Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

elatusmaksuihin indeksikorotus 2009

Vierailija
03.12.2008 |

Entäs ne ex-miesten maksamat elatusmaksut, tuleeko niihinkin?

T. Eronnut 2005

Sosiaali- ja terveysministeriö

Tiedote

26.11.2008 14.20

Elatusapuja ja elatustukia korotetaan

Elatusavut ja -tuet nousevat ensi vuoden alusta viidellä prosentilla. Täysimääräinen elatustuki nousee 136,41 euroon. Elatustuki on nyt 129,91 euroa ja sitä on korotettu viimeksi 2007 vuoden alussa. Korotus perustuu elinkustannusindeksiin, joka on noussut viime vuodesta. Tukien taso tarkastetaan vuosittain marraskuussa.

Elatustuen saajia arvioidaan olevan ensi vuonna alle 100 000. Elatustuen kustannusten arvioidaan nousevan vuonna 2009 korotuksen vuoksi 7, 735 miljoonalla eurolla. Elatustuen maksamiseen liittyvät tehtävät siirtyvät ensi vuoden huhtikuun alussa kunnilta Kansaneläkelaitokselle. Muutos liittyy kunta- ja palvelurakenneuudistukseen.

Elinkustannusindeksin mukainen korotus koskee mm. lasten elatusapua, huoltoapulain tarkoittamaa elatusapua ja vahingonkorvauksena maksettavia elatusapuja.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat ensi vuonna indeksikorotuksen. Mukaan taidetaan laskea myös 2006 sopimuksen tehneet.

Vierailija
2/34 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kaikki saavat indeksikorotuksen, aina noissa ilmoituksissa on lukenut, että korotus koskee ennen xxxxx tehtyä elatussopimusta,nyt ei ole mitään mainintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä elarit 157.50e/kk, alunperin 150e, ensimmäinen korotus 2007. Sopimuksessakin maininta: "elatusmaksu sidottu elinkustannus indeksiin"..että näin..

Ja tästä on ihan lastenvalvojan varmistus. Yli minimin sovittu elatusmaksu nousee vain oikeuden päätöksellä ja harva on halukas sille tielle lähtemään teistäkään ahneista akoista.

Vierailija
4/34 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia maksuja se koskee

Vierailija
5/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee korotus niihinkin. On periaatteessa heti ulosottokelpoinen jos ei maksa, mutta fiksu lähi varmaan muistuttaa asiasta. Se voidaan merkitä myös lastenvalvojan luona elatussopimukseen.

Vierailija
6/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi edes tiennyt että jotain indeksikorotuksia, ei mulle ainakaan ole tullut tästä asiasta sosiaalilautakunnalta mitään infoa missään vaiheessa, eli kuka huolehtii, että korotukset tulee, itsekö pitää huomauttaa? Aika hankalaa, kun muutenkin hiukan nihkeää exän kanssa...

Vierailija
7/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita välttämättä huomaa, kun meilläkin miehen eksä ja mies huomasivat vasta tämän vuoden puolella, että 2007 alusta olisi pitänyt maksaa jo enemmän. Ja sen huomasi mun mies ensin. Eksä oli autuaan pihalla asiasta.b No, sopivat siinä vaiheessa, että mies maksaa könttänä 60 Euroa enemmän seuraavalla kerralla. En tiedä, olisiko tuo riittänyt niistä "rästeistä", mutta homma oli sillä kuitattu ja jatkettiin uudella summalla.

Vierailija
8/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mies tarkasti asian lv:ltä ja oli todellakin velkaa eksälleen vuoden ajalta tuon korotuksen verran. Mietti hetken, sanooko mitään, mutta sanoin sitäkin, että eksällä on oikeus jälkikäteenkin periä niitä, jos itse huomaa, ja parempi sanoa vaan reilusti, niin säilyy luottamus ja reiluudesta saa yleensä reiluutta takaisin. Sitä paitsi miehellä oli aikanaan jonkin aikaa vaikeuksia maksaa elareita ja eksä kiltisti odottelin kuukaudenkin, että sai rahansa. Ei ollut niin pahassa rahapulassa, että talous olisi kaatunut ja senkin takia täytyy olla asiallinen takaisin. Meidän yhdessäoloajan on maksanut elarit ihan ajallaan, yleensä hiukan etukäteen.

t: 5

Vierailija
9/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungilta niin että se 129 tulee täyteen. Tämä päätös voimassa siihen asti, että lapsi täyttää 18. Eli onko tilanne se, että kaupunki huolehtii indeksikorotuksen minun lapseni elariin? Hitto ko on taas säätämistä jos ei näin ole.

