Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapaamissopimuksesta. Voisiko joku auttaa??

Vierailija
24.05.2008 |

Ilmeisesti pitäisi mennä tekemään exmieheni kanssa jonkinlainen tapaamissopimus miten ja milloin lapsi tapaa isäänsä. Tähän asti ex tavannut lasta noin kerran puolessa vuodessa parin tunnin ajan. (ei ole kinnostunut/halunnut tavata lasta tuon enempää)

Nyt pitäisi ottaa käytäntöön kerran viikossa tapahtuvat tapaamiset. Haluaisin niihin saman päivän ja ajan joka viikolle esim. maanantai klo:17.00-19.00. Ei tarvitsisi joka viikko vääntää (kuka hakee ja tuo mihinkin aikaan ja mistä) ja sovitella aikatauluja.

Ex kuitenkin haluaisi että päivä voisi vaihdella jos hänelle ei sovi aina sama päivä. Tunnen exän niin hyvin että tiedän että tuollainen "joustovara" aiheuttaa sen että ex tulee ja menee miten tahtoo ja näkee lasta silloin kun huvittaa ja minun täytyy niihin suostua muuten olen taas "pompottava akka".

Pitäisikö hankkia oikeusavustaja auttamaan vai auttaako ne lastenvalvojalla meitä tekemään tapaammissopimuksen? Voinko vaatia sopimukseen tarkat ajat vai pitääkö suostua exälle antamaan tuota joustovaraa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku erityinen syy, ettei tapaamisia voi sopia säännöllisesti tietyn kalenterirytmin mukaan (esim eksän työvuorot), kannattaa kirjata milloin tapaamisista sovitaan. "Esim lapsi tapaa isäänsä yhtenä arki-iltana viikossa kaksi tuntia. Tapaamispäivät sovitaan kalenterikuukauden ajalle edellisen kalenterikuukauden 15. päivään mennessä."

Onko teillä tarkoitus laajentaa joskus viikonlopputapaamisiin?

Vierailija
2/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka toiseen viikonloppuun. Lapsi ei vaan ole ollut juuri isänsä kanssa tekemisissä pariin vuoteen joten päätettiin aloittaa näin. En vaan haluaisi joka viikkoista rumbaa tuosta tapaamisen järjestämisessä. Exällä ei ole vuorotyötä joten syyt tuohon joustoon ovat vain hänen omissa menoissaan ja luonteessaan (on erittäin vastahakoinen tekemään mitään sopimuksia mitkä "orjuuttavat" häntä).

Ensimmäinen tapaaminen takana ja sekin ajankohta selvisi vasta saman päivän aamuna että miten ex ehtii lasta nähdä. En halua joka tapaamista vatvoa viime hetkeen asti että tapaatko nyt tänään vai huomenna.. Onhan meidän perheellä omakin elämä ja omat menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yritän hankaloittaa hänen tapaamisiaan lapsen kanssa jos en suostu tuohon hänen joustoonsa?

Olen nimittäin yrittänyt eron jälkeen saada häntä tapaamaan lasta mutta ei siitä mitään tullut. Luovutin about vuosi sitten. Nyt jälkeenpäin on alkanut syytellä minua että olen estänyt häntä tapaamasta lasta??

T. edelleen ap

Vierailija
4/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus on tavalla tai toisella sitovaa, ei sille mitään voi! On joustavaa sinun puoleltasi suostua tällaiseen järjestelyyn. Ex-miehesikin on syytä muistaa, että sopimus on ensi sijassa lapsen ja hänen isänsä välinen.

Vierailija
5/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan teillä on omatkin menot ja lapsella mahdollisesti harrastukset, joten on kohtuullista, että tapaamisista sovitaan hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
6/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Haluatko siis sinä tuollaiset tapaamiset vai ex?

Vierailija
7/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hänen omaan elämäänsä liittyvä tai vaikka että on sairastunut? Sen viikon tapaaminen taitaa sitten jäädä väliin? Vai meinaatko joustaa tarvittaessa että päivää voi vaihtaa jos miehelle ei käy?

Mun miehelle määrättiin liikkumavaraa arkitapaamisessa, tai oikeammin molemmille vanhemmille, että saavat yhdessä sopia yhden arki-illan viikossa tavata lasta, käytännössä ollut siis torstai kun ei äidille ole juuri koskaan muut illat käyneet mitä ollaan ehdotettu. Ja torstaina hänen onkin sitten pakko antaa kun on paperilla että 1 arki-ilta viikossa lapsi on isällään. Yleensä on viikonloppuna sovittu ilta ja viikolla äiti usein muuttaa sen sitten torstaille, usein varaammekin perumisvaran ja melkein joka torstai olemme saaneet lopulta menomme järjestymään että lapsi on voinut tulla, aina ei ole kyllä pystynyt ja sillä viikolla jää arkitapaaminen väliin, äiti ei kyllä jousta. Joustaisitko sinä ap?

