vedet meni-odottaja odotti 7 tuntia kotona supistuksia, mitä kävikään...
lapsi vettä oli minimaalisen vähän. mitä kävikään... Voi sanoa, että ei ollenkaan kun hän tuli sairaalalle.
Tehtiin hätäsektio, molemmat joutuivat tehohoitoon, taistelivat hengestään.
Lapsi ei selvinnyt, tulehdus ja vedettömyys vei lapsen :(
Kommentit (26)
Ensinnäkin, uudelleensynnyttäjällä on tavallista että lapsi laskeutuu ja kiinnittyy vasta synnytyksen aikana vaikka raskaus olisi ihan täysiaikainen.
Toiseksi, lapsivettä kehittyy koko raskauden ajan, myös synnytyksen aikana. Sen hanan nimi on vesikalvo.
Ja kolmanneksi, ei se tulehduksen muodostuminen paikkaa katso. Ihan yhtä hyvin se voi tulla sairaalassa kuin kotonakin. Eikä ne usein sairaalassa kovinkaan tarkasti seuraile.
Minulla meni vedet esikoisesta aamulla, menin sairaalaan jossa verikoe ja sydänkäyrä otettiin heti ekana ja sen jälkeen kukaan ei edes käynyt minua katsomassa ennen seuraavan aamun lääkärinkiertoa. Ihan sain olla omissa oloissani, ei käyrää, ei mitään. Yhtä hyvässä " turvassa" olisin ollut kotona.
Ei se mikään automaatti ole. Minulla meni vedet klo 17 torstaina, lapsi syntyi klo 23 perjantaina. Mitään antibiootteja en saanut (enkä vissiin tarvinnut).
Hoitokäytännöt vaihtelevat todella paljon sairaaloittain.
Vierailija:
vesien menosta 18 tunnin päästä aloitetaan tulehdusta ehkäisevä antibioottitippa
Myöhemmin luin papereistani että olivat viikonlopun aikana pyytäneet lupaa käynnistykseen JA sektioon, mutta eivät olleet saaneet..:/
Vedet meni la-su välisenä yönä, siitä sairaalaan odottelemaan, lopulta lapsi syntyi vasta tiistai-iltäpäivänä kiireellisellä sektiolla.
Tuo odotusaika oli kyllä ihan helvettiä (2,5vrk todella kipeitä supistuksia 5-10min välein) ja huipentui yli tunnin kestävään, jatkuvaan supistukseen kun kohtu kramppasi. Sektiopäätös tehtiin vauvan sydänäänten laskun takia.
Itse pyörtyilin kivusta vähän väliä ja olin kolmen vrk:n aikana nukkunut yht. n. 3 tuntia, joten en tiedä millä voimilla ne ajatteli että ponnistan sen vauvan ulos...
En tajua miksei sitä helvetin sektiota voitu tehdä aikaisemmin.
mutta kuten ketjun viesteistä voi päätellä, mitään yleistä ohjetta ei ole -> jos vedet menee, soitto sairaalaan ja näytille, jos pyytävät.
itselläni meni vedet su päivällä, kävin näytillä ja kolmen tunnin kuluttua lähettivät kotiin odottamaan supistuksia. takaisin mentiin vasta seuraavana aamuna, kun supistusten väli 5 min. (ensisynnyttäjä)
ja se tulehdusriski on ihan todellinen, antibiootti laitettiin minulle 24 tuntia vesien menosta ja silti kohtu tulehtui... onneksi lapselle ei tullut tulehdusta.
että käytännöt on noin erilaisia. Missä käsketään odotella kotona 6 tuntia? Omat kokemukset on Kättäriltä ja Jorvista. Kummassakin tapauksessa kun soitin, että vedet on menneet, niin käskivät sinne. Jälkimmäisellä kerralla olikin vauva jo kahden tunnin päästä maailmassa. Ei tietenkään ambulanssilla menty. Onko tuo kotona odotuttaminen jokin säästökeino?
Toisella kerralla synnytys ei käynnistynyt vuorokauden kuluessa ja tällöin aloitettiin heti antibioottitippa.
kun lapsivesi menee ja odottelee näiden ohjeiden mukaan. Synnytysvalmennus, neuvola ja äitiyspoli ovat ainoita auktoriteetteja, mitä totella, hyvänen aika!
Silleen lapsihan sitä lapsivettä itse tuottaa koko ajan. Tais olla lapsella jokin munuaisvika.
Itse olen ollut siinä luulossa, että max. pari tuntia voi kotona odotella, sitten sairaalaan tulehdusriskin takia.
ja pysyteltävä vaakatasossa. Tosi outoa, että jäänyt noin kotiin. Tietysti soittanut johonkin synnytyspolille ja sielta sanottu että voit vielä odotella kotona.
vaikken olisikaan auki. Toisaalta, aina eivät supparit edes tunnu avautumisvaiheessa, ainakaan mulla. Ei vara venettä kaada ja siksi parempi mennä vaikka turhaan näytille.
Ja kolme kertaa on menneet vedet kotona ja sitten on lähdetty sairaalaan odottamaan supistuksia.
Joka kerta olen vesien menosta odotellut kotona väh 4 tuntia, max 8 tuntia.
Jokainen lapsi on ollut täysin terve ja syntynyt ok.
Yli vuorokautta ei pitäisi odotella, siis vauvan olla ilman lapsivettä. Siinä kasvaa tulehdus riski.
Ystäväni lapsella kättäri ryssi synnytyksen.
Pääsivät kyllä hyvin ja ajoissa laitokselle.. Mutta siellä pitivät 1.5vrk ilman lapsivettä. Molemmilla kahden viikon osastohoito ja todella paha tulehdus.
Lapsi tehohoidossa viikon!
Lapsi vettä ei todellakaan synny uutta enään sen jälkeen kun vedet ovat menneet :) Eli ei ole mitään hanaa mistä sinne valuu tilalle lisää
kyllähän sairaalassa makaa paljon äitejä vesien menon takia ja odottelee ties kuinka monta viikkoa maaten.
Vauvat selviävät kuitenkin hyvin ja yleensähän sitä lapsivettä alkaa kertymään lisääkin jonkun verran.
Oliko kyseessä ihan täysiaikainen vauva?
Tuosta lapsiveden lisääntymisestä...
Jos kyseessä täysaikainen raskaus niin silloin ei enää kerry lapsivettä, mutta jos lapsivedet menee tyyliin 25 viikolla niin sen jälkeen sitä ehtii kertyä jonkin verran lisää:)
Itse olen synnyttänyt 4 kertaa ja sairaalasa lapsivesi mennyt joten ei oo siitä kokemusta että olisin odotellut kotona.
t. eräs jolla vedet meni tiistaiaamuna ja joka synnytti torstai-iltana