Vierailija
10/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei itse huomaa maksaa uutta summaa niin panempa suoraan perintään. Ei muuten exä tapaa ollenkaan lapsiaan, ei ole moneen vuoteen nähnytkään, kun ei halua.

Vierailija
11/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei kyllä varmasti maksa yhtään mitään lisää ennen kun olen näyttänyt jotain faktaa tästä.

Vierailija
12/34 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans soppari voimassa kunnes lapsi 18 vee. Onko kenelläkään tietoa?

Vierailija
13/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin meidän kaupungin sos toimistossa tehdyssä elatusapusopimuksen takasivulla, jossa muistaakseni kehoitettiin kyselemään toimistolta aiheesta joulukuun aikana.

Kiitos tästä viestistä, olinkin autuaasti unohtanut koko asian, voin nyt muistuttaa exää.

Vierailija
14/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että etävanhemman ei tarvitse maksaa ensimmäistä indeksikorotusta, vaan vasta seuraava. Eli ette voi vaatia jälkikäteen mitään jos ensimmäinen korotus oli vuonna 2007.

Korotus tulee voimaan vasta ensivuonna eli silloin minimielari on tuo 136,4€

tuo ylimeno-kausi homma poistetaan siinä vaiheessa kun elarit siirtyvät Kelan maksettaviksi keväällä 2009

Vierailija
15/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä on kokoajan maksanut vuodesta 2006 asti samaa summaa/kk, 200euroa.

Pitäiskö pyytää takautuvasti vuoden 2007 korotukset...? Tai onko exä yleensäkin velvollinen maksamaan ne takautuvasti?

Saattaa pottuuntua, varsinkin kun samaan hengenvetoon mainitsen että nyt 2009 nousee vielä 5%, mutta toisaalta enhän mä sitä päätöstä korotuksesta ole tehnyt.

Vierailija
16/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki syytä ilmoittaa exälle asiasta, jos tämä ei ole itse huomannut.... Lastenvalvojan luona tehdyn sopimuksen takasivulla on paikkakin näille korotuksille, mutta ei lastenvalvoja niistä erikseen ilmoittele. Muistaakseni tässä oli vielä sellainen jttu, että sopimuksen teon jälkeistä ekaa indeksikorotusta ei huomioida, vasta seuraavasta lähtien ne huomioidaan! Korjatkaa, jos olen väärässä.

Jos kunta maksaa elatustukea, niin sitten korotus tulee varmaan automaattisesti.

Jos ei ole lastenvalvojan luona tehtyä virallista sopimusta, niin siitä en sitten tiedä... Viralliset sopimukset kannattaa aina tehdä, koska vain ne ovat ulosottokelpoisia, jos rahaa ei kuulu.

Vierailija
17/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2007 korotusta huomioida, kun erottiin v. 2006. Eikö?

Mutta nyt sitten ens vuoden alusta +5%.

Vierailija
18/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään se 136,4€, sitä suurempia elareita se ei koske

Vierailija
19/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen 1.1.2002, muihin sillä ei ollut merkitystä. Mun ex ei vaan tätä tiennyt ja maksoi kiltisti, kun hänelle niin valehtelin

Vierailija
20/34 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama lyhyt tieto.

Eka korotus jää tosiaan väliin.

Tieto löytyy tuolta sosiaali- ja terveysministeriön sivulta kohdasta tiedotteet, myös lastenvalvojalta tarvittaessa.

Se korotus on aina 5%.

Ja se korotus koskee kaikkia maksuja, myös niitä suurempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan