Voiko 8-vuotias olla 6 tuntia yksin kotona, jos käyn yhden kerran siinä välissä
Kommentit (29)
Jotkut lapset haluavat olla yksin! Ei se ole mitään liian aikaista itsenäistämistä! Lapset ovat erilaisia.
sellainen laki on olemassa joka kieltaa alle 12-v yksin kotona - todellisuudessa laki sanoo niin etta vanhemmilla on harkinta milloin heidan mielestaan lapsi on tarpeeksi kypsa jaamaan yksin kotiin. en tieda mista maasta toinen ulkosuomimamma on mutta briteissa siis nain.
nuorempi on se joka jää mielellään kotiin pitkiksikin ajoiksi ja osaa ottaa syötävää jne, vanhempi on ollut varovaisempi. Riippuu siis todellakin lapsesta missä iässä minkäkin pituisia aikoja voi olla yksin. Mutta eihän ole mjitään syytä pitkittää itsenäistymisprosessia jos lapsi tuntuu olevan kypsä yksinoloon. Muistan itse että olin ekaluokkalaisena mielelläni yksin kotona mutta vanhemmat käski koulun jälkeen mummolaan. Minusta 8-vuotias voi siis hyvin olla yksin tuon mittaisen ajan jos vaikuttaa että hän tekee sen mielellään. -Miksi muuten moni kysyy onko lapsella kännykkä, eikös kotoa voi soittaa ihan lankapuhelimellakin.
vaikka yksin olinkin jonkun aikaa silloi, päinvastoin se sopi minulle. Sitä varten on iltapäiväkerhot. Tuskin kenenkään lapsen maailma siihen kaatuu jos muutaman päivän joutuu olla yksin... mielestäni siinä ei ole mitään itsenäistämistä kyllä.
Olisi yksin kolmisen tuntia, sitten äiti tulisi käymään, katsoisi että kaikki on hyvin ja lapsi syö, ja sitten lapsi olisi yksin toiset kolme tuntia. Ja näin ehkä parina päivänä vuodessa. Jos lapsi itse on valmis ja on sen oloinen, ettei keksi mitään tyhmyyksiä, niin ei kai tuossa kenenkään mielestä voi olla ongelmaa?
Tärkeää on tietenkin että lapsi voi soittaa jollekulle aikuiselle, jos tulee asiaa ja että hän tietää esim. että naapuriin voi mennä jos tulee tarve. Ja että etukäteen puhutte, mitä saa tehdä ja mitä ei, ja mihin pitää soittaa äidiltä lupa.
Se, joka pelkäsi yksin kylppärissä... minusta huolestuttavaa ei ole se, että sinut jätettiin yksin vaan se, ettet uskaltanut kertoa vanhemmillesi, että et halua jäädä yksin. Jos lapsen ja vanhemman välit ovat kunnossa ja vanhempi aidosti kuuntelee lasta ja kysyy tämän mielipidettä, niin tuollaista salailua ja väkisin reippaan esittämistä ei pitäisi olla ollenkaan. Tai ainakin vanhempi sen huomaisi lapsen muusta käytöksestä.
Mun esikoinen oli 7-vuotiaana yksin kotona kesäloman ajan (siis mun työpäivät työmatkoinen 10 tuntia). Hommasin muksulle ensin hoitajan, joka tuli meille hoitamaan, mutta olisko ollu viikon vain parin jälkeen ku muksu ilmoitti, ettei tartte/halua mitään hoitajaa.
Kokeiltiin sitten ilman hoitajaa ja hyvin meni. Muksu lämmitti itelleen ruuan mikrossa, silloin tällöin jätin jätskirahaa, että sai hakea jätskiä. Soitti yleensä siinä vaiheessa ku oli menossa ulos leikkimään. Mitään ongelmia ei ollu ja kertaakaan mun ei tarttenu lähtee kesken työpäivän sen takia, että jotain olis kotona sattunu....tämä siis vuonna 1999
Ja nyt alkaa kivitys...
Ei koulun aloitus tarkoita sitä, että lapsi on nyt niin iso että pärjää itsekseen. Kyllä lapset tarvitsevat aikuisen huolenpitoa ja turvallisuutta, vaikka käyvätkin koulua. Ei tosiaan ihme, että lapset voivat pahoin tässä maassa, kun 7-vuotiaan pitää jo hoitaa itsensä.
Koululaisen pitäisikin ykskaks olla aikuinen ja osata itse ja pärjätä itse. Kyllä lapsi tarvitsee vanhempiaan, ei hän ole mikään koriste- ja statusesine. Olkoot sitten meidän lapset nynnyjä, mutta jätän omat harrastustarpeeni sivuun lasteni vuoksi ja olen illat kotona.
6 tuntia on lapselle kauhean pitkä aika eikä kännykällä soittelu ole mitään läsnäoloa. Palkkaa hoitajaksi vaikka joku lukiolainen, jos et muuta keksi. Tai pyydä saada tehdä lyhyempää päivää vähän pienemmällä palkalla.
Ihmettelen lainsäätäjiä. Lapsi lakkaa heidän mielestään ykskaks tarvitsemasta hoitoa, kun menee kouluun. 9-vuotiailta loppuu iltapäiväkerhot, jos sellainen kerho on ollut. Miksi koulun jälkeen ei edelleen voisi olla iltapäivätoimintaa ja pikkukoululaiset saisi kesän ajaksi tarhahoitoa tms? Parin viikon pituiset leirit kun ei oikein riitä, jos nyt sattuu leiripaikan saamaan. Murrosikään tultuaan ikävystyneet lapset sitten keksivät parempaa tekemistä koulupäivien jälkeen vanhempia odotellessa, kuten sätkänpolttoa, ilkivaltaa, huumeita...?
Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi, ei se ole siitä pärjäämisestä kiinni vaan perusturvallisuudesta. Mikä kiire? Lapsilla muutenkin tarpeeksi ongelmia Suomen maassa.