Vauva pulauttelee saatuaan äidinmaitoa. Mistä johtuu?
tosin harvoin pulauttelee, mutta se pulautus on koostumukseltaankin aivan erilaista kun korvikkeen pulautus... meillä rintamaidon jälkeen saattaa tulla paksu kermainen pulautus ja korvikkeen jälkeen sellainen kevyempi... en tiedä mistä johtuu ja meillä kun tuota pulauttelua on suht harvoin. Korvike ja rintamaito on vana koostumuksiltaan erilaisia ja ne juodaan eri asennossa...
hmm... olikohan tästä mun viestistä nyt mitään apua sulle, mutta saman olen kuitenkin meillä huomannut
Kommentit (3)
En kyllä osaa sanoa miksi vauvasi pulauttaa vain rintamaidon ulos, johtuisikohan juomistekniikasta ja siitä miten paljon ilmaa menee maidon mukana? Mulla on kaksi pelkästään rintaruokittua lasta ja molemmat ovat pienestä pitäen pulautelleet paljon. Jotkut vauvat vain pulauttelevat toisia enemmän ja kyse on vauvojen ruuansulatuselinten kehittymättömyydestä. Monesti vauvat saattavat imeä maitoa yli tarpeen ja ylimääräinen tulee pois. Myös vatsalaukussa oleva läppä falskaa, koska ei ole vielä kehittynyt.
Röyhtäyttäminen on tosi tärkeää. Olen ainakin huomannut, että se on auttanut pitämään maidon paremmin sisällä, kun ylimääräinen ilma tulee pois. Jatka vain rohkeasti rintamaidon antamista, se on kuitenkin parasta ravintoa vauvallesi ja tärkeä lisä korvikkeen rinnalla. Toki ruokavaliotakin kannattaa miettiä. Itselleni ei ainakaan sopinut ruisleipä, kaalit, paprikat, herneet eikä sipuli, vauvalle tuli heti ilmavaivoja. Tulee niitä itsellenikin noista ruuista, miksei siis vauvallekin!
Onnea matkaan ja onnittelut pikkuihmisen syntymästä!
Meillä kanssa vauva on vasta alkanut pulautella, kun äiti ei ole " jaksanut/ehtinyt" kunnollla röyhtäyttää. Joskus röyhtäsyyn saattaa kestää vähän aikaakin, eli pitäisi ite olla vaan kärsivällisempi. Miun mielestä sillä on meillä ollu selvä yhteys. Vauva kun oli pienempi, ni röyhtäytin aina syöttöjen välissä ja jälkeen, mutta nyt kun satunnaisesti röyhtäyttelen, ni vauva pulauttelee. Ei määrällisesti siis paljon, välillä maitoa vaan vähän valuu poskea pitkin.
Eli suosittelen röyhtäytystä!
Osittaisimetän kuukauden ikäistä vauvaani ja olen ruvennut ihmettelemään, että äidinmaitoa saatuaan vauva tuntuu pulauttelevan aika paljon. Jos saa pelkkää korviketta, ei yleensä pulauta (korvike on ihan tavallista tuttelia). Voisikohan tässä olla jostain allergiasta kyse eli jokin mitä minä syön saa vauvan pulauttamaan? Harmittaa, kun se vähä äidinmaito mitä saa, ei tunnu pysyvän sisällä.