Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ärsyttää: Jone Nikula kirjoittaa Vesa Keskisestä kirjan.

Vierailija
23.04.2008 |

Jone Nikulan kirjoittama kirja Vesa Keskisestä on edelleen kesken, mutta sekä Jonella että itse Keskisellä on jo nyt hyvä kutina siitä, mitä tuleman pitää.

Kun WSOY otti Vesaan yhteyttä kirjan tiimoilta ensimmäisen kerran viime syksynä, kyläkauppias kieltäytyi kohteliaasti. Sittemmin mieli muuttui.

¿ Kun kustantaja vakuutti, että kyseessä ei tule olemaan elämäkerta ja että kirjoittaja tulee olemaan Jone Nikula, tein päätöksen suostua tähän juttuun, Viihdeuutisten tavoittama Keskinen kertoo.

¿ En missään nimessä halunnut kirjasta mitenkään siloteltua versiota, vaan siinä pitää olla rosoisuutta ja rehellisyyttä. Uskon, että yhdessä Jonen kanssa lopputulos tulee olemaan juuri sellainen, hän jatkaa.

Keskisen motto " totuus ei pala tulessakaan" tulee näkymään tänä kesänä valmistuvan kirjan sivuilla.

¿ Kirja kertoo siitä, mikä on totuus. Ei se, mikä on tietyn median luoma kuva kyläkauppiaasta, vaan se, mikä on oikea ihminen tämän mielikuvan takana.

Perättömät jutut harmittavat - ja hymyilyttävät

Vesa jaksaa jo nauraakin tietyille asioille.

¿ Helsingin käräjäoikeudelta tuli viime viikolla päätös siitä, että lehdistöllä on oikeus kirjoittaa valheita ja ainakin minun kohdallani haitata myös elinkeinoa.

Taustalla piili juttu toimipaikkaunionin lehdessä, jossa Vesaa syytettiin kiinalaisen lapsityövoimalla tehdyn tavaran maahantuonnista. Kyläkauppias oli nimetty muun muassa " globaaliksi piiskuriksi" sekä " kaupanhieronnan konnaksi" .

¿ Me olemme tuoneet parikymmentä vuotta tuotteita maahan ja yhtään tällaista asiaa ei ole tapahtunut. Käymme myös paikan päällä tarkistamassa asiat.

¿ Kun oikeuden päätöksellä politiikan ja elinkeinoelämän ihmisistä voi kirjoittaa mitä vain. Voisin itse vaikka tehdä jutun siitä, että näin pääministerin suutelevan toista miestä Tuurissa ja se ei olisi laitonta, Vesa veistelee.

Hän harmittelee, miten koko mediakenttä on muuttunut viime vuosina.

¿ Vinkkipalkkiot ja muut ovat vaikuttaneet siihen, miten varsinkin nuorten ihmisten moraali on muuttunut. Tuntuu, että raha on se, mikä ratkaisee, mutta ei se kyllä niin ole.

¿ Minulla on ihan omat mielipiteet näistä asioista ja ehkäpä nekin sitten kirjasta selviävät, Keskinen toteaa.

Totuus kohuotsikoista selviää

Tähän mennessä Jone on haastatellut Vesaa virallisesti kerran ja ottanut selvää yhtiön asioista myös haastattelemalla kyläkaupan henkilökuntaa ja yhteistyökumppaneita. Keskinen ei ole itse nähnyt vielä riviäkään valmista kirjan materiaalia, mutta hän on luottavainen lopputuloksen suhteen.

¿ Minulla ei ole mitään syytä menettää yöuniani. Pyysin Jonea tekemään rehellisen ajankuvan totuudenmukaisena, hän valaisee.

¿ Itse en halua korjata mitään. Olen toivonut, että Jone juttelisi sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat tunteneet minut kymmenen, jopa yli 20 vuotta.

Kohumedian luoma kuva kyläkauppiaasta on tietenkin myös satuttanut, mutta Vesa luottaa kirjan lukijoiden ymmärtävän myös kolikon toisen puolen.

¿ Minusta on luotu kuva esimerkiksi väkivaltaisena ihmisenä. Viimeksi olen nujakoinut 14- tai 15-vuotiaana, kun hormonit alkoivat kehittyä. Se, että olisin väkivaltainen naisia kohtaan, on ilkeä väite.

Myös taannoinen raiskausoikeudenkäynti käydään läpi kirjassa.

¿ Kirjasta selviää Suomen kansalle totuus siitäkin. On uskomatonta, miten media pystyy muokkaamaan ihmisten mielikuvia, mutta onneksi jo aikaisemmin olen todennut suomalaisten olevan fiksua kansaa lukiessaan lehtiä. Tsemppiviestien osuus tuossakin tapauksessa oli 99 prosenttia ja yksi prosentti oli hiljaa, Keskinen muistelee lämmöllä.

Katso Jone Nikulan videohaastattelu pian tältä sivustolta!

(MTV3)

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan