen jälkeen imeminen oli hänelläkin hankalaa, kun piti vain katsella ympärilleen.. Silloin en enää harkinnut lopettamista, mutta oli vähän tuskasaa joskus.. Imetin tyttö kuitenkin kauan (useimpien mielestä liian kauan) lähes kaksivuotiaaksi. Myös öisin. Sitten itse kyllästyin totaallisesti, kun halusi samalla leikkiä ja imeä. Eihän siitä mitään tullut. Itse koin tissiriippuvaisen (kova imemistarve) lapsen vieroittamisen aikaisemmin hankalaksi, enkä vain jaksanut ryhtyä siihen. Imetin yhä, vaikka aloitin työt ja lapsi oli hoidossa.. Jos kuitenkin jatkat imetystä niin kauan, että lapsen on aika siirtyä ihan tavalliseen maitoon (noin vuoden ikään), niin meillä oli siirtymävaiheena mukana ne pillimaidot (eli hylamaidot tetroissa). Meillä siis tytölle sopi ihan tavallinen lehmänmaito, mutta noi tetrat pillin kanssa olivat hyvä retkillä/automatkoilla/ja lopuksi sitten tissin korvikeena jonkin aikaa. Aikaisempaan vieroitukseen minulla ei ole kyllä mitään neuvoja, koska en todella itse sitten jaksanut vierottaa.
Nyt tällä kuopuksella on selvästi vähäisempi imemisentarve ja luultavasti vieroitus tapahtuu paljon helpommin. Tämä toinen vain on jo aiemmin rinnalla ollessaan häiriintynyt ympäristöstään, miksi imettäminen on ollut hankalampaa. Nyt itse vain toisen kanssa osaa suhteuttaa ajan kulumista eri tavoin. Se vauvavuosi menee ihan hurjaa kyytiä ja lapsen elämässä ja sinun elämässä äitiniä se alku on kuitenkin hurjan lyhyt aika. Nyt meillä eletään taas eroahdistus vaihetta, ja äiti ei saa hävitä vauvan silmistä ollenkaan imetin tai en, joten " nalkissa" ollaan seuraava kuukausi.. Mutta se aika menee nopeasti.
Jaksamista kovasti ja tiedän, että päivät voivat olla pitkiä ja vauvan kanssa sidoksissa olo voi tuntua välillä myös ahdistavalta. Mutta vauvallesi olet maailman tärkein ihminen! Itsestä myös kesän tulo tuntuu mukavalta, kun tänäänkin imetys onnistui pihalla grillaamisen ohessa.
mimmimymmeli:
Jos siis poikasi ei kelpuuta korvikkeita useista kokeiluista huolimatta, niin miten ajattelit hoitaa maitotuotteiden saannin - niitähän tuon ikäinen tarvitsee vielä paljon. Toki on olemassa ns. vauvajugurtteja, sillä tavallisia maitotuotteita ei vielä ole hyvä antaa. Mutta maitotuotteita/maitoa pitäisi saada vielä monta desiä vuorokauden aikana.
Ainahan voit kokeilla nokkamukista juottamista, jos tuttipullot eivät kelpaa, mutta jos korvike ei maultaan kelpaa, niin en oikein ymmärrä, miten voisit imettämisestä luopua vielä?! Tämä voi tuntua rankalta mielipiteeltä, mutta sanonpahan silti.
Tokihan tuonikäinen sitoo paljon äitiään, mutta niin vauvat tekevät. Tasapainoilu sinun ja lapsesi hyvinvoinnin välissä on hankalaa. Jos et itse pidä imettämisestä, niin on kuitenkin muistettava, että poikasi pitää jostain saada välttämättömät kalsiumit, ym. Toki pitää ajatella itsensä parasta, mutta myös vauvan, joka on kuitenkin se avuttomin ja jonka hyvinvointi on ruokinnasta kiinni.
Kirjoitit, että kyläily on hankalaa, kun poika ei siellä keskity syömiseen, vaan katselee ympäristöään. Tuo on tuttua molempien lasteni kohdalla. Oletko kokeillut mennä syöttämään esim. rauhalliseen makuuhuoneeseen tai johonkin muuhun huoneeseen, jossa ei sillä hetkellä ole muita? Entä, jos kokeilisit " peittää" pojan osittain harsolla, kun imetät, niin ei pääsisi vilkuilemaan ympärilleen ja keskittyisi olennaiseen? Rauhallinen silittelykin imetyksen aikana voi auttaa vauvaa keskittymään syömiseen.
Kukaan muu ei ole vielä sinulle vastannut, ja minäkin olen usean päivän pohtinut vastaamistani, sillä oma mielipiteeni on se, ettet mielestäni voi vielä imettämisestä luopua. Ja kuitenkin koen tämän palstan tarkoituksen olevan kannustaminen eikä syyttäminen, joten tämä vastaukseni on siinä mielessä ristiriitainen.
Jos haluat luopua imettämisestä, niin voisitko yrittää totuttaa korvikkeen makuun vaikka niin, että aluksi sekoitat korviketta ja rintamaitoa sekaisin, jolloin muutos ei ole niin suuri ja sitten pikkuhiljaa vähennät rintamaidon suhdetta?
Tsemppiä ja mukavaa kevättä - kaikesta huolimatta:-)
-aurora ja lapset 04&07