Mun miehellä vaihtelee se ilta milloin pyytää lasta luokseen sen vuoksi, vaikkei olekaan vuorotyössä, että meillä on joskus omia menoja illalla arkisin, joita ei voi vaihtaa toiselle illalle, joku mun kautta tuleva juttu tai miehen kautta tai minun lapseni tai muuten vaan joku perheemme yhteinen meno: juhla, aikuisten illanvietto, treenit tms mihin ei vastaa tarkoitustaan hakea miehen lasta mukaan tai ei vaan pysty hakemaan kun aika ja paikka on väärä tapaamisen suhteen.

No, jos ap sun exällä ei sitten vaikka olekaan omaa elämää arki-iltaisin eikä hänen mahdollisella uudella perheellään, tai sitten jos sinä voit joustaa siitä illasta jos miehellä on todella joku este tavata juuri silloin..Mutten voi olla että käy niin, ettei mies ala lasta tapaamaankaan sen useimmin kun tähänkään asti, jos teet sen jo alkuun liian vaikeaksi...

Vierailija
8/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Haluatko siis sinä tuollaiset tapaamiset vai ex?

Ex on ottanut nyt asian puheeksi. Olen itse ehdottanut monta kertaa aiemmin että tehtäisi joku säännöllinen systeemi mutta ex ei ole halunnut. Nyt sitten tahtoisi mutta on ollut tahtomisissaan yleensä "tuuliviirityyppiä" niin vähän skeptisesti suhtaudun tähän. Ja lapsi on nyt jo niin iso että ymmärtää ja tietenkin hämmentyy jos aloitamme systeemin joka vähän ajan kuluttua ei enää pädekään.

Vierailija
9/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hänen omaan elämäänsä liittyvä tai vaikka että on sairastunut? Sen viikon tapaaminen taitaa sitten jäädä väliin? Vai meinaatko joustaa tarvittaessa että päivää voi vaihtaa jos miehelle ei käy?

Mun miehelle määrättiin liikkumavaraa arkitapaamisessa, tai oikeammin molemmille vanhemmille, että saavat yhdessä sopia yhden arki-illan viikossa tavata lasta, käytännössä ollut siis torstai kun ei äidille ole juuri koskaan muut illat käyneet mitä ollaan ehdotettu. Ja torstaina hänen onkin sitten pakko antaa kun on paperilla että 1 arki-ilta viikossa lapsi on isällään. Yleensä on viikonloppuna sovittu ilta ja viikolla äiti usein muuttaa sen sitten torstaille, usein varaammekin perumisvaran ja melkein joka torstai olemme saaneet lopulta menomme järjestymään että lapsi on voinut tulla, aina ei ole kyllä pystynyt ja sillä viikolla jää arkitapaaminen väliin, äiti ei kyllä jousta. Joustaisitko sinä ap?

Mun miehellä vaihtelee se ilta milloin pyytää lasta luokseen sen vuoksi, vaikkei olekaan vuorotyössä, että meillä on joskus omia menoja illalla arkisin, joita ei voi vaihtaa toiselle illalle, joku mun kautta tuleva juttu tai miehen kautta tai minun lapseni tai muuten vaan joku perheemme yhteinen meno: juhla, aikuisten illanvietto, treenit tms mihin ei vastaa tarkoitustaan hakea miehen lasta mukaan tai ei vaan pysty hakemaan kun aika ja paikka on väärä tapaamisen suhteen.

No, jos ap sun exällä ei sitten vaikka olekaan omaa elämää arki-iltaisin eikä hänen mahdollisella uudella perheellään, tai sitten jos sinä voit joustaa siitä illasta jos miehellä on todella joku este tavata juuri silloin..Mutten voi olla että käy niin, ettei mies ala lasta tapaamaankaan sen useimmin kun tähänkään asti, jos teet sen jo alkuun liian vaikeaksi...

Mutta este kun saattaa olla että "en tulekaan kun olet tollanen mulkku". Ja tämän lauseen olen usein kuullut kun ex on soittanut tyyliin "tulen lapsen hakemaan sillon ja sillon" ja kun meillä on muuta menoa silloin ja yritetään sopia muuta aikaa ja vähän pidemmällä varotusajalla niin ei onnistukaan.

Olen joustanut kolmen vuoden ajan ja jaksanut esim. ohareita kun ex on luvannut tulla lasta katsomaan kun minulla on ollut menoa, mutta eipä ole tullutkaan. Olen kestinnyt hänen vanhempiaan jotta lapsi näkisi hänen puolen mummoa ja vaaria myös joskus. Kun ex ei itse voi hoitaa asiaa. Kunnellut jos jonkinlaisia uhkailuja ja v*****lua sekä puuttumista omiin henkilökohtaisiin asioihini. Soittoja kymmeniä kertoja päivässä mutta yhdessäkään puhelussa ei ole kysynyt mitä lapselle kuuluu.

Olen vihdoin saanut otettua välimatkaa exään ja rauhoitettua kotini ja perheeni elämän. Ennen kaikkea lapsi asuu nykyään kodissa jossa ei huudeta tai riidellä.

Tiedän että jos annan tuon joustovaran niin tapaamiset menee joka viikkoiseksi säätämiseksi. En usko että ex osaa/pystyy laittamaan lasta ensimmäiselle sijalle elämässään ja järjestämään aikataulunsa lapsen tapaamista varten. Pitäähän minunkin hakea ja viedä lapsi päiväkotiin tiettyyn aikaan päivästä niin luulisi että samanlainen aikatauluttaminen onnistuu häneltä kerran viikossa.

Ap

Vierailija
10/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa nyt vaan piilee se vaara, että tapaamiset tosiaan jää.

Tähänkin asti miehellä ollut vaikeuksia tavata lasta, ja syytellyt sun mulkkuuttasi tapaamattomuuden syyksi, en usko että se ennalta määrätty arkipäivä vaikuttaa positiivisesti, varsinkin kun mies jo alkuun vastustaa sitä. Kun ajat sen läpi, mies suuttuu ja syyttää sun mulkkumaista aikatauluasi eikä silti hae lasta. Saattaa kysyä vaihtopäivää, ja sittenhän se "pompottaminen" alkaa taas, paitsi jos teet selväksi ettet suostu vaihtamaan päivää ja kellonaikaa,

jolloin mies varmaan sanoo ettei sitten voi hakea ollenkaan kun se aika on huono,

jos suostut muuttamaan aikaa, saattaa lapsi nähdäkin isäänsä, mutta teidän oma viikkojärjestys menee silti uusiksi...

No, mä luulen että saat kyllä sen ennalta määrätyn päivän ja kellonajan, siihen vaan tulee mies pyytämään poikkeuksia ja jos et suostu, on se sinun vikasi että lapsi ei näe isäänsä...eli samat haukut saat silti.

Ja et voi kieltää antamasta lasta etukäteen, vaikka epäilisit että isä saattaa tehdä oharit, sun on pakko olla valmiina antamassa lapsi jos mies tuleekin paikalle, mutta saattaa tuo silti ilmoittaa että enpäs nyt pääsekään...vaihdetaanko päivää?

Vierailija
11/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisesti exän "riepoteltavana" *huokaus*

Pelottaa että lapsi ei ala viihtyä isänsä luona. Minkä ikäisen lapsen oma mielipide otetaan huomioon noissa tapaamisissa? Onko pakko vaan antaa lapsi sinne jos tämä ei itse halua?

Ap

Vierailija
12/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaako vaikka muuttaa isälle..

Jos lapsi ei 6-vuotiaana viihdy, joudut kyllä kuitenkin antamaan lapsen isälle kylään, ellei viihtyvyyteen vaikuta jokin ihan lasta vaarantava seikka kuten päihteet tai väkivalta.

Riepottelu tosin loppuu sillä etä et jousta tapaamisajoista sekuntiakaan, sillä tosin vaikeutuu ja jopa estyy täysin lapsen ja isän tapaamiset.

Luulen että koska mies on valmiiksi "ei-niin-altis" tapaamaan lasta, ei hän suostu sinun pompoteltavaksesi eli jos et jousta hänen aikataulutoiveissaan, ei hän ota lasta lainkaan,

ja vähän kehnolta näyttää sullekin tosin jos et yhtään halua joustaa, jos isä esim ehdottaa tuon maanantai 17-19 tilalle poikkeusta 18-20 tai 17.45-18.30 tai keskiviikkoa klo 16-19 etkä koskaan suostu :(

Pakkohan sun ei ole antaa minuuttiakaan vähemmäksi aikaa mitä paperissa lukee, no ehkä nyt normaali liikkumavara eli 30min jos vaikka auto hajoaa matkalla mutta e isiis ole pakko antaa esim vaan 18-19 jos paperissa seisoo 17-19 ;), mutta tuolla sinä vaikeutat tapaamista ja isä voi lopettaa kokonaan ja juuh...

Mutta suostumalla muuttamaan kellonaikaa ja päivää jaudut taas hänen riepoteltavakseen, mutta lapsi sentään näkee isäänsä.

Paska nakki, mutta minä luulen että noin altis tapaaja-isä lopettaa tapaamiset kyllä taas ja ottaa vaan kerran puoleen vuoteen kuten ennenkin, käyttää vaan sen sopimukseen merkityn arkipäivän harvemmin kuin kerran viikossa :)

Vierailija
13/13 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain minua kohtaan (tosin kerran töni kun minulla oli lapsi sylissä). En kuitenkaan uskalla ottaa tätä puheeksi lastenvalvojalle koska ex saisi hillittömät raivarit. Ja vaikuttaako tuo asia noihin tapaamisiin?

Voin toki joustaa ajoista joskus jos asiasta sovitaan ajoissa. Mutta pelkään että tapaamiset on joka viikko miten sattuu ja saan päivystää koko ajan että tpahtuuko tapaaminen vai eikö.

Noh, ehkä pidän vaan oman linjani ja jos se kelpaa hänelle niin olkoon. Vaikka sitten olisin taas se mulkku tässä mutta ainakin tiedän että olen antanut exälle mahdollisuuden tavata lastaan.

ap